Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pa, blanc o integral?

La repercussió sobre la salut d'un aliment que es consumeix diàriament, com el pa, és molt més important que la dels productes d'ús esporàdic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 07deMarçde2002
Img
Imatge: Benny 75

El pa, elaborat només de farina, aigua i sal, no conté cap
nutrient el consum excessiu del qual s’associï amb un major risc en el desenvolupament
de les anomenades patologies occidentals (obesitat, colesterol elevat,
malalties cardiovasculars…), associades en part important a l’excessiu consum
de sucres i greixos saturats (d’origen animal).

Reconèixer l’autèntic pa de blat integral

Si es pretén comprar autèntic pa de blat integral cal fixar-se
en certs aspectes amb la finalitat de diferenciar-ho del tan consumit pa de segó
o pseudointegral, al qual se li ha afegit de manera artificial fragments
de segó a la farina blanca. Aquest pa ha estat elaborat amb gra que no conté
el germen, la part més rica en vitamines, minerals i àcids
grassos essencials. És de major qualitat nutritiva que el pa blanc, però de
inferior qualitat que el pa integral autèntic.

La introducció de pa integral en la dieta s’ha de fer
de manera progressiva

En el pa, la riquesa en fibra, vitamines i sals minerals depèn del grau
d’extracció de la farina i de si s’ha enriquit la massa de
pa durant el procés d’elaboració en aquestes substàncies. El pa integral
aporta major quantitat aquestes substàncies, ja que el gra de cereal conserva la
coberta al no haver estat sotmès a un procés de refinat. A més, hi ha altres característiques destacables:

  • La seva olor és forta i una mica àcid, però agradable.
  • La seva escorça és gruixuda i fosca; protegeix a la molla i prolonga la seva conservació.
  • La seva molla és de color marró més o menys fosc i bastant uniforme.
  • Si la massa ha estat fermentada amb llevat natural, a penes es distingeix el
    segó, perquè la fermentació ho estova. Si es veuen fragments sencers
    de segó, possiblement és perquè han estat afegits artificialment
    a la farina blanca per a produir un fals pa integral o pa de segó. Els seus
    ulls són de grandària desigual; en els pans industrials, són molt més
    uniformes.

El pa, aliment fonamental

El pa integral constitueixen una opció molt completa per a cada dia
i està recomanat, sobretot, per a:

  • Els qui segueixen dietes d’aprimament. La fibra produeix sensació
    de sacietat ja que capta aigua, s’infla i retarda el temps de buidatge del
    estómac,. Això disminueix la sensació de fam entre hores
    i contribueix a reduir la ingesta d’altres aliments.

  • Persones diabètiques. La fibra ajuda a regular els nivells de sucre
    en sang en fer més lent i progressiu el pas de la glucosa cap a
    la sang.

  • Aquelles que sofreixen de restrenyiment. La fibra acceleren considerablement
    el trànsit intestinal en augmentar el volum de la femta.

No obstant això, la introducció de pa integral en la dieta s’ha de fer
de manera progressiva, per a evitar possibles molèsties intestinals.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions