Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Orfes de Dukan, què fer quan una dieta passa de moda?

Cinc passos per allunyar-se de les dietes miraculoses, les promeses màgiques i les conductes nutricionals de risc

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 25deFebrerde2014
img_dukan filete hd Imatge: Eric Chan

Milions de persones van realitzar en els últims anys una dieta miracle, la” dieta Dukan“, sobrenomenada amb el cognom del seu inventor. La van fer rigorosament en la creença que era efectiva i saludable o, almenys, que no comportava riscos seriosos per a la salut. Al cap i a l’últim, Pierre Dukan era doctor en Medicina. Però la percepció ha canviat. Ara que el seu artífex ha estat expulsat del Col·legi de Metges del seu país, les persones que li seguien acudeixen a les consultes dels dietistes-nutricionistes a la recerca d’ajuda per afrontar aquesta nova etapa. Què fer quan s’ha estat seguint durant mesos o anys un mètode poc eficaç i nociu? Per on començar? Com evitar ser víctima d’un altre frau nutricional en el futur? El següent article dibuixa els primers cinc passos.

Img dukan filete
Imatge: Eric Chan

1. Acudir al metge

Si s’ha seguit rigorosament una “dieta miracle“, és molt possible que pugui haver-se generat algun dany a nivell orgànic. Així, la primera pregunta que formularà el dietista-nutricionista és si s’ha acudit al metge perquè aquest revisi el seu estat general. L’anomenat “efecte yoyó” que es produeix en perdre pes de forma ràpida mitjançant dietes estrictes, per recuperar-ho a posteriori, pot perjudicar a la salut. L’American Obesity Treatment Association, en la seva ‘Carta de drets del pacient’, indica que “els pacients tenen dret a saber que perdre pes amb rapidesa pot causar greus problemes de salut”. Els problemes poden ser, entre uns altres, hipertensió, increment del risc cardiometabólico o càlculs biliars i, fins i tot, un major risc de morir de forma prematura, segons detalla una guia de prevenció i tractament de l’obesitat signada pel Scottish Intercollegiate Guidelines Network.

2. Reeducar

Quan un professor de música no solament no té oïda musical sinó que obliga als seus alumnes a desafinar, el més assenyat és que tals alumnes canviïn de mestre. El nou haurà de revisar quins eren els mals hàbits promoguts per l’anterior professor, perquè els alumnes els abandonin a poc a poc. Alguna cosa així succeeix amb les dietes miracle i els seus “gurús“: deseducan i implanten conceptes erronis (com el del” pes ideal“) i mals hàbits difícils (però no impossibles) de revertir. Un dels principals errors de la “dieta Dukan” és que està “basada en el consum de proteïnes”, segons es llegeix en el seu llibre. No és alguna cosa exclusiu d’aquest mètode, sinó alguna cosa molt habitual en les dietes alternatives per tractar l’obesitat .

Així, quan el pacient víctima de les anomenades “dietes heterodoxes” acudeixi a un dietista-nutricionista, est haurà de convèncer-li que la població ingereix massa proteïnes i, sobretot, que l’elevat consum de carn vermella, com el qual promou la major part d’aquests plantejaments dietètics paracientíficos, no està exempt de riscos. La baixa ingesta de fibra també pot suposar un risc, com amplia a l’article ‘Fibra dietètica: aliment per a la salut‘ publicat en EROSKI CONSUMER.

3. Pujar el volum d’una dieta sana

L’objectiu dels experts en nutrició no és tant que la població aprimi, sinó més aviat que no augmenti el seu pes corporal. Per a això cal seguir durant molt temps (no durant unes quantes setmanes o uns pocs mesos, com succeeix amb les “dietes miracle”) una dieta saludable, combinada amb la pràctica habitual d’exercici físic. El “efecte yoyó” dificulta la pèrdua de pes, per diferents motius. És per això que el dietista-nutricionista considerarà un èxit frenar el gradual increment de pes que sol succeir després de seguir dietes estrictes i desequilibrades. Una dieta saludable, tal com va indicar al març de 2013 un grup de científics coordinats per la doctora Elisabet Wirfält (revista Food & Nutrition Research) compleix aquestes tres característiques:

  • Es basa en el consum d’aliments vegetals, és a dir, fruites fresques, verdures, hortalisses, llegums, fruita seca i, com no, cereals integrals (arròs integral, pasta integral, pa integral).
  • Hi ha una menor presència (encara que freqüent) de peix, làctics baixos en greixos i olis vegetals.
  • Existeix una aportació molt baixa dels següents aliments: cereals refinats (pasta blanca, pa blanc, arròs blanc, etc), sucre o aliments ensucrats (brioixeria, rebosteria, begudes ensucrades), i carns vermelles i processades.

4. Incrementar l’exercici físic

La dieta pot haver generat una pèrdua de massa muscular, raó per la qual és molt recomanable incrementar la quantitat d’exercici físic que realitza el pacient. Això elevarà la despesa calòrica, però també augmentarà la massa muscular, alguna cosa que no solament disminuirà les possibilitats de guanyar pes en un futur, sinó que millorarà l’estat general de la persona. Tal com va declarar en 2012 la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària, es pot contemplar a l’exercici físic com “un fàrmac universal, amb pocs efectes secundaris i baix cost”.

5. Alimentar l’esperit crític

Finalment, caldrà educar l’esperit crític del pacient, per evitar que caigui de nou en les pegajosas xarxes de les dietes sense fonament. L’article ‘Test per detectar dietes miracle‘ aporta les següents pistes per detectar quan una dieta pot classificar-se com a fraudulenta:

  • Prometen resultats ràpids.
  • Prometen resultats sorprenents o “màgics” (una “cura miraculosa”, un “ingredient secret”, un “antic remei” o un “cremador de greixos”).
  • Prohibeixen el consum d’un aliment o grup d’aliments.
  • Ofereixen llistats d’aliments “bons” i “dolents”.
  • Presenten relats, històries o testimoniatges per aportar credibilitat (“la dieta amb la qual han aprimat 30 milions de persones” o “Mary va sobreviure a un càncer gràcies a aquesta dieta”).
  • Es poden autoadministrar o implementar sense la participació de professionals sanitaris qualificats (“faci-ho vostè mateix”).
  • Atribueixen “proeses” a determinats nutrients (“l’omega-3 mobilitza els seus greixos” o “les proteïnes sadollen moltíssim”).
  • Comporten al consum de “preparats” que ven qui promou la “dieta” o el “mètode”.
  • Contenen afirmacions que suggereixen que els “preparats” són segurs, ja que són “naturals“.
  • Els preparats que es consumeixen (complements dietètics o similars) tenen un cost molt elevat, si els comparem amb el valor econòmic d’obtenir els mateixos resultats mitjançant aliments comuns.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions