Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Oli de lli, de nou i de sèsam

Les particularitats nutritives dels olis de lli, nou, sèsam, argan o canola els fan mereixedors d'un buit en el rebost i un major ús en la cuina ordinària

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 17deJuliolde2009

Olis com el de sèsam, el de soia, el de lli o el de nou són algunes de les ofertes d’olis diferents als de consum i ús tradicional. De moment, la seva venda és limitada i queden relegats a expositors de tendes de delicatessen o d’alimentació natural. En general, el seu ús es limita a explicades ocasions, a donar sabor a receptes concretes o a potenciar el gust de determinats aderezos i plats. Amb el seu ús moderat i puntual es busca innovar en la recepta amb un sabor original, més que pretendre beneficiar-se de les propietats nutritives que poguessin tenir.

Les qualitats nutricionals més que provades de l’oli d’oliva i la tradició d’un país aceitunero i productor de l’or “líquid” com l’és Espanya fan que ocupi el primer lloc indiscutible en la cultura culinària i gastronòmica del nostre país. Encara que els avantatges sanitaris del seu ús són inqüestionables, les particularitats nutritives i els beneficis per a la salut d’altres olis els fan mereixedors d’un buit en el nostre rebost i un major ús en la nostra cuina ordinària. De tots ells es poden aprofitar les seves qualitats protectores cardiovasculars.

Oli de lli ric en omega-3

Sobre la composició química i nutricional de l’oli de lli, destaca el seu contingut en àcids grassos omega-3, i la seva equilibrada proporció entre aquests i els omega-6. En aquest sentit cal pensar que el seu ús pot ser un remei dietètic terapèutic per reduir els nivells de colesterol plasmàtic. Des del Memorial Sloan-Kettering Cancer Center de Nova York (EUA) arriba una revisió sobre l’evidència científica de les propietats en la salut humana que s’atribueixen al lli i a l’oli de linaza (“Linum usitatissimum”).

La recerca es va publicar en “el Journal of the Society for the Integrative Oncology” en 2007, i adverteix que la majoria de les proves disponibles se centren en l’acció de l’àcid alfa-linoleico abundant en l’oli (precursor directe d’EPA i DHA) i es comparen els seus efectes amb els de l’oli de peix. Després del consum d’oli de linaza s’observa un augment proporcional dels àcids grassos omega-3, EPA i DHA a partir de l’àcid alfa-linoleico (precursor natural d’aquests àcids grassos), per aquest motiu s’associï la seva capacitat protectora enfront de malalties cardiosaludables; encara que, segons adverteixen els autors de la revisió, es necessiten estudis de major qualitat per fer qualsevol recomanació.

Els olis rics en greix insaturat convé conservar-los en recipients opacs tancats hermèticament i fora de la llum del sol i, fins i tot, en el frigorífic

Es pot començar per prendre una cullerada rasa d’oli de lli en dejú per comprovar els seus efectes hipocolesterolemiantes, així com el seu efecte natural en la millora del restrenyiment, sempre amb assessorament dietètic o metge. El seu sabor és fort, i pot costar-li a un acostumar-se, encara que es pot suavitzar si s’afegeix com a acompanyament al pa del desdejuni. Donada la seva riquesa en greix insaturat, convé conservar-ho en recipients opacs tancats hermèticament i fora de la llum del sol i, fins i tot, en el frigorífic, per retardar el seu enranciamiento.

Oli de nou contra els triglicèrids

Fins avui diversos estudis han assenyalat els efectes beneficiosos de la fruita seca, en particular de les nous, sobre el perfil dels lípids plasmàtics, en concret sobre els nivells de colesterol, i no tant sobre els triglicèrids. La hipertrigliceridemia s’entén com un factor important de risc modificable de les malalties coronàries. Des del Centre de Recerques Cardiovasculars d’Escola de Salut Pública de la Universitat de Shiraz de Ciències Mèdiques, Iran, arriba un estudi -aleatori i doble cec- en el qual es va comprovar l’efecte de l’oli de nou per reduir els triglicèrids plasmàtics.

En el treball van participar 60 persones amb hiperlipemia i es van classificar en dos grups: els de el grup A van rebre oli de nou encapsulat en càpsules de 500mg (3 g/dia), durant 45 dies; els pacients del grup B van rebre placebo i va servir com a grup control. El perfil lipídic dels dos grups es va revisar abans de la intervenció, en els dies 15, 30 i 45 després del començament, i 15 dies després de la conclusió de l’estudi.

Es va observar una reducció significativa dels nivells de triglicèrids plasmàtics d’entre un 19% i un 33% en els pacients que van prendre oli de nou encapsulat. Per aquest motiu els autors arribessin a la conclusió que l’oli de nou és un bon remei natural per al control de la hipertrigliceridemia, encara que s’han de seguir estudiant aquestes dades amb més detall.

De l’oli de canola (canadian oil low acid), més conegut al nostre país com a oli de colza, també està documentada la seva qualitat cardiosaludable. És similar en composició nutricional a l’oli d’oliva donada la seva elevada concentració d’àcids grassos monoinsaturados (64% enfront del 74% de l’oli d’oliva). A això se sumeixi la riquesa de l’oli de canola en àcid alfa-linolénico, que constitueix entre un 4% i un 11% de la seva composició total d’àcids grassos. Una vegada en l’organisme, l’àcid alfa-linolénico (essencial) es pot convertir en àcid eicosapentanoico (EPA) i l’àcid docosahexanoico (DHA), que es troben de manera natural en els peixos blaus, i que són reconeguts pels seus efectes preventius d’episodis coronaris.

Un oli tan poc conegut com l’oli d’argan també està sent objecte de recerques que ho identifiquen amb propietats nutricionals saludables. Alguns dels seus usos medicinals més estesos han estat el d’aliment cardiosaludable, per la seva capacitat de disminuir el colesterol perjudicial (LDL) i tractar la hipertensió arterial.

AROMÀTIC OLI DE SÈSAM

Img sesamo1
Altres olis com el de llavors de sèsam i el de soia destaquen per la seva riquesa en àcids grassos poliinsaturados. L’oli de sèsam conté un antioxidant natural, el sesamol, que ho fa estable i més resistent que el de soia a l’oxidació i enranciamiento sense necessitat de refinat. Per això, el de major qualitat culinària i nutricional és l’oli de sèsam sense refinar que per les seves qualitats permet el seu ús en preparacions calentes.

L’oli de sèsam li dona un gust particular i un toc aromàtic a les receptes a les quals s’afegeix, com a amanides vegetals de pasta, d’arròs, de cuscús, macedònies i menestras de verdures, que també es poden saltear amb llavors de sèsam lleugerament torrades.

OLI DE COTÓ MODIFICAT

La biotecnologia se centra ara en la producció i selecció de llavors de cotó riques en àcid oleic -component natural de l’oli d’oliva que ho fa resistent en la cuina i que li atorga propietats cardiosaludables- amb la finalitat d’oferir una major estabilitat a aquest oli en la cuina. L’alta concentració d’àcids insaturats de l’oli de cotó ho fa poc estable i fàcil d’enranciarse. L’ús d’aquest oli modificat suposa l’oportunitat de substituir l’actual ús generalitzat dels greixos saturats (coco i palmell) i d’olis hidrogenats, que contribueixen de manera significativa a l’augment del risc de malaltia cardiovascular a causa de la saturació i l’efecte dels àcids grassos trans a elevar el LDL-colesterol (colesterol perjudicial) en sang.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions