Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Oli de palma: el risc està en la dosi

L'oli de palma té mala fama per l'alta proporció d'àcids grassos saturats que conté i l'impacte mediambiental del seu cultiu. T'expliquem què hi ha de cert i què no

aceite de palma es malo para la salud Imatge: tristantan

La seva alta composició en àcids grassos saturats i les conseqüències mediambientals del seu cultiu han convertit a l’oli de palma en un ingredient amb mala fama. A això se li suma que la majoria dels productes que ho contenen són aquells de consum ocasional: brioixeria, cremes de xocolata, salses, patates fregides… I encara que no és pitjor que altres greixos saturats, cal vigilar el seu consum: la seva ingesta no ha de sobrepassar el 10% de les calories diàries. En les següents línies veiem si aquest oli és tan dolent es compta.

Oli de palma, de palmiste i àcid palmític són el mateix

Fals. Encara que puguin semblar el mateix, no ho són. Quan parlem d’àcid palmític ens referim a un àcid gras saturat que fabrica l’organisme de gairebé tots els éssers vius, per la qual cosa està present de manera natural en la majoria dels aliments que contenen grasses (carns, lactis i els seus derivats) i també en molts olis vegetals, encara que en diferents proporcions.

L’oli de palma s’extreu de la part carnosa del fruit de la palma i conté aproximadament un 50% d’àcids grassos saturats, majoritàriament palmític (44%), però també esteàric (5%) i mirístic (1%). Aquests percentatges poden variar depenent de l’espècie de palma que es tracti o del grau de maduració del fruit, però la quantitat oscil·la entre el 46-50% de greixos saturats.

La diferència amb l’oli de palmiste és que aquest últim s’obté de l’os del fruit o llavor de la palma i té un 82% d’àcids grassos saturats, sobretot, àcids mirístic i láudico, i el palmític és minoritari, i solament un 18% d’insaturats.

Encara que el perfil d’àcids grassos de l’oli de palma sembli més equilibrat i, per tant, a priori més saludable que el de palmiste, l’elevada concentració d’àcid palmític de l’oli de palma és un aspecte negatiu que posa als dos olis al mateix nivell de poc “saludables”.

Té menor contingut de greix saturat que altres alternatives

Veritable. L’oli de palma conté molts greixos saturats, un 50%, però altres productes que s’utilitzen per a usos similars, com en la brioixeria industrial, compten en la seva composició amb igual o major quantitat. Parlem de l’oli de coco (87%), la mantega (66%) i el llard de porc (55%), de cacau (62%) o de sèu (54%). Encara que no és el que més greixos saturats conté, continua sent un ingredient poc recomanable.

Cal restringir el seu consum

Veritable. El consum freqüent de greixos saturats està estretament vinculat amb el desenvolupament de l’obesitat, hipercolesterolemia, risc cardiovascular i diabetis tipus 2, entre altres malalties. Però en aquestes patologies influeix una gran varietat de factors i no es pot tirar tota la culpa al greix de palma. No existeixen dades concloents sobre el mal específic que causa aquest oli en comparació amb altres greixos saturats, però el que sí que és unànime és que la gran majoria dels aliments amb oli de palma en la seva composició entren en el grup dels “no recomanables” i dels quals cal menjar molt ocasionalment.

Aquests productes també porten molt sucre i altres greixos saturats i, per això, és molt difícil establir científicament una clara influència de l’oli de palma en el desenvolupament d’aquestes malalties. El seu consum s’inclou en les recomanacions sobre greixos saturats: en una dieta de 2.000 calories, la ingesta d’aquests greixos no ha de sobrepassar el 10% de l’aportació diària (uns 20-22 g).

Conté colesterol

Fals. El colesterol és una substància que no es troba en els vegetals, però que no estigui en la seva composició no significa que l’oli de palma no sigui capaç d’incrementar els nivells del colesterol dolent en sang. El colesterol dietètic, el que es consumeix a través dels aliments, no és el causant que pugi el colesterol en sang sempre que no abusem d’ell (la ingesta recomanada és de 300 mg al dia). Qui provoca aquest augment de l’anomenat colesterol dolent és el consum desmesurat de greixos saturats i sucres, per la qual cosa, encara que l’oli de palma no conté colesterol, sí que incrementa els nivells de colesterol dolent en sang.

Està format per greixos trans

Fals. L’oli de palma va començar a expandir-se quan la indústria alimentària va decidir utilitzar-lo com a substitut dels greixos trans. La diferència entre ambdues és que l’oli de palma s’extreu de la palma setrill, mentre que els greixos trans s’obtenen mitjançant un procés d’hidrogenació que consisteix a passar el greix líquid a sòlida afegint-li hidrogen per a tornar-la més rígida, que és precisament el que la converteix en nociva. L’oli de palma no necessita aquest procés perquè ja té textura cremosa sense necessitat de l’hidrogenat. Però ni els greixos trans ni el refinat de l’oli donen com a resultat un producte saludable.

Les alternatives són més cares

Veritable. Existeixen olis i greixos amb les quals la indústria alimentària podria substituir els productes derivats de l’oli de palma, però de moment no és realista, ja que són molt més cares. Cada tona d’oli de palma costa una mitjana de 600 euros, enfront dels 4.000 euros de la d’oliva verge extra o els 900 de la de gira-sol.

A més, els més utilitzats en la indústria, com l’oli d’oliva, el de gira-sol, el de colza, el de canola o el de soia, que són més saludables, no es consideren una alternativa real perquè són líquids a temperatura ambient. Això representa un problema tecnològic a l’hora de fabricar certs productes com a brioixos, galetes i gelats, ja que presentarien un aspecte fos i poc atractiu.

Una alternativa real serien els olis tropicals, com el llard de shea, els olis unicel·lulars, que s’obtenen a partir d’algues i llevats, o el greix d’insectes. De moment, la reduïda producció de totes aquestes alternatives no pot acaparar el volum de fabricació de tots els productes processats que actualment estan composts de greix de palma.

La indústria ho “camufla” amb altres noms

Veritable. Fins al 2014 l’oli de palma s’amagava en l’etiquetatge sota el nom de “greix vegetal”, però la UE va obligar a especificar la seva veritable procedència. Des de llavors, i per a bregar amb la mala premsa que té aquest greix, la indústria va començar a camuflar-ho amb altres denominacions: oli de palmiste, llard de palma, oli o greix de palmiste, palmoleina, estearina de palma, oleína de palma, elaeis guineensis, palmiste, kernel, lauryl o myrist són alguns exemples dels més de 100 noms alternatius que s’empren.

La seva producció no té gran impacte ambiental

Fals. L’oli de palma no sols té ús alimentari, ja que també s’utilitza en altres indústries, com en la de la neteja, per a crear detergents, en la cosmètica, com a aliment d’animals i com a biocombustible. Se li treu molt rendiment, però l’expansió massiva del cultiu d’aquesta palma ha provocat que aquestes plantacions hagin substituït a més d’un 40% dels boscos tropicals, sobretot, a Indonèsia, Malàisia i els països de Sud-amèrica. Aquesta tala massiva per a conrear palma representa un veritable problema mediambiental, tant en pèrdua de la biodiversitat com de destrucció de l’hàbitat de moltes espècies animals, la propagació d’incendis i la contaminació de les aigües. Des de fa uns anys, no obstant això, han augmentat els cultius sostenibles d’oli de palma.

D'on ve l'oli de palma?

L’oli de palma s’obté dels fruits de la palma setrill africà Elaeis guineensis i de la palma americana Elaeis oleifera, a més de l’encreuament de totes dues espècies. Sense refinar, aquest oli és d’un intens vermell-ataronjat, ja que conté una gran proporció de carotenoides, tocoferoles i tocotrienoles, antioxidants naturals que són els que li aporten aquest color. En cru és el que majoritàriament s’usa per a cuinar als països productors (només es conrea en països tropicals); mentre que a Espanya i en la resta d’Occident s’utilitza com a ingredient de productes a partir de l’oli ja refinat.Per tant, els aliments amb palma el que contenen són fraccions obtingudes a partir de l’oli de palma refinat; és a dir, un producte que ha estat sotmès a un tractament a altíssimes temperatures per a donar-li millor aspecte, sabor i olor. El resultat és un oli que acaba amb el color original (es converteix en blanc), però també destrueix totes les propietats que li atorgaven els antioxidants i certes vitamines (A i E) del fruit.Comparant-ho amb la majoria dels olis vegetals, que es caracteritzen per la seva composició rica en àcids grassos insaturats (gira-sol, oliva, colza), el de palma conté una major proporció d’àcids grassos saturats.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

oli de palmell

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions