Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Noves guies per a les persones celíacas

Les llistes que publica cada any la Federació d'Associacions de Celíacos d'Espanya (FACE) contribueixen a facilitar la compra i l'alimentació saludable als celíacos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 20deDesembrede2012

La Federació d’Associacions de Celíacos d’Espanya (FACE) acaba d’actualitzar la” Llista d’aliments aptes per celíacos“, així com una versió dirigida al sector infantil, la” Chiquilista“. Aquests llistats s’editen tots els anys i requereixen una actualització periòdica, ja que els productes i aliments canvien de composició amb freqüència. Atès que l’únic tractament per la celiaquía és l’exclusió total i per a tota la vida dels aliments que contenen gluten, conèixer quins s’han d’evitar resulta transcendental. El següent article explica com es confeccionen aquestes llistes per celíacos i recull cinc respostes clau sobre el gluten.

Img guia celiacos
Imatge: Yuya Tamai

Alimentació per celíacos: com es confeccionen les llistes?

La presència de petites quantitats de gluten en un producte, ja sigui com a ingredient principal o com a additiu, provoca lesions en l’intestí i genera perjudicis en la salut de la persona celíaca, des de símptomes gastrointestinals (diarrea, dolor abdominal, inflor…) fins a malabsorción de nutrients, amb el conseqüent risc de patir deficiències nutricionals. Per això és tan important saber què aliments es poden consumir i quins no.

La FACE confecciona llistes d’aliments aptes per celíacos, siguin adults o nens

La FACE confecciona la llista d’aliments aptes per celíacos, siguin adults o nens. L’objectiu d’aquesta entitat, sense ànim de lucre, és vetllar pel benestar i la qualitat de vida de les persones que pateixen la malaltia celíaca. Les publicacions són possibles gràcies a la informació facilitada per 565 signatures comercials, que han recollit 14.531 productes que, després de l’anàlisi de la FACE, es consideren aptes per celíacos. Aquest estudi inclou la revisió de la normativa vigent, les tècniques de fabricació i la comprovació de la llista d’ingredients dels productes. Una vegada fet això, es classifiquen els aliments segons la quantitat de gluten que aporten:

  • Aliments que contenen menys de 20 mg/kg de gluten (etiquetats com “sense gluten”).
  • Aliments més exigents, amb menys de 10 mg/kg de gluten (que gaudeixen de la marca de garantia “Controlat per FACE”.

Img simbolo face gr
Imatge: FACE

Com els productes canvien sovint de composició, les llistes editades per la FACE estan subjectes a permanents modificacions. Per això, a més d’una edició anual en paper (aquest any s’han publicat 37.000 exemplars) a la web de la Federació es publiquen els canvis registrats al llarg de l’any. No obstant això, es recomana llegir sempre l’etiqueta dels productes, encara que figurin en la llista, ja que els fabricants no tenen l’obligació de comunicar els canvis de composició a FACE, per la qual cosa aquesta no pot garantir la innocuïtat.

Les guies també inclouen altres informacions útils, com a recomanacions per dur a terme una dieta sense gluten saludable, detalls sobre la marca de garantia “Controlat per FACE” o dades tan importants com les normatives, les reglamentacions i la simbologia associada al terme “sense gluten”.

Cinc respostes clau sobre el gluten

  1. Què és el gluten?

    El gluten és la proteïna principal dels següents cereals: el blat, la civada, l’ordi, el sègol, el kamut, el triticale i l’espelta.

  2. És necessari el gluten?

    No, el gluten no és un nutrient imprescindible, així que no consumir-ho no ocasiona cap dèficit nutricional. En les persones amb celiaquía, és obligatori fer-ho per evitar la malabsorción d’altres nutrients (ferro, calci, vitamines…).

  3. És millor evitar-ho per prevenir la celiaquía?

    No, aquesta malaltia és un trastorn autoinmune que solament es produeix en individus amb predisposició genètica. Si no és el cas, evitar el gluten solament causarà dificultats en dur a terme una dieta saludable.

  4. Quins són les principals fonts de gluten?

    Les fonts més evidents de gluten són els aliments elaborats amb els citats cereals, és a dir, el pa, la pasta, la majoria de cereals de desdejuni, les pizzes, les galetes, els pastissos, etc. No obstant això, el gluten pot aparèixer en molts altres productes com a additiu (salsitxes, salses, productes precuinats…), la qual cosa dificulta la seva detecció.

  5. En quins aliments estic segur que no hi ha gluten?

    A l’origen, la carn, el peix, els ous, les fruites, les hortalisses i verdures, la llet, els llegums, les patates, els olis, l’arròs, el blat de moro i la quinua són productes naturals sense gluten.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions