Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nutricosmética: xopets miraculosos o pseudociencia?

Prometen hidratar la pell, allisar les arrugues i fins i tot es venen com a preventius per a la caiguda del pèl. Són efectius els cosmètics bebibles?

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 27deSetembrede2020

Pugues una infusió realitzada amb un (caríssim) pols de col·làgen rejovenir la pell o alleujar els dolors articulessis? La nutricosmética té capacitat per retardar la caiguda del cabell, enfortir les ungles o protegir-nos dels rajos UVA del sol? El seu màrqueting promet sorprenents resultats, però no existeix una evidència científica contundent que sustenti aquestes promeses. Hi ha més exemples en el comerç: aigües vitaminadas, sucs amb àcid hialurónico o els realitzats amb betacarotenos i aloe vora. Consultem a María Barado, farmacèutica i professora de la UNIR (universitat internacional de La Rioja), per saber si funcionen.

✅ Aquests productes no són fàrmacs

Veritable. Els cosmètics bebibles no es consideren medicaments, sinó complements alimentosos. La nutricosmética es refereix a càpsules, begudes o píndoles que es venen sota la promesa de millorar la pell, el cabell o les ungles gràcies als seus actius i nutrients. En consumir-se de forma oral i no aplicar-se com un cosmètic tradicional, han de regular-se pel Reglament de la UE 432/2012, pel qual s’estableix la llista de components autoritzats de propietats saludables dels aliments.

Per analitzar l’efectivitat dels seus ingredients, sempre cal buscar el que l’Agència Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) diu de cada compost. Encara que l’ingredient principal no posseeixi les propietats saludables que es destaquen en l’envàs, la llei permet promocionar-les si en la composició final existeixen altres vitamines i minerals (en un 15 % de la quantitat diària recomanada) que si que ha quedat demostrat que tenen aquestes propietats. Per tant, aquests productes sí complirien amb la legislació.

➖ Aquestes begudes no són dolentes per a la salut

Depèn. Si es consumeixen sota la recomanació d’un professional sanitari, com el metge de família o un farmacèutic, aquests productes no són perjudicials per a les persones sanes. Però cal consultar sempre abans d’ingerir-los, perquè poden contenir determinats micronutrientes que, si es prenen en quantitats superiors a les recomanades, poden produir efectes perjudicials en l’organisme, sobretot en persones amb patologies prèvies, com a problemes renals, ja que un excés de proteïnes, com el col·làgen, obliga als ronyons a fer un sobreesfuerzo.

❌ Ingerir col·làgen millora la pell i l’artrosis

Fals. S’ha posat de moda tirar pols de col·làgen al cafè o a la infusió, però aquest suplement no millora l’elasticitat de la pell ni enforteix els músculs o ossos/ossos. El col·làgen és una proteïna que es troba de forma natural en els teixits (músculs, tendons, cartílags, pell…), i els aporta flexibilitat, elasticitat i resistència. Amb els anys, el cos comença a reduir la producció de col·làgen i no és capaç de reemplaçar-ho, la qual cosa es tradueix en dolor articular, pèrdua de densitat òssia i una disminució de l’elasticitat de la pell (arrugues). Per això es busca fora, en els suplements.

La molècula de col·làgen és massa gran per penetrar en la superfície de la pell quan s’aplica com a crema, per la qual cosa el consumidor ha optat pel col·làgen soluble o hidrolitzat que, en descompondre’s en fragments més petits, és de més fàcil absorció. L’EFSA assegura que no hi ha certesa que ingerir el suplement de col·làgen permeti recuperar-ho, encara que tampoc es pot assegurar que no ho permeti. Qualsevol proteïna, en arribar a l’estómac, es degrada en aminoàcids lliures, que després l’organisme destinarà cap a aquelles àrees en les quals més ho necessitin. Aquests aminoàcids no tenen “memòria”, no recordaran que van formar part d’una molècula de col·làgen.

❌ L’àcid hialurónico en suc tersa la pell

Fals. L’àcid hialurónico és una altra molècula formada per cadenes de carbohidrats que està present de forma natural en les nostres articulacions, cartílags, ulls i epidermis. Depenent de la zona en la qual es trobi va a complir diferents funcions: hidratante, lubrificant o reconstituent. Des de fa anys l’àcid hialurónico s’usa amb èxit com a tractament mèdic per a l’alleujament temporal de l’artrosis (a través d’infiltracions en les articulacions) i, en cosmètica, per reduir les arrugues. No obstant això, segons l’EFSA, els suplements amb àcid hialurónico no funcionen. En ingerir-ho, l’aparell digestiu ho assimila com a sucres simples, que aniran destinats majoritàriament a aportar energia, com qualsevol altre sucre.

❌ Beure aloe vora cuida la pell i el cabell

Fals. Existeix evidència científica que demostra que, si s’aplica en la pell, l’aloe vora té efecte calmant i pot ajudar en casos de granellades, en irritacions i fins i tot en la psoriasis. Però no existeix cap efecte provat quan s’ingereix.

Fins i tot s’han observat certs riscos en consumir-se en aliments i suplements. La Comissió Europea prohibeix als fabricants destacar els seus suposats beneficis en els productes –per ingerir– que ho inclouen entre els seus ingredients. El motiu és la dificultat de conèixer el contingut en aloína, un compost amarg aïllat de la fulla de l’aloe que està classificat per l’EFSA com a substància amb efecte carcinógeno i de la qual encara s’està investigant quin és exactament la dosi màxima que es pot ingerir sense risc.

Si no es poden promocionar els seus beneficis, com i per què es venen? Se sol incloure el nom d’aloe vora com a reclam i després afegir components en els quals sí està demostrada l’eficàcia en l’enfortiment del cabell, les ungles i la pell, com la vitamina B8, que es troba en majors concentracions en el iogurt o en l’ou.

❌ Les begudes amb biotina eviten la caiguda del pèl

Fals. Està comprovat que un dèficit de vitamina B8 (biotina) està relacionat amb la pèrdua del cabell i amb ungles trencadisses. Però això no significa que consumir més biotina al dia de la recomanada ens enforteixi el pèl o eviti la pèrdua. Si la caiguda és per qualsevol altre motiu (canvi estacional o hàbits de vida), prendre biotina no la solucionarà.

A més, és gairebé impossible que una persona tingui mancada de biotina (pràcticament tindria un dèficit nutricional), ja que és molt senzill trobar la dosi necessària en la nostra alimentació. Per exemple, si una persona adulta necessita al dia 30 micrograms (1 µg = 0,001 mg) de B8, simplement menjant-se un ou cuit ja obtindria 25 µg.

❌ Els sucs que afegeixen betacarotenos protegeixen del sol

Fals. Els carotenos són pigments que es troben en algunes plantes i són responsables del color de les pastanagues o les taronges. El més conegut és el betacaroteno, capaç de transformar-se en vitamina A quan el cos ho necessita. A més, resulta ser el reclam perfecte per a moltes begudes de nutricosmética, que ho inclouen entre els seus ingredients per vendre’ns un efecte fotoprotector. Però aquest ingredient no protegeix del sol; per a això, de moment, solament comptem amb les cremes fotoprotectoras, alguna cosa que confirma l’EFSA.

Llavors, per què permeten la seva venda? Els fabricants juguen amb l’ambigua reglamentació que els permet incloure altres vitamines i minerals que sí han estat avaluades positivament per les autoritats, en proporcionar aquestes propietats. Per exemple, en afegir certs antioxidants (licopeno i luteïna) o les vitamines C i I, de les quals sí s’han constatat propietats enfront del dany oxidatiu dels rajos UVA, ja estarien complint la normativa. Però en quina mesura ens beneficiem d’aquestes vitamines afegides? Difícil quantificar-ho, encara que no és gens que no s’aconsegueixi amb l’alimentació: els antioxidants estan en les fruites i les verdures. En 100 g de pastanaga hi ha més d’1.000 µg de vitamina A, enfront dels 160 µg/100 ml que podem trobar en aquestes begudes.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions