Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nous de macadamia, bones per al cor

Aquesta fruita seca posseeixen un perfil nutricional molt interessant i són cardiosaludables, malgrat que encara són bastant desconeguts i poc utilitzats en la gastronomia quotidiana

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 28deFebrerde2006
img_macadamia nuts hd

Les nous de macadamia són poc populars, encara que molt apreciades com a fruita seca selecte a causa del seu sabor cremoso amb un toc dolç. El color blanquecino i la forma arrodonida els confereix un aspecte més similar al de les avellanes, que a les nous. Comparteixen amb la majoria de fruita seca el seu capital nutritiu (proteïnes vegetals, fibra, greixos insaturats, magnesi, àcid fólico, fitosteroles, vitamina I antioxidant), que les converteix en aliments molt saludables, en particular, per a la prevenció de trastorns cardio i cerebrovasculares. A continuació es detalla el seu contingut nutricional i s’explica per què són tan bones per cuidar el cor.

Img macadamia nuts
Un petit fruit amb enormes propietats

Les nous de macadamia (Macadamia integrifolia i M. Tetraphilla) i les comunes tan solament comparteixen el nom. Si ben no hi ha una diferència substancial en la seva composició nutricional pel que fa a la resta de fruita seca, el sabor difereix per complet. Quant a la part comestible, és de color blanc cremoso, amb un diàmetre d’entre 2 i 3 centímetres, té forma rodona i recorda més a una avellana, encara que més gran, que a una nou.

Es coneixen també com a nous australianes, ja que les regions de major producció són els boscos humits tropicals i subtropicales d’Austràlia, juntament amb els de Nova Zelanda, Hawaii i Sud-àfrica. El fruit creix en forma de racimo, que acumula al voltant de 10 a 12 unitats. És poc freqüent trobar més de 20.

Aquestes nous han entrat al mercat com un fruit selecte. En la seva composició destaca un 80% d’oli i un 4% de sucres, per aquest motiu la particularitat nutritiva sigui la seva riquesa en calories i grasses, igual que la resta de fruita seca. Però malgrat ser un aliment gras, el perfil de lípids és saludable, ja que els greixos insaturats sobresurten sobre la resta. Les nous de macadamia es poden considerar aliments recomanats per a la salut del cor i dels gots sanguinis. Entre les seves característiques químiques, figura la seva aportació proteïca (7,8 g/100 g), encara que inferior al de la resta de fruita seca, la seva aportació de fibra (2,5 g/100 g) i el seu contingut en sals minerals com a calci (48 mg), fòsfor (161 mg), potassi (264 mg) i ferro (2 mg).

Nous, cor i cervell

Nombrosos assajos clínics han analitzat els efectes positius del consum de fruita seca (ametlles, nous, festucs, nous de Macadamia) sobre el perfil lipídic, en disminuir el colesterol total i les lipoproteïnes de baixa densitat (LDL).

El consum setmanal de fruita seca al natural redueix el risc de malaltia cardíaca coronària

Recent i complet és el treball desenvolupat pel Departament de Nutrició de la Universitat Lloma Bufona, a Estats Units, que resumeix l’anàlisi epidemiològica duta a terme fins avui sobre el paper de la fruita seca en la salut en més de 40 estudis d’intervenció dietètica. Com a dada rellevant, algunes recerques informen sobre la reducció del 8,3% en el risc de mort per malaltia cardíaca coronària associada al consum setmanal d’una ració de fruita seca, que equival a uns 25 g nets, al natural. Segons avancen, queda per dilucidar si els efectes salutíferos es deuen en exclusiva a la seva composició d’àcids grassos insaturats o a la combinació amb altres compostos bioactivos com a alfa-tocoferol (vitamina I), fitosteroles, àcid fólico, magnesi, proteïna vegetal i fibra.

Nous de macadamia: com treure'ls partit en la cuina

Les nous de macadamia, pel seu delicat sabor, resulten un aperitiu molt benvolgut. Encara que es venen soles, a orri o empaquetades, és possible trobar-les barrejades com a part dels còctels de fruita seca o com a ingredient de productes de confiteria i rebosteria (torrada garrapiñada, torrada salada, galetes, gelats, pa), chocolatería i olis. Al natural, aporten tot el seu compendio de nutrients, sense l’excés de sal que sovint tenen la fruita seca salada envasaments.

Pel seu sabor i la seva textura, conjuguen molt bé amb plats d’arròs, pasta i amanides, als quals aporta un toc exòtic molt agradable. Poden ser substituts d’altre fruita seca en diferents receptes. Serveixen de complement d’una amanida amb formatge, una crema de carabassa, qualsevol plat d’arròs o de pasta, així com en unes tallarines o uns raviolis. A més, la combinació de fruita seca amb receptes de cereal (arròs, pasta, cuscús…) suposa un avantatge nutricional, ja que millora la qualitat proteïca del plat. Aquest aspecte és fonamental si se segueix una dieta vegetariana.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions