Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nous per a la memòria: una raó més per menjar-les diàriament

El consum habitual de nous s'associa a una millor memòria de treball, la que permet l'emmagatzematge a curt termini de la informació, segons un recent assaig

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 13deMarçde2012
Img nueces Imatge: sanja gjenero

Un consum elevat d’aliments rics en polifenoles propis de la cultura i la dieta mediterrània, com les nous i l’oli d’oliva verge, s’associa amb una millor puntuació en proves de memòria i en la funció cognitiva global en persones ancianes amb factors de risc cardiovascular. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat una nova recerca realitzada amb participants del Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterrània), el major assaig d’intervenció nutricional amb dieta mediterrània per a la prevenció de malalties cardiovasculars i altres patologies freqüents en persones d’alt risc.

Img
Imatge: sanja gjenero

En els últims anys, l’atenció investigadora s’ha centrat a avaluar com diferents antioxidants són capaços d’inactivar espècies reactives de l’oxigen i protegir contra l’estrès oxidatiu. Les nous són riques en components destacats per les seves propietats antioxidants i antiinflamatorias. El consell de menjar nous diàriament és senzill de transmetre i fàcil de dur a terme com un hàbit alimentós saludable, barat i sense efectes secundaris, però sí amb grans beneficis per a la salut.

Nous, memòria i funció cognitiva

Els aliments rics en antioxidants típics de la dieta mediterrània, com a nous i oli d’oliva, podrien contrarestar el declivi cognitiu associat a l’edat

Esbrinar la relació entre l’alimentació i la funció cognitiva s’ha convertit en una prioritat científica i de l’àmbit de la prevenció en salut pública. En l’assaig realitzat per l’equip d’Emilio Ros, cap de la Unitat de Lípids de l’Hospital Clínic de Barcelona, el consum habitual de nous, i no d’altre fruita seca, s’associa amb una millor memòria de treball. Els autors ho defineixen com “el sistema que permet l’emmagatzematge a curt termini de la informació per realitzar tasques verbals i no verbals, com el raonament i la comprensió, i determina que estiguin disponibles per a processaments de la informació posteriors”.

En paraules de l’autora principal de la recerca, Cinta Valls-Pedret, “el consum d’aliments rics en antioxidants típics de la dieta mediterrània podria contrarestar el declivi cognitiu associat a l’edat” i, de forma eventual, reduir la incidència de malalties neurodegenerativas, inclosa l’Alzheimer.

Alzheimer: les nous protegeixen

Un resultat esperançador va sorgir després de la recerca realitzada pel Departament de Neuroquímica de l’Institut de Recerca Bàsica en Discapacitats del Desenvolupament de l’Estat de Nova York. En ella es van comprovar els efectes protectors de l’extracte de nou contra la mort cel·lular induïda del pèptid beta-amiloide (Aß) i l’estrès oxidatiu cel·lular. Aquest pèptid és el principal component de les plaques senils i els dipòsits d’amiloide cerebrovascular en persones amb malaltia d’Alzheimer. Se sap que aquest component augmenta la producció de radicals lliures en les cèl·lules neuronals, la qual cosa dona lloc a estrès oxidatiu i mort cel·lular.

Segons Abha Chauhan, directora científica de la recerca novaiorquesa, “els resultats dels nostres estudis previs i l’estudi actual (en referència a l’estudi del Predimed) suggereixen que la dieta amb nous pot reduir el risc de demència en la població anciana. Això pot atribuir-se a una combinació única de propietats antiamiloidogénicas, antioxidants i antiinflamatorias de les nous”.

RECEPTES AMB NOUS

L’estrès oxidatiu és comú en les malalties cròniques degeneratives, de manera que els antioxidants dels aliments poden explicar l’efecte protector. Els vegetals contenen nombrosos tipus d’antioxidants amb propietats diferents. Les diferents varietats de nous figuren en el grup de la fruita seca amb el major contingut d’antioxidants . La millor forma de menjar-les és pensar en receptes a les quals es poden afegir, com a refrescants amanides d’enciams variats amb formatge fresc, nous i taronges o de poma i nous amb salsa de iogurt.

Una recepta original que combina diferent fruita seca és la de pebrots en nogada. En l’aspecte nutritiu, les nous complementen i enriqueixen les cremes de verdures espessides amb cereals com l’arròs. És el cas de la crema de carabassa amb nous i avellanes o els plats de cereals, com el d’arròs integral amb nous i espàrrecs i el d’amanida de pasta amb pollastre, alvocat i nous. Aquests fruits són el complement energètic idoni per a un bescuit casolà o unes postres dolces de pa amb panses i mel.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions