Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Oli de nabina: què és, quines són les seves propietats i com influeix en la salut

L'oli de nabina, o oli de colza, és saludable i segur: t'expliquem quins són els seus principals característiques i per què arrossega la mala fama de ser dolent per a la salut

Si mires amb freqüència les etiquetes dels aliments envasats, el més segur és que hagis llegit en més d’una ocasió “oliï de nabina” en alguna llista d’ingredients. Què és aquest oli? D’on s’obté? Es tracta d’un producte nou o el coneixem amb un altre nom? En aquest article responem als principals dubtes sobre l’oli de nabina, les seves propietats nutricionals i les seves característiques més destacades.

Què és l’oli de nabina

L’oli de nabina és molt conegut a Espanya, encara que amb un altre nom: oli de colza. S’obté de la llavor d’una planta anomenada Brassica napus, que és originària de l’Índia i es conrea des de fa milers d’anys. Les flors d’aquesta planta són fàcils de reconèixer pel seu color groc intens; un mantell que es desplega pels camps de cultiu a la primavera.

Al nostre país podem veure aquests camps, sobretot, a Castella i Lleó, la comunitat amb més superfície de nabina conreada. Entre els principals productors mundials d’oli de colza o nabina trobem països del nostre entorn, com Alemanya, França, Polònia, Regne Unit o Bèlgica, on aquest oli és, a més, àmpliament consumit. De fet, en el conjunt de la Unió Europea l’oli de colza és el que més es consumeix després del de gira-sol, i a Alemanya, per exemple, lidera el mercat des de fa més d’una dècada.

el Canadà és el principal productor mundial d’oli de nabina, on es coneix amb el nom de canola (un acrònim de Canadian Oil Low Acid; és a dir, d’Oli Canadenc Baix en Àcid). El nom es va encunyar fa mig segle, quan es va aconseguir millorar genèticament la llavor de Brassica napus per a reduir a menys del 2% la presència d’àcid erúcico (tòxic en grans quantitats). La colza o nabina que es conrea en l’actualitat té aquesta característica i és apta per al consum humà.

cultivo nabina colza canola
Imatge: Howard Walsh

Quines són les seves característiques

L’oli de nabina té 888 kcal per cada 100 ml, un valor pràcticament idèntic al d’altres olis. Segons la Base de dades Espanyola de Composició d’Aliments (BEDCA), aquest oli conté una important quantitat d’àcids grassos monoinsaturados (més del 65%), un 28% d’àcids grassos poliinsaturats i és ric en vitamina E (20,95 mg).

Aquests valors ho situen a mig camí entre l’oli de gira-sol i l’oli d’oliva.

  • Comparat amb el de gira-sol, l’oli de nabina té més del doble d’àcids grassos monoinsaturados, però gairebé la tercera part de vitamina E.
  • Comparat amb el d’oliva, l’oli de nabina té un 10% menys d’àcids grassos monoinsaturados, però gairebé el doble de vitamina E.

Beneficis de l’oli de nabina

Entre les principals característiques beneficioses de l’oli de nabina trobem les següents:

  • L’elevada presència d’àcids grassos monoinsaturados és bona per al sistema cardiovascular.
  • És l’oli que menys greixos saturats aporta: a penes conté un 6,29%.
  • És ric en omega 3, un àcid que també resulta beneficiós per al sistema vascular.
  • Aporta vitamina E, un antioxidant liposoluble que ajuda a protegir les cèl·lules contra els danys causats pels radicals lliures.

Usos de l’oli de nabina

L’oli de nabina està present en molts aliments processats per la indústria, però també pot emprar-se a casa, ja que té un sabor neutre i, a més, resisteix molt bé les altes temperatures. Aquestes característiques permeten que ho usem tant en receptes fredes (per exemple, per a amanir una amanida) com en elaboracions calentes, com a sofregits, saltats o preparacions al forn. L’altre avantatge que el seu sabor sigui neutre és que s’adapta molt bé a receptes dolces i salades: podem utilitzar-ho en l’elaboració de plats principals i de postres.

Per què es diu que no és saludable

L’oli de nabina o de colza arrossega molt mala fama des de 1981. Aquest any, la venda d’oli de colza desnaturalitzat i adulterat, que contenia compostos tòxics perquè estava destinat a l’ús industrial, va provocar una intoxicació massiva a Espanya. Aquest episodi, que va donar origen al que es coneix com la síndrome de l’oli tòxic, va provocar gravíssims danys en la salut de més de 20.000 persones i la mort d’unes 3.800.

La síndrome de l’oli tòxic és una malaltia epidèmica multisistémica i Espanya va ser l’únic país afectat. Les recerques han apuntat com a causant al consum d’oli de colza desnaturalitzat amb anilina al 2% per a ús industrial, i posteriorment refinat fraudulentament per a la seva venda com a aliment. Com recull un article publicat en Elsevier, aquest episodi va suposar una catàstrofe nacional i un desafiament per a les autoritats sanitàries del país. Per aquesta raó, i a pesar que han passat 40 anys, encara es mira amb recel —fins i tot amb por— a aquest oli al nostre país, si bé l’oli de nabina destinat a l’ús alimentari és totalment segur i, a més, saludable.

Etiquetes:

grasa-ca oli

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions