Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Necessitats de vitamina B1

Els cereals integrals, els llegums i la carn de porc són els aliments que concentren més tiamina

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 23deNovembrede2004

La vitamina B1, o tiamina, pertany al grup de les vitamines hidrosolubles. Participa en el metabolisme dels hidrats de carboni, un factor que permet a l’organisme obtenir el màxim rendiment energètic a partir d’aquests macronutrientes. Altres funcions són la nutrició de les neurones i els nervis, a més de col·laborar al bon funcionament del sistema nerviós. En nutrició clínica, el major ús terapèutic de la tiamina com a suplement es deu al tractament dels trastorns neurològics, com la polineuropatía, que es desenvolupa, sobretot, per un dèficit dietètic de la vitamina i per una deficiència secundària a un alcoholisme crònic. Els aliments on més abunda són els cereals integrals i els productes elaborats a partir d’aquests. La dieta actual, no obstant això, es caracteritza just pel contrari: l’abundància del consum de cereals refinats.

Els requeriments diaris de tiamina es relacionen amb la necessitat d’energia, en particular, que deriva dels carbohidrats. Es necessiten 0,33 mg per cada 4.400 kJ d’energia (unes 1.051 Kcal) i, per tant, es recomana una ingesta de 0,5 mg/1.000 Kcal, en general, para persones adultes i nens. Les “Ingestes recomanades per a la població espanyola”, descrites pel Departament de Nutrició de la Universitat Complutense de Madrid, estableixen els requeriments de tiamina segons l’edat, el sexe i la situació fisiològica.

En els nens petits d’entre 6 i 10 anys, la ingesta recomanada és de 0,8 mil·ligrams diaris. Les dones requereixen de mitjana 0,9 mg/dia; fins a 1 mg diari les adolescents de 13 a 16 anys, les dones embarassades i lactants; i es redueix a 0,8 mg/dia a partir dels 50 anys. En els homes, la mitjana és d’1,1 mg/dia, i fins a 1,2 mg diaris entre 16 i 40 anys. En participar la tiamina en el metabolisme dels carbohidrats, els qui consumen més quantitat d’aliments rics en aquest nutrient (llegums, patates, pasta, arròs, pa i altres cereals i derivats) necessitaran una major aportació de tiamina.

Les diferències entre els diferents grups de població són minúscules. Una dieta equilibrada composta per varietat d’aliments és suficient per obtenir la quantitat recomanada de vitamina B1, ja que la contenen nombrosos aliments.

Els cereals: integrals i biològics

El difosfat de tiamina és la forma activa de la vitamina. Aquest compost abunda en els cereals integrals. Una de les causes de deficiència és el fet que la majoria d’aliments que es consumeixen són refinats (farina amb la qual s’elabora el pa, les galetes, la pasta, les masses, la rebosteria i la brioixeria o l’arròs blanc). Durant el procés de refinat s’elimina la pela dels cereals, la part on no només es localitza la tiamina, sinó també altres vitamines hidrosolubles (B2, B3, B9).

Durant el procés de refinat s’elimina la pela dels cereals, la part on es localitzen la tiamina i altres vitamines hidrosolubles

La tiamina es distribueix en gran varietat d’aliments, si ben els cereals integrals i la carn de porc són la referència. Les carns tenen de mitjana entre 0,11 i 0,15 mg/100 g, mentre que el porc concentra fins a 5 o 6 vegades més. Es calcula que 100 g de rellom contenen 0,90 mg, gairebé el doble que la mateixa quantitat de llom de porc (0,52 mg). La soia fresca i les llenties són les leguminosas que més quantitat concentren, al voltant de 0,60 mg/100 g, encara que la font alimentària més important d’aquesta vitamina en la dieta són els cereals, si es consumeixen integrals.

L’arròs integral té 0,40 mg/100 g de tiamina, el doble que l’arròs blanc. Com a complement de la dieta, destaca el germen de blat, amb 2 mg per 100 g de producte. No obstant això, encara que es prengui com a suplement, la quantitat ingerida és tan petita que no reverteix en l’aportació que cal suposar.

Signes d’una ràpida deficiència
La tiamina és necessària per a tots els teixits. Es troba en altes concentracions en el múscul esquelètic, el cor, el fetge, els ronyons i el cervell. Serveix com un cofactor per a diversos enzims que participen en el metabolisme dels hidrats de carboni. Els enzims són importants en la biosíntesis de diversos components cel·lulars com els neurotransmisores i per a la producció d’equivalents de reducció utilitzats en la defensa de l’estrès oxidatiu.

En ser una vitamina hidrosoluble, la seva aportació dietètica ha de ser freqüent. S’ha documentat que l’esgotament agut d’aquesta vitamina en persones amb una dieta estricta deficient en vitamina B1 apareix cap als 18 dies, si bé la causa més comuna de deficiència als països rics és l’alcoholisme. L’alcohol interfereix en la seva absorció intestinal i en la seva utilització cel·lular. Aquests efectes indesitjats contribueixen a la prevalença de la deficiència de tiamina en persones amb aquesta dependència.

La manca de tiamina s’associa amb alguns trastorns com a pèrdua d’apetit, debilitat, sota estat d’ànim i polineuritis. Els símptomes més comuns de la polineuritis són: formiguejo de les articulacions inferiors, entumecimiento, cremor en els peus o debilitat. En casos més accentuats, a la polineuritis s’uneix la depressió, la confusió mental i la taquicàrdia. Aquestes manifestacions més greus són símptomes d’una malaltia denominada beriberi, causada per la deficiència dietètica crònica de tiamina i que pot danyar el cor o el sistema nerviós (neuropatía o síndrome de Wernicke-Korsakoff).

ANTICONCEPTIUS I VITAMINA B1

Els coneixements que es tenen dels efectes dels anticonceptius orals sobre el metabolisme dels nutrients, en particular de les vitamines, són abundants. Se sap que aquests medicaments incrementen els nivells séricos de vitamina A, mentre que unes altres, com la B1, B2, vitamina C i àcid fólico, es quantifiquen en nivells orgànics menors. És necessari realitzar una revisió de la dieta en cas de prendre anticonceptius per evitar deficiències vitamínicas.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions