Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Objectius realistes per aprimar

Perdre pes de manera eficaç i saludable requereix esbrinar quants quilos de més es tenen, implementar un canvi d'hàbits i comptar amb l'orientació d'un especialista

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 15 de Març de 2013

Assetjats pels models de bellesa actuals, pels missatges de “faci-ho ja” i “perdi quilos immediatament i sense esforç”, per les publicitats de dietes miraculoses i pels conceptes rígids, com el del pes ideal, sovint ens desmoralitzem en l’intent per perdre quilos. O bé no aconseguim baixar tot el pes que desitjaríem, o ens costa massa, o tornem a recuperar-ho. Quins són els objectius realistes que ha de plantejar-se una persona que desitja aprimar? Quines coses ha de tenir en compte? Enfocar malament aquest objectiu pot implicar conseqüències psicològiques negatives (com la frustració o el descoratjament) i també físiques, com la recuperació del pes perdut en poc temps (efecte yoyó). El present article analitza en quin moment sí és necessari aprimar i quins objectius realistes han de plantejar-se amb la finalitat d’evitar fracassos innecessaris.

Imatge: CONSUMER EROSKI

Aprimar, quan és necessari?

Acumular certa quantitat de greix corporal és imprescindible per a l'organisme, però cal vigilar els nivells

Acumular una certa quantitat de greix corporal és normal. És més, resulta imprescindible per a múltiples funcions de l'organisme. Però quan aquest cúmul és excessiu es denomina obesitat. Per sobre del 12-20% en homes i del 20-30% en dones adultes es considera que aquesta grassa pot ser causa d'una reducció de la salut, de la qualitat de vida i/o de la longevitat. L'obesitat no és, per tant, un problema estètic, sinó una malaltia. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que està relacionada amb el 60% de les defuncions degudes a malalties no contagioses (cardiovasculars, càncer, diabetis), per la qual cosa aquest trastorn s'ha convertit en la segona causa de mortalitat prematura i evitable, després del tabaquisme.

Amb aquestes dades, queda patent la transcendència per a la salut d'evitar l'excés de pes. La prevenció és, sens dubte, la millor estratègia. Però quan l'acumulació de greix ja està present en l'organisme, és necessari posar remei de forma immediata.

Quants quilos em sobren?

Perdre els quilos de més (en greix corporal, no en múscul ni en aigua) suposa guanyar salut. No obstant això, saber si de debò li sobren a un quilos, i quants, no és fàcil. Tal com afirma el dietista-nutricionista Julio Basulto en el seu llibre 'No més dieta', "l'impacte de la publicitat basada en mètodes [y productos] fraudulents per perdre pes és absolutament desmesurat". Davant aquesta situació de certa indefensió, és més necessari que mai posar-se en mans de professionals sanitaris qualificats.

En la majoria d'estudis de recerca, i també en l'àmbit clínic, s'empra l'Índex de Massa Corporal (IMC) per diagnosticar l'obesitat, que queda classificada com tal quan el valor resultant és igual o superior a 30 kg/m2. Si el valor d'IMC es troba entre 25 kg/m2 i 30 kg/m2, existeix un excés de pes, en concret "sobrepès". Valors inferiors a 25 kg/m2 indiquen que tenim un pes normal, i per tant, en principi, no és necessari perdre quilos. Els valors més propers a 25 hauran de mantenir especial atenció en el manteniment d'hàbits saludables d'alimentació i activitat física, sobretot si hi ha antecedents familiars o personals d'obesitat, si existeix una acumulació de greix a la zona abdominal, si la persona és sedentària o si es pateix diabetis, hipercolesterolemia o hipertensió arterial.

Objectius terapèutics segons el grau d'excés de pes

Quan el nostre pes se situa en sobrepès o obesitat, és necessari iniciar un tractament adequat per aprimar. La Societat Espanyola d'Estudi de l'Obesitat (SEEDO) opina que en qualsevol estadío d'excés de pes és aconsellable una visita i una valoració mèdica, la qual hauria de derivar en:

  • consells alimentaris i dietètics basats en evidència científica
  • recomanacions sobre activitat física
  • modificació de la conducta i estil de vida
  • un control periòdic de l'evolució del pes

A les franges més properes al diagnòstic de l'obesitat es recomana perdre entre un 5% i un 10% del pes en un període de 6 mesos

A les franges més properes al diagnòstic d'obesitat, es recomana la pèrdua d'un 5-10% del pes en un període de 6 mesos. Quan l'obesitat està establerta i, per tant, existeix un risc alt d'aparició de malalties associades a l'excés de greix corporal, el tractament per part d'unitats especialitzades d'obesitat amb un seguiment al centre d'atenció primària és obligatori, i es basa en una dieta hipocalórica equilibrada i individualitzada i en la pràctica de determinades pautes d'exercici físic. Al final, es pretén reduir el pes almenys un 10% (com més gran és el grau d'obesitat, més quilos es plantejaran disminuir) i sobretot, mantenir aquesta pèrdua. A partir d'un IMC de 40 kg/m2, la cirurgia en unitats d'obesitat especialitzades és, amb freqüència, el tractament d'elecció.

Consells sòlids per aprimar i conservar la salut

Consells del tipus "com a verdura i carn a la planxa" i "vagi vostè al gimnàs" són ineficaços i, a més, no estan basats en l'evidència científica. En l'àmbit de l'exercici físic, un dels pilars del tractament de l'excés de pes, les societats científiques com l'Associació Internacional per a l'Estudi de l'Obesitat (IASO) recomanen la pràctica d'entre 45-60 minuts d'activitat física diària perquè els subjectes amb sobrepès no derivin cap a l'obesitat.

Quan un ja està en la denominada etapa de manteniment i pretén evitar la recuperació del pes perdut, cal invertir entre 60 i 90 minuts diaris d'activitat física d'intensitat moderada. En aquestes circumstàncies, es poden escollir diverses activitats: caminar ràpid, nedar, ballar, practicar excursionisme, bicicleta en terreny pla, bicicleta estàtica, golf, tallar gespa, jardineria en grans espais, netejar finestres, netejar el cotxe a mà, realitzar bricolatge, etc.

El tractament dietètic de l'excés de pes és alguna cosa complex i individualitzat. El personal mèdic, juntament amb el dietista-nutricionista, ha de pautar una proposta dietètica que aconsegueixi un balanç energètic negatiu i que comporti la reducció del greix corporal. Per a això és necessari establir uns hàbits alimentaris adequats i saludables que puguin ser portats per a tota la vida, amb la finalitat de mantenir el pes perdut.

Etiquetas:

aprimar Dieta

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte