Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Papà, segur que menges sa?

L'alimentació quotidiana dels adults és clau per millorar la dieta dels nens i establir uns hàbits de vida saludables

Img papa seguro comes sano hd Imatge: pressmaster

La imitació de models és el factor més important per adquirir conductes i comportaments dietètics. Va per davant d’uns altres, com la disponibilitat d’aliments, el nivell socioeconòmic, els vincles emocionals o, fins i tot, els costums que envolten a la cultura del grup social en el qual es viu. Si es té això present, és clar que els adults -especialment, els pares i les mares- exerceixen un paper crucial en la dieta dels fills. Com es recorda en aquest article, si els progenitors volem que mengin sa, els aliments que comprem i els consells que els donem són importants, però el que fem i mengem enfront dels nens és decisiu.

Img papa seguro comes sano
Imatge: pressmaster

Donar exemple és important per oferir models de conducta en els quals els nostres fills, alumnes o amics puguin tenir referències vàlides per seguir o adoptar un estil de vida saludable, no solament des del punt de vista nutricional, sinó també en qualsevol altre terreny en el qual ens moguem. Encara que hi ha bastants frases cèlebres que il·lustren la idea, la següent de l’escriptor, economista i historiador suís JCL Simonde no és massa coneguda: “L’home s’instrueix per la imitació i s’anima per l’exemple”. On diu “home” llegim “nen” i ja tenim la frase perfecta per al tema que ens ocupa.

Oferir models és clau. No obstant això, és important subratllar que no serviria de res alimentar-nos de manera molt sana, si para això instaurem una fèrria disciplina en cada menjar o generem un ambient familiar tibant o replet de violència verbal i gestual. No compensa. Els nostres fills, per sobre de tot, han de ser feliços. Però aquesta afirmació no s’ha d’interpretar com un desistiment de la nostra obligació (habitualment instintiva) de cuidar de la seva salut i de la seva integritat física. Si ho fem, seran uns altres els qui, amb molt diferents interessos, s’encarregaran de proporcionar-los referents alimentaris -gairebé mai saludables- barrejats amb entreteniment i diversió, de tal manera que podran associar per a tota la seva vida un binomi indesitjable: menjar (o beguda) escombraries i felicitat.

Per tot això, hem d’esforçar-nos a ser un model a seguir per als nostres fills. Si no ens comprometem a ser-ho, els nostres petits no trigaran a imitar uns altres, que saben vendre’s de manera més atractiva i que gairebé sempre són imposats pels mitjans de comunicació. Vindran, llavors, la il·lusió per anar a establiments de menjar insà, l’apetència per productes saborosos però replets de sucre i greixos indesitjables i el desig de semblar-se a aquests personatges infantils o animalitos humanitzats que apareixen en els envasos de centenars de productes, a les webs corporatives o en programes de televisió.

Així, els pares, els germans majors, els oncles i avis… tots han de ser models de conducta perquè l’ambient en el qual es desembolica el nen sigui saludable. És freqüent que quan els pares estan separats, el progenitor que menys temps comparteix amb el petit tenda a intentar afalagar-ho amb menjars fora de casa en les quals “es baixa la guàrdia nutricional”.

Alimentació infantil saludable: estratègia de llarg recorregut

Img app comersano
Imatge: Lars Plougmann

En la infància, és freqüent que les conductes alimentàries presentin una clara tendència a l’estabilitat temporal i, com diu el dietista-nutricionista Julio Basulto, cal establir estratègies a llarg termini, doncs els nens imiten sempre el que veuen, ja que no tenen una altra manera d’aprendre.

D’aquesta manera, si a casa no hi ha brioixeria ni borses de patates fregides, ni sucs ni làctics ensucrats, perquè no han estat incorporats al carro de compra, serà molt més senzill no picar aliments insans -ni els menors ni nosaltres mateixos-, quan entre hores estem alguna cosa avorrits o encara queda una hora per al menjar o el sopar. Aquest interval de temps, just abans que estigui preparada el menjar, és bastant “perillós”, doncs les escomeses de la grelina (l’hormona que fa que se senti gana) són poderoses i no és complicat caure a picar productes de fàcil i ràpid consum, tant nosaltres mateixos com, per tant, els nostres fills.

Menjar en família, sense mirar la televisió o el mòbil, és un factor protector de desequilibris en la ingesta, tant en qualitat com en quantitat, a l’hora d’alimentar-se. No podem exigir a la nostra prole que no miri pantalles, si nosaltres estem tot el dia xatejant per WhatsApp, mirant vídeos en YouTube i estant més atents als sons que anuncien arribades de missatges o retuits que a les converses que es plantegen en la taula.

Tampoc funciona obligar a menjar fruita o verdura. La manera més efectiva de treballar aquest assumpte és deixant per tota la casa, en diverses fonts que siguin decoratives, fruita apetitosa o fruita seca i menjant-los a qualsevol hora (ni la fruita ni la fruita seca engreixen, ni entre hores ni abans ni després del menjar, ni després del sopar), de manera que els nens ens vegin de manera diària, habitual i sense “teatritos” que nosaltres la consumim. Igual succeeix amb les hortalisses i verdures: agafar unes tires de pastanaga o uns tomatitos cherry hauria de ser tan normal com beure’s un got d’aigua. Tampoc serveix dir-li al petit que si menja pastanagues tindrà una vista de linx o que si menja bròcoli mai tindrà malalties. Primer perquè no és veritat i segon perquè els nens no són ximples; saben que estem exagerant les virtuts d’aquests aliments per induir una resposta positiva per la seva banda.

En definitiva, servir de models nutricionals per als fills en qualsevol lloc i circumstància és la millor manera d’aconseguir que, a la llarga, el nen es converteixi en un adult que tindrà el menjar saludable sempre present en el seu esquema de vida, ja que ha estat el normal i el que ha vist el 99% dels dies a la seva casa. Però això és una tasca col·lectiva. Com comencem l’article amb una reflexió cèlebre, ho acabarem amb un proverbi africà igual d’exemplar: “Per criar a un nen fa falta la tribu sencera”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions