Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Novembre: ‘Manomin’, l’arròs salvatge americà

L'arròs salvatge necessita major temps de cocció que el blanc, per la qual cosa s'aconsella cuinar-los per separat i barrejar-los després

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 26deNovembrede2007
img_arrozsalvaje listado

Img
Els arrossos silvestres, uns grans fins i llargs de color marró achocolatado gairebé negre, estan de moda. Pel seu sabor semblat al de la fruita seca, aquest tipus d’arròs, també anomenat salvatge, proporciona un toc original a les guarnicions i als plats amb els quals es combina. Així mateix, dona més vistositat als preparats, ja que els grans s’arrissen i obren durant el cuinat.

L’arròs salvatge que arriba als nostres mercats, la denominació científica dels quals és ‘Zizania palustris’, rep el nom per la seva semblança física amb l’arròs (‘Oryza sativa’). En realitat, no obstant això, no és pròpiament un arròs (sí una gramínea), ja que pertany a un gènere botànic diferent.

D’origen americà

El gra d’arròs salvatge és originari d’Amèrica del Nord, en concret de la regió nord-oest dels Grans Lagos d’Estats Units i Canadà. El seu cultiu està molt arrelat a Minnesota, Wisconsin i Michigan. També creix sense dificultat a les regions del continent asiàtic, zones de condicions climàtiques i ecològiques similars.

Conegut des de fa mil·lennis a Amèrica del Nord, aquest arròs va servir d’aliment bàsic per a les poblacions ancestrals com les tribus índies americanes del nord del país, els Ojibwa o Chippewa i els Menominee (o Menomini). De fet, en moltes d’aquestes regions l’arròs salvatge es coneix com ‘manomin’, l’equivalent al mateix nom però en idioma natiu.

A Espanya, el consum d’aquest cereal es va fer molt popular per les barreges d’arròs silvestre amb arròs de gra llarg que es van introduir fa anys. Actualment, l’arròs salvatge és un dels principals problemes de cultiu en els camps de cultiu espanyols, atès que es barreja amb les plantacions locals i és molt difícil erradicar-ho. També és cert que s’estan dedicant terres al cultiu nacional d’arròs salvatge, que cada vegada té més acceptació al mercat. Se li distingeix de l’arròs comú solament en petits detalls, entre altres aspectes perquè és més robust, és molt fàcil desgranar-ho i el color de la seva herba és d’un verd més intens.

Nutritiu com l’arròs

L’arròs salvatge és més robust i més fàcil de desgranar que l’arròs comú

El midó (hidrat de carboni) és el seu nutrient més destacat i el que converteix a l’arròs salvatge en un aliment eminentment energètic. El seu contingut en lisina (aminoàcid essencial limitant en els cereals), i també en metionina, és una mica més elevat que en la majoria de cereals. No obstant això, convé aplicar el mateix consell dietètic per obtenir una proteïna completa a partir de vegetals, mitjançant la combinació del mateix amb leguminosas en un mateix plat.

Es pot dir que té un contingut virtual en greix (menys del 1% del seu pes). Encara que aquesta sigui principalment rica en àcids grassos insaturats, els seus beneficis en aquest aliment no tenen transcendència per a la salut. L’arròs salvatge capta els minerals del sòl per nodrir-se, per la qual cosa és un aliment molt ric en potassi i fòsfor. El seu contingut en vitamines és comparable amb la de l’arròs integral, que destaca per la varietat de vitamines del complex B, en particular B1 o tiamina, B2 o riboflavina i B3 o niacina.

Cuinar l'arròs salvatge

Img
L’arròs salvatge és un gra que admet les mateixes aplicacions culinàries que l’arròs comú, al com pot substituir. S’utilitza en una àmplia varietat de plats com guisats, sopes, amanides i fins i tot postres.

Aquesta varietat d’arròs pot trobar-se envasada sola o barrejada amb arròs blanc de gra llarg. L’objectiu de la barreja és convertir-la en més econòmica, encara que pot donar problemes a l’hora de cuinar, ja que l’arròs salvatge necessita major temps de cocció que el blanc (entre 45-60 minuts). Per això s’aconsella cuinar-los per separat i barrejar-los després, una vegada cuits.

Si l’arròs es torra lleugerament s’intensifica el seu sabor. Per torrar els grans s’utilitza la mateixa cassola en la qual es cuinaran. Per fer-ho, s’afegeix un doll d’oli d’oliva verge i quan estigui calenta s’incorpora el cereal. Si es desitja, pot afegir-se també alguna espècia (comino o coriandre, per exemple). Es deixa torrar la barreja a foc suau durant uns minuts i ja està llista per al cuinat posterior. La sal, igual que a l’arròs convencional, s’afegirà al final, perquè no s’endureixin els grans. La ració de consum és la mateixa que per a l’arròs convencional, uns 60 g per persona. Atès que té molta capacitat per retenir aigua (fins a quatre vegades el seu volum), una vegada cuit augmentarà notablement el seu volum i pes.

Quan els grans d’arròs salvatge es fregeixen, s’obté una espècie de crispetes molt cruixents, de sabor avellanado molt agradable. Es poden menjar soles o afegides a diferents receptes com a amanides, ‘muesli’, cremes de verdures o bescuits.

A Amèrica, l’arròs salvatge s’empra també com a ingredient de cereals del desdejuni, i es barreja amb la massa per elaborar ‘panqueques’ (similars a les ‘crepes’), magdalenes i galetes.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions