Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Orxata, beguda nutritiva?

L'orxata, si bé és una beguda deliciosa i fresca, no és rica en nutrients com a moltes vegades es creu i té un elevat contingut en sucre

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 29deJunyde2015
img_horchata farton hd

L’orxata està deliciosa, sens dubte. Com succeeix amb tots els aliments, sempre hi ha algú que no tolera el seu sabor, però la major part de la població accepta de bon grat aquesta beguda elaborada a força de xufles, sobretot quan estreny la calor. No obstant això, moltes persones consideren que aporta nombrosos nutrients importants. És cert, o és una confusió generada pel seu color blanc, tan similar al de la llet? Està repleta de vitamines i minerals, o més aviat té bastant sucre? En el present article s’aporten dades sobre els nutrients i el sucre de l’orxata.

Img horchata farton
Imatge: nito103

Per a qualsevol dietista-nutricionista o professional sanitari informat sobre qüestions nutricionals, l’orxata és un aliment superflu, que s’hauria de reservar para explicades ocasions. Malgrat el seu color blanc, s’assembla bastant poc a la llet. En revisar la seva composició nutricional es percep de forma clara que s’està davant un aliment que encaixa a la percepció en el concepte “baixa densitat nutricional”, és a dir, que conté pocs nutrients en relació a les calories que aporta.

Orxata: pocs nutrients, moltes calories

Per cobrir el 15% de la quantitat diària recomanada de calci, detallada en la Directiva 2008/100/CE de la Comissió Europea, caldria prendre dos gots d’orxata, segons les Taules de composició d’aliments del Cesnid, coordinades pel doctor Andreu Farran-Codina.

Aquests dos gots, al seu torn, aporten 25 grams de sucre, és a dir, set cucharaditas de cafè satisfetes de sucre, alguna cosa gens recomanable.

Per cobrir el 15% dels requeriments de nutrients com l’àcid fólico o la vitamina B1, caldria beure més de quatre gots d’orxata, la qual cosa multiplicaria de forma perillosa la quantitat de sucre que es consumís. És més, l’orxata té, segons la Taula del Cesnid, un 0% de vitamina A, vitamina D, vitamina D, vitamina B2, vitamina B6 o vitamina B12.

Per tot l’anterior, i sobre la base del Reglament 1924/2006 “relatiu a les declaracions nutricionals i de propietats saludables en els aliments”, a Espanya és il·legal atribuir a l’orxata propietats nutricionals.

Quant sucre conté un got d’orxata?

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Val la pena comparar l’orxata amb unes begudes que les entitats de referència en nutrició recomanen evitar: els refrescs (o “begudes ensucrades”, que és el que en realitat són). Mentre que una beguda ensucrada amb sabor a cua té un 10% de sucre, l’orxata conté una quantitat similar, i fins a una mica superior: 10,5%. El nostre consum de begudes “refrescants” supera amb escreix el d’orxata, però si ben moltes persones són conscients que les primeres no són saludables, bona part de la població creu que l’orxata és una beguda nutritiva.

L’orxata aporta més sucre que un refresc de cua

Per això, és imprescindible insistir en la notable aportació de sucre de l’orxata. Les últimes recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) detallen que no convé superar el 10% de l’energia ingerida a partir de sucre. En el seu compte de Twitter es pot llegir el següent: “Evidències científiques sòlides mostren que mantenir la ingesta de sucres lliures per sota del 10% de la ingesta energètica total redueix el risc de sobrepès, obesitat i càries dental”.

Aquest 10% es pot cobrir, en algú que consumís unes 2.000 quilocalories al dia, amb dos gots mitjans d’orxata. En realitat, l’OMS considera que l’idoni és no superar el 5% de les calories a partir de sucre, per la qual cosa un got mitjà d’orxata (d’uns 225 grams) ja cobriria aquesta xifra. Tal com es va justificar en el més recent consens espanyol de prevenció i tractament de l’obesitat, ara com ara prenem entre el 16% i el 36% de la nostra energia a partir de sucres. És moment, sens dubte, de disminuir la ingesta d’aliments ensucrats, com l’orxata.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions