Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Omega 6, on s’amaga?

Els olis de girasol, soia, blat de moro, sèsam o cacauet són rics en àcid linoleico, un àcid gras omega 6 essencial per a l'organisme

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 15deJuliolde2007

En els anuncis publicitaris i en l’etiquetatge nutricional d’alguns productes rics en omega 3 solen ressaltar, de forma cridanera, el contingut d’aquest nutrient en la seva composició, fent al·lusió a la seva capacitat protectora del sistema cardiovascular. Però, són aquestes els únics greixos bons que existeixen?

Els àcids grassos omega 3 són un tipus de greix insaturat, però no l’única. En general, tots els greixos insaturats es consideren greixos bons perquè protegeixen els gots sanguinis i el cor. Per això, els àcids grassos insaturats també es coneixen com a grasses cardiosaludables i es classifiquen en dos grans grups:

Àcids grassos monoinsaturados (àcid oleic): han de suposar un 15-20% de les calories totals del dia.

Àcids grassos poliinsaturados: el 7% de les calories de la dieta diària han de ser d’aquest tipus i es classifiquen en:

  • Omega 3: àcid linolénico essencial, EPA i DHA.
  • Omega 6: àcid linoleico essencial, araquidónico i uns altres.
  • Omega 9

Què són els omega 6

Els àcids grassos omega 6 són un tipus de grasses poliinsaturadas que tenen la capacitat de reduir el colesterol total i els nivells de triglicèrids en sang. No obstant això, per disminuir els nivells de colesterol total, resulta molt més eficaç eliminar o reduir al màxim la ingesta de greix saturat que augmentar la de poliinsaturada.

A més, els àcids grassos omega 6 tenen una acció antiagregante plaquetaria, és a dir, fan la sang més fluïda, per la qual cosa redueixen el risc de formació de trombes o coàguls. Si la ingesta d’àcids grassos omega 6 és excessiva i també es prenen fàrmacs anticoagulants com el Sintron, l’efecte de l’un i l’altre se sumeixi. Per això és imprescindible seguir els consells d’un professional sanitari i realitzar-se proves de coagulació per ajustar bé la dosi.

La deficiència de la majoria d’àcids grassos omega 6 no és molt freqüent, ja que són molts els aliments de consum habitual que contenen aquest nutrient. No obstant això, sí que és més habitual que hi hagi deficiència d’àcid linoleico, un omega 6 essencial. Aquesta deficiència s’associa a una sèrie de símptomes com són retard del creixement, lesions cutànies, deficiències en la reproducció, fetge gras i polidipsia (necessitat de beure amb freqüència).

On estan els omega 6?

Els àcids grassos omega 3, característics dels peixos blaus, són molt coneguts. En canvi, els omega 6 no ho són tant. Tots dos nutrients són essencials, la qual cosa significa que el nostre organisme no els pot produir per si només a partir d’altres compostos químics i que, per tant, s’han d’ingerir a través de la dieta.

Les àcids grassos omega 6 es troben en molts aliments, si ben la seva font principal són els olis vegetals. L’oli més ric en àcid linoleico, un dels àcids grassos d’aquest tipus més destacats, és l’oli de cártamo, extret de les llavors d’una planta de la família dels cards. Aquest oli, no obstant això, amb prou feines es consumeix com a tal, encara que sí com a ingredient de certs productes com ocorre amb begudes vegetals sense lactosa. Altres olis rics en aquest àcid són l’oli de girasol, soia, blat de moro, sèsam, cacauet i palmell entre uns altres. A més d’aquests aliments, que contenen l’àcid de forma natural, també hi ha productes que incorporen aquest nutrient en la seva elaboració, com les galetes o les margarines.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions