Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nens i majors: dieta hidratante per a l’estiu

A l'estiu, segons les condicions de calor, humitat i activitat física, les necessitats d'aigua en nens i majors es poden duplicar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 22deAgostde2013
Img dieta hidratante listg Imatge: Lindsey G

“Beu aigua!” “Has agafat la cantimplora?” “Pren-te el suc, per favor”. “Àvia, vols prendre el caldito de les verdures?” Aquestes frases es repeteixen en gairebé totes les llars amb més o menys insistència. A l’estiu, amb més interès que en altres ocasions, convé incidir que tant els nens com les persones majors s’hidratin i prenguin líquids suficients. Una de les raons principals és que, segons les condicions de calor, humitat o d’activitat física, les necessitats orgàniques d’aigua es poden duplicar en aquests grups de població. No obstant això, l’objectiu de mantenir hidratats als majors i els petits no és tan fàcil d’aconseguir, tal com suggereixen els resultats d’un recent estudi realitzat per l’Observatori de la Hidratació i Salut (OHS). A continuació se suggereixen idees per fer més fàcil la ingesta de líquids entre nens i majors, i s’ofereixen vuit passos per estar ben hidratats, en particular, durant els mesos més calorosos de l’any.

Img dieta hidratante
Imatge: Lindsey G

Risc de deshidratació, a ratlla

Els nens i les persones majors són els dos grups més vulnerables a sofrir deshidratació

Els nens i les persones majors són els dos grups de població més vulnerables a sofrir deshidratació i símptomes associats a aquest trastorn, com a cansament, mal de cap, enrampades, somnolència, sudoració excessiva o acceleració del ritme cardíac, a més del consabido risc afegit de sofrir un “cop de calor”. Això succeeix quan els mecanismes per mantenir la temperatura corporal se superen per les elevades temperatures, l’activitat física o la falta d’hidratació. El dany provocat per la calor pot comprometre la vida de qui ho pateix. A l’estiu, les necessitats d’hidratació es poden duplicar. “No obstant això, dos de cada deu persones no beu més en aquesta època”. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi abans esmentat.

En la recerca ‘Hàbits d’hidratació i salut de la població espanyola’, la majoria dels enquestats (el 94,1%) assegura no haver sofert mai una deshidratació. No obstant això, una de cada quatre persones ha patit algun dels símptomes derivats de la falta de líquids.

Ancians i nens ben hidratats: com aconseguir-ho

L’Observatori de la Hidratació i Salut (OHS) assenyala que la deshidratació és una de les deu primeres causes d’hospitalització en les persones majors de 65 anys. Segons es desprèn dels resultats, el 90% de les persones ancianes no beu prou.
Els experts adverteixen que són vàries les causes que s’han de considerar com a factors de risc de deshidratació d’aquest grup d’edat, com “la disminució de la sensació de set, la incapacitat física per beure líquids, els problemes de mobilitat, la demència o la presència d’altres malalties”.

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Amb l’edat, el mecanisme de termorregulación es deteriora i disminueix la sensació de set. A més, els majors tenen el sistema immunològic afeblit, presenten una major incidència d’altres malalties i un major consum de fàrmacs. En paral·lel, necessiten més aigua per eliminar la mateixa quantitat d’urea, de sodi o de productes de la deixalla metabòlica. D’aquí la necessitat vital que els ancians s’hidratin suficient. Alguns dels símptomes d’alarma que poden fer sospitar d’una deshidratació són la confusió mental, fatiga o l’aparició d’enrampades musculars per la disminució del volum intracel·lular muscular. Les persones majors d’entre 85 anys tenen sis vegades més probabilitats de ser hospitalitzades per deshidratació que les que tenen entre 65 i 69 anys.

En els nens, a més de les necessitats elevades d’aigua per la calor pròpia dels mesos estiuencs, se sumen els casos de diarrea o gastroenteritis o els episodis febrils, trastorns més freqüents entre els petits. En aquestes circumstàncies, l’aportació de líquids és vital per accelerar la recuperació i que el trastorn sigui més lleu. A més, segons l’European Hydration Institute, existeixen evidències que una bona hidratació en els petits els pot ajudar a un millor acompliment en proves de concentració i de memòria a curt termini, com a elements essencials del procés d’aprenentatge.

Vuit passos per estar ben hidratat

L’OHS ofereix diverses recomanacions per evitar la deshidratació en les persones majors. A continuació es recullen les principals, adaptades i completades perquè serveixin tant als ancians com als nens.

  1. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Tenir presents les quantitats. Les persones majors han d’ingerir cada dia entre 2 i 2,5 litres d’aigua. Per als menors, l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) ha establert les quantitats adequades d’aigua segons l’edat, que varien entre un litre (800 ml-1200 ml) per als nens d’entre 6 mesos i 2 anys d’edat, i 1,5 litres per als petits de 2 a 8 anys. Això equival a beure entre 4 i 8 gots d’aigua o altres líquids, aquells més apetecibles segons la temporada i les condicions ambientals: infusions fredes o calentes no excitants, brous (de verdures, de pollastre, de peix…), pols d’aigua (maduixa, llimona, síndria…), pedregats sense sucre, te gelat, gelatines, sucs naturals de fruites, liquats o batuts casolans de fruites i hortalisses…

  2. Consumir aliments amb alt contingut en aigua, com a fruites i verdures. Les fruites fresques preses al natural, o en altres presentacions (suc recentment espremut, liquats, en broqueta, macedònies, etc.), haurien de ser la primera opció per prendre com tentempié entre hores, a mitjan matí i a mitjan tarda. I com a entrant del menjar, una tacita de sopa temperada, una crema freda o temperada de verdures, un gaspatxo o un salmorejo o una amanida de l’horta. Són receptes senzilles que ajuden a compensar els líquids perduts.

  3. La varietat de sabors fa més fàcil hidratar-se. Incloure en la dieta diferents begudes com a aigua, sucs o infusions fa que sigui més apetecible beure. Segons els resultats de l’enquesta sobre hàbits d’hidratació, el 65% de les persones consultades reconeix que el sabor de les begudes li ajuda a mantenir un adequat nivell d’hidratació. Així, l’aigua natural es pot fer més apetecible si s’afegeix una tassa de la infusió que més agrada, suc d’una llimona o d’una taronja, uns grans de cafè, unes fulles de menta o de hierbabuena, unes boletes d’anís…

  4. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Beure líquids amb freqüència i en petites quantitats. S’aconsella ingerir major quantitat al matí i mitja tarda, per evitar així les miccions nocturnes. Per aquesta raó, pot interessar reservar els brous, les amanides o els sucs per al menjar del migdia, no per als sopars. Molts nens tenen costum de prendre begudes per a esportistes en lloc d’aigua, en particular després de fer una mica d’esport. El seu consum no està justificat en aquestes edats primerenques, donada l’excessiva càrrega de sucres. Amb mig litre d’aquestes begudes el petit ingereix entre 30 i 40 grams de sucres, equivalents a quatre sobres d’aquest producte; una quantitat de sucres d’absorció ràpida desproporcionada per a l’esforç físic realitzat.

  5. Beure encara que no es tingui sensació de set. El paper de la família és fonamental per conèixer si el nen o la persona major que està a la seva cura ha begut suficient al llarg del matí o de la tarda. Tenir una referència (botellín d’aigua, cantimplora, tassa de brou, la infusió matutina…) ajuda a controlar aquest punt.

  6. Img dh4
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Tenir sempre a mà una ampolla d’aigua per recordar que cal beure de forma continuada al llarg del dia. En les persones majors, en cas que no es tolerin els líquids, serà necessari modificar la textura afegint un gelificante.

  7. Evitar l’alcohol, ja que augmenta la temperatura corporal i el risc de deshidratació. En els nens, no està justificat ni és saludable el consum de cap tipus de beguda alcohòlica ni en la mínima quantitat. En els majors, si ve de gust prendre alguna beguda sempre que no hi hagi contraindicació mèdica, les d’elecció seran les begudes de baixa graduació com a cerveses (les hi ha sense alcohol), la sidra o el vi.

  8. Estar ben hidratat tot l’any. El cos perd líquids de manera constant, per la qual cosa també existeix risc de deshidratació en els períodes on les temperatures són més baixes i fredes. Convé mantenir el sa costum de beure aigua durant tots els mesos de l’any, no solament a l’estiu.

Piràmide de la hidratació saludable

Per conèixer i aprendre amb facilitat quina tipus de líquids hem de beure, en quina quantitat i amb quina freqüència, la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) juntament amb l’Observatori de la Hidratació i la Salut (OHS) van dissenyar la ‘Piràmide de la hidratació saludable’, una imatge gràfica que resumeix a la perfecció quins són les recomanacions.

Img piramide hidratacion
Imatge: Societat Espanyola de Nutrició Comunitària

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions