Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nutri-Score: un algorisme 100% coherent amb el model de la dieta mediterrània

El sistema d'etiquetatge s'adapta a la dieta mediterrània, ja que puntua amb les millors classificacions als productes no processats i amb les pitjors a la majoria d'ultraprocesados

La piràmide de la dieta mediterrània situa en la seva base als aliments que han de sustentar la nostra alimentació i va relegant a estrats superiors als productes que hem de menjar més moderada i ocasionalment. És el patró d’alimentació saludable que recomanen els experts i Nutri-Score és coherent amb ell. Prova d’això és que atorga la millor puntuació als productes no processats, als aliments frescos i naturals, sobretot verdures, fruites, hortalisses, cereals i fruita seca. Respecte als aliments que no són saludables, per la seva quantitat de sucres, calories i greixos saturats, cal assenyalar que, malgrat les crítiques rebudes, Nutri-Score està molt lluny de beneficiar-los, ja que la majoria d’ells obtenen la puntuació menys favorable. Ho veiem a continuació.

Un exemple. De 220.522 aliments ultraprocesados procedents de la base de dades de productes Open Food Facts France, el 79% estan classificats en el sistema Nutri-Score com a C, D, i E, mentre que el 8% es classifica amb una A i el 13% en B. Com demostra aquest estudi, els ultraprocesados que obtenen una puntuació favorable són una minoria en comparació amb la gran majoria de productes que han estat classificats de manera desfavorable. Però hi ha més.

L’algorisme científic de Nutri-Score

Les cinc classes de qualitat nutricional que descriu Nutri-Score, i que associa cercles de colors (verd fosc, verd clar, groc, taronja i vermell) amb lletres (A/B/C/A/e), són el resultat d’un càlcul basat en una operació matemàtica de nutrients. La puntuació que rep cada producte, que va d’una A en color verd fosc —que es correspon amb la millor qualificació i per tant s’identifica com un producte molt saludable— a una E vermella —que s’associa a una qualitat menys bona i per tant a un aliment insà— està basada en un algorisme científic que té en compte tant els nutrients considerats “desfavorables” (calories, sucres simples, àcids grassos saturats i sodi) com els “favorables” (proteïnes, fibres, percentatge de fruites, verdures, lleguminoses, fruites secs i percentatge d’oli d’oliva, colza i nou). I tots aquests càlculs es realitzen sobre la base de la taula de composició i llista d’ingredients de l’aliment en qüestió.

El resultat és que en integrar Nutri-Score en la piràmide de la dieta mediterrània podem veure que existeix un evident paral·lelisme entre les classificacions atorgades per l’algorisme amb el patró d’una alimentació saludable. Així ho va demostrar un estudi clínic coordinat per SUN (Seguiment Universitat de Navarra) i que va comptar amb 20.5003 participants. Aquest treball va confirmar que els aliments que reben la pitjor puntuació per Nutri-Sore (l’E vermella) estan associats amb l’increment del risc de mortalitat prematura i càncer. Això demostra que l’algorisme en el qual es basa el càlcul de Nutri-Score és coherent amb el model de dieta mediterrània, que dóna preferència als aliments rics en fibra i amb un contingut baix en greixos, sucres i sal, i que discrimina als aliments ultraprocesados i de baixa qualitat nutricional. Aquí estan les proves.

Però abans, per a poder trobar aquest paral·lelisme, cal tenir en compte que Nutri-Score és un logo que permet als consumidors comparar la qualitat nutricional entre aliments de la mateixa categoria (per exemple, entre cereals de desdejuni o entre diferents plats cuinats), entre aliments de diferent categoria però consumits en les mateixes circumstàncies (per exemple, en el berenar, entre diferents galetes, pans de motlle…) o entre aliments amb la mateixa apel·lació però de marques diferents (per exemple, entre pizzes de formatge o entre cereals de desdejuni de diferents marques). Per aquesta raó, com assenyala la seva desenvolupadora Pilar Galán, nutricionista, epidemiòloga i investigadora de l’EREN (Equip de Recerca en Epidemiologia Nutricional) de la Universitat de París, “encara que no es recomana el consum d’ultraprocesados, aquests productes existeixen i són posats a la disposició del consumidor. Si malgrat les recomanacions nutricionals, el consumidor decideix comprar-los i consumir-los, és preferible que triï els de millor qualitat (amb menys ensucris, sal, grasses, més rics en fibra, etc.) i amb la llista més petita d’additius”.

Nutri-Score i la piràmide nutricional de la dieta mediterrània

cereales pan dieta mediterranea
Imatge: shixugang

Diàriament: aliments procedents dels cereals, preferiblement integrals (A)

Els cereals i els seus derivats, com la pasta, el pa i l’arròs, són aliments que no poden faltar dins de la dieta mediterrània, per això apareixen situats en la base de la piràmide. Aquesta posició privilegiada significa que hem de consumir-los amb freqüència, ja que són productes que ens aporten una gran quantitat d’energia.

Nutri-Score, encara que depèn dels ingredients i del seu grau de processament, els atorga la millor classificació. En concret, tots aquells productes que són integrals i baixos en sucre, a la conducta de cereals sencers o de farines procedents de cereals sencers, obtenen una A. En el pol oposat es troben la gran majoria dels cereals de desdejuni, que estan classificats amb una C, D o E i que no són una recomanació saludable en absolut. Això sí, hi ha algunes marques, en concret certs flocs de civada o muslis que són rics en fibra i no porten sucres, que han obtingut una òptima classificació (A i B).

Diverses vegades al dia: productes vegetals (A)

Les verdures, hortalisses i fruites són la principal font de vitamines, minerals i fibra. De totes elles, que també són prioritat en la piràmide, cal menjar cinc racions al dia (tres de fruita i dues de verdura i/o hortalisses).

Cal assenyalar que l’etiquetatge Nutri-Score no s’aplica als productes al pes, sinó als empaquetats, però tots els aliments frescos o en conserva d’origen vegetal, com per exemple les bosses d’amanides preparades, el bròcoli, els fesols tendres, els espinacs, la pastanaga ratllada, els espàrrecs, els tomàquets triturats (les salses de tomàquet senzilles), el gaspatxo o els pebrots també obtenen una A.

Oli d’oliva. El greix principal per a cuinar i condimentar en la dieta mediterrània havia estat classificada amb una C. Es tracta de la millor puntuació entre els greixos afegits (destinades a la condimentació o cocció) i entre els olis vegetals, perquè està més ben classificat que els olis de soia, gira-sol i blat de moro (classificats D) o els de coco o palma (classificats E) i millor que la mantega (classificada E). No obstant això, el Ministeri de Consum ha decidit deixar-lo fora de l’etiquetatge Nutri-Score.

De dos a tres racions diàries: lactis (baixos en greix)

Dos o tres derivats lactis al dia, preferiblement baixos en greix, també entren dins del patró de dieta saludable, ja que són una excel·lent font de proteïna, minerals i vitamines.

Nutri-Score atorga a la llet sencera, rica en àcids saturats i colesterol, una B, però premia a la desnatada i baixa en greix amb una A. Respecte als formatges, existeixen grans diferències de qualitat nutricional dins de la categoria i, fins i tot, dins de les mateixes marques. Alguns formatges frescos amb 0% de greix saturat en la seva composició obtenen una A, igual que els iogurts desnatats i naturals. Però hi ha formatges, com el rocafort, que estan classificats amb una E perquè tenen entre 3 i 4 g de sal per 100 grams i són rics en àcids grassos saturats, igual que ocorre amb altres formatges curats, que també obtenen una E. Si no són baixos en greix, en general la gran majoria dels formatges estan classificats amb una D i algunes mozzarellas amb una C.

Entre dues i tres vegades per setmana: llegums i fruita seca (A)

Llenties, cigrons, jueves… Els llegums, ja siguin crues o cuites, també surten ben parades, amb una A. I gairebé tota la fruita seca, com les nous, les avellanes o les ametlles, sempre que aquests siguin al natural o torrats (sense sal, fregits o amb xocolata), obtenen una A.

Entre una i tres racions al dia (alternant): carns blanques, peix, ous i marisc (A i B)

Les carns blanques, el peix i els ous també cal menjar-los setmanalment, entre una i tres racions al dia, alternant durant la setmana.

Però entre aquests grans grups d’aliments existeix una gran variabilitat en el tipus i en la composició. Per exemple, en el peix. Podem comprar-ho cru, enllaunat, fumat, empanat… També existeixen diferents marques la composició de les quals pot variar, respecte al contingut en sal, sucre, calories, fibra o greixos saturats. Tot això és avaluat per l’algorisme de Nutri-Score abans de donar-li una classificació.

Això explica casos com el d’una marca de sardines en llauna que ha obtingut una mala classificació (D), alguna cosa que ha estat posat en dubte en les xarxes. És el cas en concret d’alguna marca, ja que Nutri-Score no puntua sistemàticament malament a totes les sardines. La prova és que hi ha moltes altres marques que obtenen una A i B. Un altre exemple: el salmó. El fresc és classificat com A, però el fumat està classificat com una D, perquè l’algorisme ha tingut en compte la seva riquesa en sal (2,5 a 3,5 de sal per 100 grams) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS) estableix en 5 grams el límit diari de sal per a prevenir les malalties cardiovasculars. Una puntuació que de nou coincideix amb les prioritats de la dieta mediterrània, que fomenta el producte fresc i sense sal.

Ocasionalment: carn vermella (vedella, porc, caça), processaments i embotits

Entre els productes que poden menjar-se una vegada a la setmana es troba la carn vermella no processada. Es recomana consumir-la amb moderació i en quantitats petites, sempre donant preferència a les quals tenen menys grassa.

Entre la processada, els embotits es classifiquen en la seva majoria en D i, a vegades, en E. Això s’explica pel fet que contenen moltes calories i quantitats no negligibles de greixos saturats i sal. Però com tots els productes classificats com a D o E, els embotits poden consumir-se perfectament en el marc d’una alimentació equilibrada.

A manera d’excepció: snacks salats, dolços i brioixeria industrial

Aquests aliments tan addictius són pobres en nutrients i rics en greixos saturats, trans o hidrogenades, sucre i sal. Per això, Nutri-Score els suspèn a tots amb la pitjor classificació (D, E). Algunes xocolates negres i sense sucres afegits obtenen una C.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions