Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Més verdures per als nens

Preparar originals receptes per a fomentar el consum de verdures entre els més petits no té més límit que la pròpia imaginació i un polsim de bon gust

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 08deAbrilde2004

L’enquesta nacional sobre hàbits alimentaris
en la infància i adolescència (Estudi Enkid, 1998-2000), en la qual van participar
més de 3.500 individus d’entre 2 i 24 anys d’edat, posava de
manifest una mica de tots conegut i preocupant: el consum de fruites i verdures
entre els nens i adolescents s’allunya de les recomanacions. És tasca de tots, pares i mares, professionals de la salut i responsables
del menjador escolar, inculcar bons hàbits alimentaris des de la infància
i fomentar el consum d’aquests nutritius aliments entre els més petits. Per a això, els menjars s’han de transformar en un moment plaent, que incloguin
varietat d’aliments dels diferents grups (verdures, hortalisses, fruites,
llegums i peixos), que els permeti als més petits gaudir
d’una alimentació rica, equilibrada i saludable. Perquè una adequada
alimentació permet als nens aconseguir el seu creixement i potencials
de desenvolupament màxims, i a més els ajuda a prevenir malalties
importants en l’edat adulta.

Cada dia, fruites i hortalisses

Fruites, verdures i hortalisses són una excel·lent font de vitamines variades, sals minerals, fibra i elements antioxidants. La deficiència mantinguda de molts d’aquests nutrients té relació directa amb l’aparició i desenvolupament d’algunes de les malalties cròniques de major incidència en l’edat adulta en l’actualitat: trastorns cardiovasculars, problemes digestius,
anèmies, càncer, entre altres.

Predicar amb l’exemple

Els preescolars i nens en edat escolar tendeixen a ser bastant maniàtics amb els menjars, solen tenir gustos i aversions molt marcades amb aliments molt nutritius com són les hortalisses i les verdures. Si la gamma d’aliments que s’inclouen en els menús familiars és àmplia, el nen té més possibilitats de variar i és moltíssim més fàcil que accepti major nombre d’aliments. Per contra, si els hàbits alimentaris familiars s’allunyen de les recomanacions quant a freqüència de consum d’aliments o inclouen poca varietat d’aliments (tan sols dos o tres tipus de verdures o de fruites), resulta incoherent per al nen
entendre que ha de menjar de tot. L’exemple sobre els costums en l’alimentació que tingui el nen a casa marcarà amb gairebé seguretat els seus hàbits alimentaris per a tota la seva vida.

Alguns consells molt pràctics

La majoria dels nens i adolescents no mengen les racions de
vegetals recomanats dins dels criteris de dieta equilibrada. Els següents consells el poden ajudar a augmentar el consum d’aquests aliments en tots els menjars. Costa poc i estem fent molt per l’educació alimentària
dels més petits.

  • Present els plats de manera divertida, amb colors variats perquè resulti més atractiu i apetitós.
  • Procuri que comenci el dia amb fruites. Un got de suc de fruita, llesques de plàtan, prunes o maduixes, etc., donaran un enèrgic i deliciós començament al dia, i li oferiran a més una
    quantitat alta de fibra, més vitamines i minerals i gens de greix.

  • Les fruites es poden portar fàcilment a tots els llocs i poden donar-li una ràpida càrrega de sabor i energia en qualsevol moment. Meta en la motxilla, en la guantera del cotxe una poma, una taronja, una pera, un plàtan o una bossa de fruita seca (nous, festucs, cacauets, etc.) o dessecats (passes, albercocs secs…).
  • Utilitzi verdures congelades o en conserva quan sigui impossible aconseguir productes frescos, perquè no passin dies sense menjar verdures variades.
  • Afegeixi fruites i verdures tallades o en puré als plats de
    carn. Per exemple: llom de porc amb puré de poma, pit de titot amb pinya, gall dindi o pollastre a la taronja, flam d’espinacs i gambes, pollastre amb salsa de pebrots, espaguetis amb xampinyons i bolets, arròs amb verdures… Utilitzi les verdures picades finament o ralladas per a barrejar amb la carn picada o amb els guisats de carn o peix.

  • Utilitzi puré de verdures per a espessir sopes i afegir sabor.
  • Prepari postres dolces amb hortalisses (pastís de pastanaga, mossets dolços
    de carabassa…) o amb fruites (bescuit farcit de fruites, pastís de poma, iogurt o gelat amb culis de kiwi, maduixes, etc.).

  • Cort els aliments en formes curioses també els fa més
    apetibles. Es poden fer sandvitxos vegetals amb enciam, tomàquet, pastanaga rallada…., amb formatge, pernil, tonyina, etc., col·locats en canapès tallats en forma de triangle o cercle.

La imaginació al poder

A l’hora de compondre els aliments i preparar originals receptes per a fomentar el consum de verdures entre els més petits, no hi ha més límit que la pròpia imaginació i un polsim de bon gust.

  • Flam, budin o pastís de verdura. Combinen
    carns o peixos i ou amb verdures i són una manera divertida i original perquè els més petits vagin provant diferents sabors i es familiaritzin amb el gust propi de cada aliment. S’assegura que els nens prenguin un plat molt complet des del punt de vista nutritiu, ja que l’ingredient obligatori és l’ou, en nombroses ocasions els lactis i s’ha de buscar la manera de combinar els ingredients principals gairebé amb qualsevol mena de verdura (bleda, xicoira, espinacs, carabassó, albergínia, fesols tendres…). Suposa, a més, una excel·lent manera d’aprofitar aliments que han sobrat del dia anterior, fent-los més apetibles. Per a triar: flam de carabassa, de gambes i espàrrecs, de porros i palitos
    de cranc…

  • Broquetes vegetals. Tasca entretinguda i saludable de cuinar i consumir vegetals, i a la qual es pot animar a els
    més petits a participar en la seva preparació. Que siguin ells
    mateixos els que facin diferents combinacions i disposin la broqueta que després es menjaran. Amb cada broqueta es pot jugar amb diferents formes de cuinat: a la planxa, a la brasa, al forn, fregida, empanada, al vapor, ofegada… Sobre la base d’això es poden usar uns ingredients o uns altres, segons convingui, per a obtenir un resultat apetitós. Exemples: broquetes de pollastre, gall dindi, porc, vedella o peix amb xampinyons, pebrot verd i vermell, tomaques cherry, carabassó, albergínia, mazorquitas de blat de moro…

  • Pizzes casolanes amb vegetals. El contingut
    d’energia i nutrients de les pizzes varia segons els seus ingredients;
    carn, peix, formatge, vegetals… En qualsevol cas, les mestresses són més recomanables ja que d’aquesta forma es pot estar segur de la “qualitat” i “quantitat” dels ingredients. A més són un plat fàcil de preparar i de gran acceptació. Si s’inclou en la pizza ingredients com a formatge magre, pernil york, serrà o companatges de pollastre o gall dindi, tonyina en conserva, tomàquet triturat, a més de diverses hortalisses o verdures com ara rodes de tomàquet, ceba, pebrot, xampinyons, carxofes, rodes de carabassó, albergínia, etc., una porció de pizza resulta d’allò més completa. Possibilitats: pizza amb espinacs, amb xampinyons, amb pebrots i ceba, amb molts vegetals ofegats (all, ceba, carabassó, albergínia,
    tomàquet, pastanaga, pebrot verd…), etc.

  • Lasanyes i canelons “vegetarians”.
    Són plats sucosos, saborosos i en general, molt acceptats pel públic
    infantil. No resultarà gens difícil incloure varietat de verdures
    i hortalisses, triant les que millor combinin amb cada aliment. Partides en
    làmines o en trossos ben petits, ofegades i barrejades amb cura
    amb la carn picada o el peix esmicolat, li donen un toc diferent i sucós
    a la recepta, un sabor original, i els nens es van acostumant a els
    nous sabors.
    Alguns suggeriments: lasanya farcida de pollastre amb bolets i espàrrecs
    bladers, lasanya de carn i samfaina, canelons d’espinacs i carn picada,
    canelons de carn i carxofes, de bonic i pebrots, de peix i carabassó…

  • Truites amb verdures. Plats tan comuns
    com les truites poden ser un recurs fàcil per a incloure diferents
    verdures. No li ha d’agradar totes les verdures necessàriament, però si
    coneix i prova les variades opcions que hi ha de prendre verdures, segur que
    amplia el seu espectre gustatiu.
    Alternatives: truita d’espàrrecs, d’ajetes i gambes, d’espinacs,
    formatge i palitos de cranc, de carabassó, ceba i formatge, de xampinyons
    i bolets, de patata, ceba, pebrots verds i vermells i pernil serrà.

Aprofiti’s de l’avantatge que ofereixen les verdures en la cuina: es poden preparar de centenars de formes diferents i combinen amb tots i cadascun dels aliments.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions