Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nens vegetarians

A pesar que les dietes ovo lacto vegetarianes són saludables, convé prendre precaucions per a adaptar-les a la infància

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 26deMaigde2008

Els models dietètics vegetarians s’han estès en els últims anys; no obstant això, sorgeixen els següents dubtes: Deuen els nens seguir aquestes dietes? Quin és el seu efecte sobre el seu creixement i desenvolupament? L’alimentació vegetariana es classifica segons diferents tendències: ovo lacto vegetariana, que consisteix en el consum de vegetals, productes lactis i ous; lacto vegetariana, que inclou vegetals i productes lactis; i vegetariana, el menú de la qual només admet vegetals. L’opció més saludable per a nens i adolescents és la que inclou la major varietat d’aliments. Quantes menys restriccions, millor.

Trucs nutricionals en dietes vegetarianes

  • Digestibilitat i qualitat proteica. La qualitat de la proteïna depèn tant de la digestibilitat com de la composició d’aminoàcids. Els aliments vegetals, com a cereals i llegums, són deficitaris en un o diversos aminoàcids essencials. Cereals i llavors són deficitaris en lisina, i llegums, tubercles i fruita seca, ho són en metionina. No obstant això, la combinació d’uns aliments amb uns altres -per exemple, cereals amb lleguminoses-, en un mateix plat o al llarg del dia, proporciona una proteïna completa perquè es complementen els aminoàcids.
  • Més nutrients, però en la seva justa mesura. Les exigències nutricionals són majors durant la infància que durant qualsevol altre període. Al mateix temps, la capacitat de l’estómac és limitada, així les fonts d’aliments han de proporcionar calories i nutrients suficients en un petit volum. No s’ha d’exagerar en els aliments rics en fibra, perquè aquesta interfereix en l’absorció de nombrosos nutrients i en excés pot provocar gasos, augment de la motilitat intestinal i fins i tot diarrea.
  • Omega 3. Atès que en la dieta ovo lacto vegetariana s’exclou tot tipus de peix, cal afegir aliments rics en àcids grassos essencials i de la família omega 3, com a fruita seca i olis de llavors (gira-sol, blat de moro, soia o nou).
  • Calci: Substituts de la llet. Els requeriments de calci se satisfan si s’ingereix diàriament llet i derivats (iogurt, formatge, quallada) o productes derivats de la soia, com a batut de soia o tofu, entre altres, enriquits amb aquest mineral. La vitamina D, imprescindible per a l’assimilació del calci, es troba present també en els lactis i la mantega. A més, l’exposició controlada al sol assegura la formació endògena d’aquesta vitamina.
  • Vitamina B12. La dieta cobreix l’exigència d’aquesta vitamina si inclou ous i lactis, productes d’origen animal, font segura d’aquest nutrient. S’han trobat traces de vitamina B12 en derivats fermentats de la soia com el miso o el tempeh, així com en algues com l’espirulina . Però la presència d’aquesta vitamina en aquests aliments és molt minsa, per la qual cosa el seu aprofitament és discutible. A més, la quantitat de B12 natural enumerada en les etiquetes és desorientadora perquè està en forma inactiva i el cos no la pot utilitzar. Només aquells productes procedents de plantes enriquides en vitamina B12 contenen la forma activa d’aquesta vitamina.
  • Ferro i creixement. No hi ha perill que la dieta vegetariana sigui deficient en ferro sempre que inclogui ous, cereals integrals, llegums, i aquests s’acompanyin d’aliments rics en vitamina C, nutrient que potencia l’absorció del mineral. Per a això, s’ha de prendre algun dels següents aliments, preferentment amb cada menjar: tomàquet, bròquil, meló, taronja o altres cítrics, kivi o fruites tropicals. Així mateix, per a proveir la quantitat de ferro necessària, la dieta pot incloure figues seques, prunes seques i passes de raïm, llavors de sèsam i soia. Els nens neixen amb ferro emmagatzemat a bastament per a quatre o sis mesos de vida. Després, és relativament comú que les dietes infantils siguin deficitàries en ferro, i el pediatre valorarà la necessitat de subministrar suplements addicionals d’aquest element durant els dos primers anys.

Així mateix, nens i adolescents, independentment del tipus de dieta que segueixin, han d’acostumar-se a condimentar els plats amb poca sal, encara que sigui la font principal de sodi. Sovint, per a cobrir les necessitats orgàniques de sodi, és suficient amb la qual hi ha naturalment en els aliments sense afegir més. Per part seva, els aliments dolços (sucre, mel…) i altres aliments ensucrats (dolços i melmelades) presos amb moderació són compatibles amb un model de dieta saludable i equilibrada.

El vegetarianismo, basat en principis sòlids de nutrició, pot ser una elecció saludable per a nens i adolescents, tenint en compte que l’opció més saludable és la que inclou la major varietat d’aliments.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions