Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Oli d’oliva, etiqueta de “aliment saludable”

Les etiquetes de l'oli d'oliva podrien incloure declaracions sobre el seu benefici en el manteniment del colesterol i de l'estrès oxidatiu

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 23 de Novembre de 2011

Els àcids grassos monoinsaturados i la vitamina I antioxidant, que manté aquests efectes en entrar en contacte amb altres components també antioxidants (com els carotenoides i els polifenoles), són composts naturals de l’oli d’oliva, més abundants en la varietat “verge extra”. Però quants beneficis reconeguts té aquest producte per a la salut? Nombrosos estudis epidemiològics i clínics han demostrat l’estret vincle entre el consum d’aquest aliment i la millora de marcadors de la salut cardiovascular (LDL-colesterol, HDL-colesterol, marcadors inflamatorios). No obstant això, han de convertir-se en evidència suficient perquè ho admeti l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) i es puguin utilitzar declaracions nutricionals i de propietats saludables en el seu etiquetatge.

Imatge: Pawel Kryj

La legislació europea sobre etiquetatge obliga a un llarg procés de verificació, per la qual cosa s’estudia que l’EFSA admeti que un producte amb una aportació calòrica tan elevat com l’oli, però amb nombroses virtuts nutricionals, es catalogui com a saludable. És possible que en un futur proper les etiquetes de l’oli d’oliva puguin incloure missatges que al·ludeixin al seu contingut en àcids grassos monoinsaturados i la seva bona relació amb el colesterol, així com que els seus polifenoles ajuden a prevenir l’estrès oxidatiu.

L’etiqueta d’aliment “saludable” es resisteix

L’I Congrés Mèdic Oli d’Oliva, Nutrició i Salut, celebrat fa uns dies a Madrid, va analitzar les últimes evidències científiques i la situació de les al·legacions de salut i nutrició. En paraules de José López Miranda, del Centre d’Excel·lència en Recerca sobre l’oli d’oliva i salut (CEAS), resulta paradoxal que en un país com Estats Units les autoritats sanitàries permetin indicar, des de fa una dècada, que els olis d’oliva són un producte cardiosaludable, mentre que el principal continent productor d’olis d’oliva no pugui indicar aquestes evidències en la promoció i etiquetatge del producte.

L’etiquetatge d’un aliment solament pot fer referència a les seves propietats saludables si està demostrat des del punt de vista científic

Des del CEAS dirigeixen projectes en diferents línies de recerca en relació a la capacitat preventiva (i fins i tot curativa) de l’oli d’oliva, si ben no és l’única institució o organisme que centra els seus estudis a destacar les virtuts nutricionals i protectores de l’oli d’oliva sobre altres tipus de greixos de condimentació.

Quant a l’etiquetatge, perquè un aliment pugui portar en ell missatges que al·ludeixin a aspectes destacats sobre les seves propietats nutricionals i saludables, l’EFSA estableix que es demostrin les funcions atribuïdes amb proves científiques d’acord al Reglament 1924/2006.

Oli d’oliva i salut cardiovascular

L’estudi Predimed (Efectes de la Dieta Mediterrània en la Prevenció Primària de la Malaltia Cardiovascular) ha evidenciat els efectes positius i protectors de la dieta mediterrània suplementada amb oli d’oliva verge extra (o amb fruita seca) en persones amb alt risc cardiovascular (mort d’origen cardiovascular, infart de miocardi i/o accident vascular cerebral), en comparació d’una dieta baixa en greixos.

Per la seva banda, l’EFSA conclou que l’efecte positiu demostrat de l’oli d’oliva sobre les concentracions sanguínies de LDL-colesterol atenen a la seva composició d’àcids grassos monoinsaturados. Segons l’organisme oficial, no cal atribuir efectes beneficiosos sobre el colesterol a altres components naturals de l’oli d’oliva com els polifenoles antioxidants.

Oli d’oliva i protecció del dany oxidatiu

Els efectes reivindicats a l’oli d’oliva són: “redueix l’estrès oxidatiu”, “propietats antioxidants”, “metabolisme dels lípids”, “activitat antioxidant, que protegeix les cèl·lules del cos i el colesterol LDL dels danys oxidatius” i “propietats antioxidants”. El panell d’experts de l’EFSA conclou que hi ha una relació causa-efecte establerta entre el consum de polifenoles de l’oli d’oliva (estandarditzada pel contingut d’hidroxitirosol i els seus derivats) i la protecció de les partícules de LDL del dany oxidatiu.

El Grup considera que amb la finalitat de portar el reclam, s’haurien de consumir diàriament 5 mg d’hidroxitirosol i els seus derivats (complex oleuropeína i tirosol), dosi que pot proporcionar una quantitat moderada d’oli d’oliva, fàcil de consumir per la població general en el context d’una dieta equilibrada.

Des del CEAS, les línies de recerca sobre les propietats beneficioses protectores i curativas de l’oli d’oliva van més enllà de l’àrea cardiovascular. Analitzen els efectes positius en malalties cròniques i degeneratives com la diabetis, el càncer o el propi procés d’envelliment.

DESDEJUNI AMB OLI D'OLIVA

L’oli d’oliva no s’ha de relegar a mer condiment dels plats, encara que no deixa de ser el complement idoni tant pel seu destacat i benvolgut sabor, com per les seves reconegudes i evidents bondats nutricionals i saludables. És el cas de les torrades de pa amb oli d’oliva, a les quals es pot donar un toc saborós i diferencial si s’aromatizan amb all o amb fines herbes. Si les torrades s’acompanyen, cal apostar per un complement de qualitat en la dieta, com el pernil serrà, el formatge fresc, una mica de tonyina i anxoves o una truita francesa, o optar per complements vegetals com el tofu. El toc dolç l’hi pot donar el sucre addicionat a les torrades o la mel, per la qual cosa es poden relegar aquestes propostes per a moments especials.

Una pràctica saludable és emprar oli d’oliva verge per elaborar dolços típics de desdejunis o berenars, com a magdalenes casolanes o tot tipus de bescuits (poma, pera i nous; mandarines; ametlles, avellanes i panses; mores; pinyons; iogurt…).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions