Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

No tots els aliments enriquits amb omega-3 són iguals

Hi ha aliments fortificats amb olis vegetals rics en àcid alfa-linolénico (ALA) sense les qualitats protectores i preventives d'altres àcids

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 13deSetembrede2011
Img salmon Imatge: gkdavie

Els àcids grassos omega-3 són un dels nutrients més estudiats en diferents àmbits mèdics i científics pels beneficis demostrats en malalties cardiovasculars, la salut ocular i el desenvolupament cerebral en nens, la depressió o altres trastorns mentals, els processos inflamatorios i la cura de la pell. Segons l’informe “Omega-3: Tendències mundials de productes i oportunitats”, realitzat per Packaged Facts, empresa americana líder en recerca de mercat, s’augura un augment del 15-20% respecte a l’actual en la producció i consum d’aliments, begudes i suplements dietètics enriquits en àcids grassos omega-3. Però encara que les expectatives dels consumidors són clares (associen el consum d’omega-3 a protecció cardiovascular), la realitat és ben diferent.

Imagen: gkdavie

No tots els aliments contenen el tipus de greix omega-3 (EPA i DHA), que compleix funcions beneficioses. No obstant això, són molts els consumidors que recorren a aquests preparats. Segons dades del citat estudi, “el 9% dels compradors adquireixen en el supermercat aliments o begudes enriquides en omega-3, i el percentatge de persones adultes que prenen suplements d’oli de peix ha augmentat del 8% en 2006 al 17% en 2011”.

Aliments naturals o enriquits?

En la naturalesa hi ha aliments amb una concentració elevada d’omega-3, però gran part de la població, per desconeixement o altres motius, recorre a els productes enriquits. En una anàlisi comparativa de productes enriquits en omega-3 dut a terme per Eroski Consumer, es va constatar alguna cosa que ja se sabia: alguns aliments naturals són molt rics en omega-3. Fins i tot es van quantificar varis: 100 g de salmó fresc contenen al voltant de 5.000 mg de grasses EPA i DHA; la mateixa quantitat de bonic, uns 2.300 mg, i de truita, prop d’1.500 mg.

Cent g de salmó fresc contenen al voltant de 5.000 mg de grasses EPA i DHA

En canvi, l’aliment enriquit amb major quantitat d’aquests omega-3, un greix per untar (tipus margarina), contenia solament 528 mg/100 g, amb l’inconvenient afegit que en ser un aliment tan gras, convé consumir-ho en poca quantitat, de manera que es limita l’aportació d’omega-3. Això no ocorre amb la ració de consum de 150 g de peixos blaus.

En qüestió de consum de complements dietètics d’omega-3 , aquests productes poden ser interessants en moments puntuals de la vida, com la infantesa, l’embaràs i la lactància, quan està demostrat que la seva aportació, en una quantitat concreta, és una ajuda inestimable per a l’adequat desenvolupament del bebè i durant els primers anys de vida.

Problemes de biodisponibilidad

En l’anàlisi d’Eroski Consumer es van detectar deficiències notables en la composició nutricional en alguns dels productes analitzats. Un 26% mancaven de greixos DHA i EPA, que són els àcids grassos omega-3 destacats per les seves qualitats preventives i protectores. Aquests aliments (un producte làctic, una beguda de soia, un preparat gras a força d’olis refinats i un nèctar de fruites) portaven addicionat àcid alfa linolénico (ALA) que, encara que és un àcid gras omega-3, manca de l’efecte protector demostrat enfront de les malalties cardiovasculars dels anteriors.

Aquests aliments porten addicionats oli de linaza, de soia o altres fonts vegetals d’àcid linolénico, malgrat els problemes de biodisponibilidad ben documentats per a aquest compost. La recerca ha demostrat que la conversió d’ALA a EPA i DHA no és eficient, encara que es recorre a els olis vegetals a causa de la facilitat de maneig, en particular en els farináceos (cereals, pasta i pa), i l’estabilitat d’aquests greixos en aquests ambients.

El valor segur per al consumidor és que solament podran acompanyar-se de declaracions de propietats saludables sobre el desenvolupament cerebral i la salut visual dels nens aquells productes enriquits en DHA i missatges relacionats amb la funció cardíaca si porten DHA o EPA, però no altres fonts d’omega-3.

MILLORAR EL PERFIL DE GREIXOS

Els àcids grassos omega-3 DHA i EPA solament s’ingereixen si es consumeixen peixos blaus, però el consum d’aquests aliments és escàs entre gran part de la població. El receptari d’Eroski Consumer ha recopilat fins al moment 390 receptes de peixos i maricos, amb aquests aliments com a protagonistes, amb la pretensió que tots els lectors trobin plats del seu gust. L’oferta inclou varietat de peixos en multitud de presentacions: hamburgueses, terrinas, de farciments, barrejats amb llegums, en broqueta, en truita.

A més de proposar-se un major consum de peix, s’aconsella seguir les següents recomanacions amb la finalitat d’equilibrar el perfil d’àcids grassos a favor d’una major aportació de greixos monoinsaturadas i poliinsaturadas i menor de greixos saturats, tal com recull la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària, en la seva reunió de consens:

  • Limitar el greix làctic. Optar per llet i derivats descremats o semidesnatados i reduir el consum de mantega i formatges guarits.
  • Evitar el consum d’aliments que continguin afegits àcids grassos parcialment hidrogenats (grasses trans).
  • Triar margarines amb major contingut total d’àcids grassos poliinsaturados i consumir-les en petita quantitat, si es té costum.
  • Triar l’oli d’oliva com a preferent i deixar buit en el rebost al verge extra.
  • Escollir les carns magres: pollastre, gall dindi, conill.
  • Limitar els embotits, excepte el pernil, sempre que amb prou feines tingui grassa.
  • Limitar la brioixeria i rebosteria industrial que contingui olis de coco i palmell, rics en greixos saturats.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions