Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Obesitat infantil: culpa d’una mala dieta o del sedentarisme?

La mala alimentació i el sedentarisme són les principals causes del sobrepès i l'obesitat infantil, però no influeixen en la mateixa mesura

img_obesidad infantil dieta sedentario hd 1

L’obesitat infantil està considerada avui dia per l’Organizacion Mundial de la Salut (OMS) com un dels problemes de salut pública més greus del segle XXI. Segons les seves dades, en 2010 ja hi havia 42 milions de menors amb sobrepès a tot el món, dels quals prop de 35 milions vivien en països en desenvolupament. Un dels majors riscos a llarg termini que implica l’obesitat infantil és que, amb una gran probabilitat, un nen obès seguirà sent un adult obès. La condició sol arrossegar-se en el temps. Això comporta un sobrecoste en el sistema sanitari, així com problemes de salut mantinguts en cada persona que ho sofreix. Per aquests motius, és fonamental combatre-la des de tots els estaments possibles. En aquest article s’expliquen les causes de l’obesitat infantil i s’aporten recomanacions per a la seva prevenció.

Imatge: londondeposit

Epidèmia d’obesitat infantil: quins són les veritables causes?

Les principals causes del sobrepès i l’obesitat infantil són conegudes: una mala alimentació unida al sedentarisme. Però influeixen en la mateixa mesura? Encara que l’obesitat és una malaltia molt complexa en la qual intervenen molts factors, serem plans i clars: l’obesitat és responsabilitat principal d’una mala dieta, situació que es veu empitjorada pel sedentarisme.
Com se sap això? A causa que els casos d’obesitat per motius exclusivament genètics són estranys, i la mala alimentació és el factor comú clau en el seu desenvolupament.

Imatge: shaiith79

Aquest debat té una resposta que es deixa entreveure quan s’analitza el pes de cada factor. Hi ha nens que tenen una dieta pèssima i encara així es mantenen prims; es tracta d’excepcions puntuals, de persones que no emmagatzemen tanta grassa com altres individus. Però, en realitat, quants casos es donen a l’inrevés? Quantes persones desenvolupen una obesitat menjant sa? La quantitat és gairebé anecdòtica.

Si es veuen les dues cares de la moneda, queda al descobert la realitat i es pot concloure que l’alimentació és el factor principal en el desenvolupament de l’obesitat. Generalitzant massa, això podria resumir-se en aquesta frase: “És cert que hi ha menors prims a pesar que mengen malament, però no trobarem nens obesos que hagin mantingut una dieta saludable”.

En definitiva, el sedentarisme empitjora una mala alimentació i mai s’hauria d’entendre l’activitat física com la “compensació” per portar una mala dieta. En la salut dels joves no hauria d’utilitzar-se l’atenuant “però després ho crema tot” com a excusa quan es porta una alimentació incorrecta. Els problemes de salut infantil derivats d’una dieta insuficient no solament s’exterioritzen amb un excés de pes.

L’altra cara de la moneda: hi ha molts nens prims a Espanya?

Clarament no. Amb prou feines hi ha nens prims a Espanya; és més aviat un mite. La veritable desnutrició infantil no és calòrica, sinó de nutrients, a més de la malnutrició que produeix l’excés de productes superflus que envaeix la dieta dels més petits amb calories buides. Mentre que les xifres d’obesitat infantil ronden el 15-20% i les del sobrepès el 24-25%, la primesa se situa en menys del 1%. Sí, menys del 1%!

Això es deu al fet que la vulnerabilitat econòmica i de salut que vivim al nostre país no desencadena que els menors estiguin més prims. Fa temps que es va abandonar la falsa creença que les persones pobres són les més primes, com s’assenyala en l’article ‘Per què les persones pobres estan més obeses‘, publicat al març d’aquest any. En aquest text s’explica per què s’ha duplicat aquesta xifra en països en vies de desenvolupament en tan sol 20 anys.

Recomanacions generals per prevenir l’obesitat infantil

Les recomanacions són senzilles i conegudes per tot el món. Tan sol cal aplicar-les:

  • Augmentar el consum de fruites, verdures, llegums i fruita seca.
  • Reduir la ingesta de sucres simples.
  • Evitar els aliments ultraprocesados.
  • Mantenir un mínim (ressaltem el mínim) de 60 minuts d’activitat física moderada-intensa, concorde a les capacitats de cada nen o jove.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions