Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Nutrients enfront del dolor

La recerca científica actual proporciona una visió dels aliments i els seus nutrients com un mitjà més d'alleujament enfront del dolor crònic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 04deDesembrede2008
Img cerezas Imatge: Boris Benko

El suport al tractament terapèutic és el camp en el qual els aliments i els seus nutrients protagonitzen, gràcies a multitud de treballs científics rigorosos, un camp que ja Hipócrates va immortalitzar amb la seva famosa frase “Deixa que el teu aliment sigui la teva medicina”. Fins avui s’han identificat extractes de plantes, vitamines, minerals i dietes terapèutiques que es poden utilitzar per millorar els símptomes del dolor crònic.


“El dolor és una experiència sensorial i emocional desagradable”. Així defineix el dolor l’Associació Internacional per a l’Estudi del Dolor (IASP, en les seves sigles angleses). Es tracta, per tant, d’una sensació que ens avisa que alguna cosa fa mal. Un sentiment subjectiu que tots aprenem a través de la nostra pròpia experiència quan encara som molt petits. Cap canvi en la dieta pot acabar de forma sobtada amb el dolor causat per una malaltia, però des dels centres de recerca més prestigiosos (Johns Hopkins University o la Clínica Maig) s’han donat a conèixer la potencialitat de certs nutrients per ajudar en la lluita mèdica contra el dolor.

Alguns aliments poden alleujar i actuar com a coadjuvants de medicaments analgésicos i antiinflamatorios, mentre que uns altres poden empitjorar la situació. La inflamació, les citokinas, les neurohormones i l’estrès oxidatiu, juguen un paper rellevant en la persistència de les condicions de dolor. Sembla ser que molts aspectes relacionats amb la immunitat i amb la funció neuroendocrina poden ser modificats per factors dietètics com els polifenoles, les saponinas, els esteroles i altres nutrients antioxidants que formen part d’aliments tan comuns com la soia, les cireres o el salmó.< p>

Connexió entre dieta i dolor

Segons la Societat Espanyola del Dolor, s’ha de considerar aquest “com un fenomen complex i especulatiu en tots els seus vessants; tant biofisiológicas, bioquímiques, psicosocials, morals i comportamentales, les quals han de ser correctament enteses. El què dol i el per què dol són condicions indispensables per aconseguir una correcta caracterització clínica i plantejar, al mateix temps, una adequada estratègia terapèutica”.

En el llibre “Biochemical and Nutritional Influences on” Pain es revisen i exposen algunes de les conclusions procedents de les recerques realitzades sobre extractes de plantes, vitamines, minerals, productes nutracéuticos i dietes terapèutiques que es poden utilitzar per millorar els símptomes del dolor crònic. Els autors, de l’Harvard Medical School, exposen que la inflamació i l’estrès oxidatiu juguen un paper important en el dolor crònic. Afirmen, així mateix, que la inflamació pot ser controlada amb teràpia nutricional a diferents nivells.

Alguns exemples de condicions de dolor crònic que podrien ser minimitzades gràcies a intervencions dietètiques són l’osteoartritis , l’artritis reumatoide, la fibromialgia, les malalties autoinmunes, la migranya i el dolor crònic abdominal a causa de la malaltia de Crohn.

Greixos del peix contra la inflamació

Els omega-3 són un tractament de suport per a l’alleujament del dolor en artritis reumatoide i en menstruació dolorosa

Els àcids grassos poliinsaturados omega-3 s’utilitzen en l’actualitat per tractar el dolor associat amb diversos processos inflamatorios. Des del Departament of Psychology de la York University, a Torontó (Canadà), s’ha dut a terme un meta-anàlisi (revisió en profunditat de recerques acreditades) de 17 estudis que han informat sobre l’alleujament del dolor gràcies a la suplementación amb aquest tipus de greixos en pacients amb artritis reumatoide, dolor articular secundari a còlon irritable i dones amb dismenorrea (menstruació dolorosa).

La conclusió d’aquesta revisió ha estat que els àcids grassos poliinsaturados omega-3 són un tractament de suport per a l’alleujament del dolor en les situacions citades. Experts del Johns Hopkins Arthritis Center reconeixen que un suplement nutricional procedent d’olis de peix pot ajudar a disminuir l’ús d’antiinflamatorios no esteroideos. No obstant això, alerten que encara no s’han estudiat i definit les dosis adequades que garanteixin la seguretat d’aquests suplements.

La inclusió de salmó, verat i altres peixos blaus en els menjars és una bona alternativa dietètica. Els experts també adverteixen que fins i tot les persones sanes no han de prendre més de tres g al dia d’àcids grassos omega-3, procedeixin tant de l’alimentació natural, dels aliments funcionals enriquits en omega-3, com de la suplementación, ja que l’excés pot afectar a la coagulació de la sang. En qualsevol cas es posa l’accent que el canvi dietètic funciona a llarg termini, una intervenció nutricional pot trigar setmanes i, fins i tot, mesos a donar algun resultat.

L’alleujament de certs aliments

Les antocianinas de les cireres s’han revelat com acreditats antiinflamatorios. El consum freqüent d’aliments que continguin aquests compostos sembla ser que ajuda a eliminar l’excés d’àcid úric en les persones que sofreixen d’hiperuricemia i d’atacs dolorosos de gota. També hi ha estudis que han relacionat aquestes substàncies químiques amb la reducció del dolor muscular que apareix després de realitzar una activitat esportiva concreta.

Les espècies també s’han relacionat amb l’alleujament del dolor. La cúrcuma, segons Meena Katadare, del Carcinogenesis and Chemoprevention Laboratory at the Weill Medical College of Cornell University a Nova York (EUA), s’ha utilitzat durant segles pels habitants de països asiàtics per prevenir diferents tipus de dolor. Els últims estudis sobre aquest tema mostren com aquesta espècia ajuda en la lluita contra la inflamació.

Les isoflavonas de la soia s’han mostrat eficaces contra la inflamació i l’oxidació, i potser siguin les responsables de l’alleujament del dolor de pit relacionat amb la menstruació. Una de les funcions de les isoflavonas és inhibir un enzim, la lipooxigenasa, que converteix l’àcid araquidónico, un àcid gras procedent de la dieta, en leucotrienos, que són mediadors de la inflamació.

Fins i tot hi ha estudis que han relatat una millora en les persones que sofreixen una recuperació traumàtica després de sotmetre’s a cirurgia. En qualsevol cas, les recerques no són concloents, ja que es necessita donar resposta a moltes hipòtesis per construir una evidència científica vàlida que permeti utilitzar aliments, suplements nutricionals o dietes terapèutiques per alleujar de forma segura als quals sofreixen alguna dolència.

BENEFICIS DE LA FIBRA

En un article recentment publicat en el “Clinical Nutrition Insight” titulat “Reducing pain through dietary changes” (reducció del dolor mitjançant canvis dietètics), els autors procedents del Pain Centri, McGill University Health Centri, Mont-real General Hospital (Canadà), adverteixen que és necessari treballar més per arribar a establir protocols de tractament dietètic en l’alleujament del dolor. No obstant això, des dels centres de recerca s’estan donant cada vegada més claus per seguir aprofundint en això.

En aquest sentit, un estudi ha relacionat un consum alt de fibra dietètica amb menors nivells de molèstia menstrual en dones japoneses. Una hipòtesi és que la fibra podria fer que disminuïssin els nivells d’estrògens i és, precisament, la reducció d’aquestes hormones el que produiria aquests efectes analgésicos.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions