Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Para quins casos és millor prendre cafè o te?

El te i el cafè, quan es consumeixen sense sucres afegits, ni s'acompanyen de galetes o brioixeria, són dues begudes molt beneficioses per a la salut

img_te o cafe hd 2

Després de l’aigua, el te i el cafè són les dues begudes més consumides al món. Ambdues són infusions tradicionals i benvolgudes, doncs la seva incorporació regular a la dieta ha estat vinculada a la salut des de fa molt temps. Les seves propietats preventives s’han estudiat en profunditat, però la gran quantitat de recerques que s’han desenvolupat al voltant del te i el cafè ha afavorit la difusió de molts resultats diferents. Això ha creat una sensació de confusió en la societat, doncs no queden clars assumptes clau, com para què són beneficioses aquestes begudes o quin de les dues cal prioritzar per aconseguir certs objectius. El següent article respon a aquestes qüestions.

Img te o cafe 01
Imatge: igterex

La composició del te i del cafè és molt complexa: va molt més allà de la cafeïna en si mateixa. L’interès principal que desperten aquestes begudes radica que contenen nombrosos compostos bioactivos que no estan presents en altres begudes amb cafeïna, com els “refrescs” o les begudes energètiques. És molt important tenir això en compte, ja que totes les propietats i observacions que es comparteixen a continuació no són extensibles a altres begudes o preparats.

Te i cafè: efectes sobre l’atenció i el rendiment

Img infusion art
Imatge: anya-anya

Ambdues begudes milloren l’atenció, comparades amb unes altres que no posseeixen cafeïna, per la qual cosa les dues són bones opcions si es vol millorar el rendiment intel·lectual. Si s’aprofundeix una mica més, es podrien trobar petites diferències, tal com mostren els estudis que mesuren aspectes concrets d’aquesta àrea. Així, el cafè sembla millorar més el temps de reacció de les persones, mentre que el te incrementa més la capacitat d’observació (sota un paràmetre conegut com a “ràtio de fusió de parpelleig”).

Una vegada passada aquesta primera fase d’atenció, són molt conegudes les conseqüències que comporta la seva presa després d’unes hores. La més popular és la dificultat per agafar el son o els “nervis” que se senten després de la seva ingesta. Aquest efecte és molt més exacerbat en el cas del cafè, ja que els seus bevedors troben més problemes per al descans regular, mentre que els consumidors habituals de te arriben fins i tot a sentir els seus nervis calmats.

En centrar-se en els termes de rendiment esportiu, el cafè sembla sortir més beneficiat que el te. Més enllà dels beneficis propis que ja implica, de per si mateix, millorar la reacció i els reflexos en l’activitat física, el cafè incrementa la quantitat d’energia que es consumeix, mobilitza les reserves de greix corporals i, entre altres qüestions, millora la reposició de la persona després de l’exercici. És, per tant, una de les begudes més útils en la pràctica esportiva.

Cafè i te en la prevenció de malalties

Img cafe humeante
Imatge: Mario Martinazzi

Quant a la prevenció de malalties, cal tenir en compte totes les qüestions anteriors que facilitava el cafè en l’activitat física, ja que augmentar la despesa energètica es relaciona indirectament amb aquesta prevenció. A més, no cal oblidar que un millor rendiment esportiu permet maximitzar els beneficis que porta en si mateix l’exercici. D’altra banda, reduir el greix visceral del cos contribueix a reduir el risc de patir patologies associades al sobrepès i l’acumulació de greix (diabetis tipus 2, complicacions cardiovasculars, etc.).

No obstant això, si s’aprofundeix en els efectes, el te llança més capacitats preventives de càncers i malalties cardiovasculars. Per descomptat, hi ha afeccions més controvertides que unes altres, i el cafè s’ha relacionat algunes vegades amb algun càncer, com el de pròstata. És important ressaltar que, encara que no hi ha proves que mostrin que el cafè augmenta directament el risc de càncer de pròstata, les capacitats preventives d’est i altres càncers per part del te (especialment el verd) ho converteixen en una beguda més sana i “segura” des d’aquest punt de vista.

En un camp encara més específic, el cafè ha estat molt estudiat també en la prevenció de malalties neurodegenerativas, com el mal d’Alzheimer o la demència, i ha presentat importants efectes protectors també davant la depressió.

Val la pena recordar que el te i el cafè són begudes segures. Corren molts mites per Internet que les associen amb malalties i alerten de manera amarillista sobre els seus potencials perills. És fonamental ressaltar, una vegada més, que els beneficis que aporten en un consum dins del sentit comú són molt més importants que els potencials riscos d’un abús guiat per ingestes fora del sentit comú.

Important! Amb què s’acompanyen aquestes begudes?

Img desay obesidad
Imatge: Jay Bergesen

No cal oblidar que el consum d’aquestes dues begudes, excepte excepcions de països orientals, s’associa culturalment a una major presència d’un altre tipus d’aliments o ingredients: llet, sucre afegit a la beguda, dolces o brioixeria. És essencial recordar que el nostre estat de salut és una conseqüència d’un conjunt d’actes i que, per tant, el cafè o el te, acompanyats d’aliments menys interessants, veuran perjudicades, reduïdes o fins i tot revertides les seves propietats saludables.

Un exemple: no s’hauria d’entendre que el cafè està ajudant al nostre rendiment esportiu, si ho acompanyem d’excessiu sucre o aliments de difícil digestió. El mateix pot dir-se sobre el te amb pastes i dues cullerades de sucre. En cap dels dos casos és possible assumir que es tindran tots els beneficis que s’han citat abans.

Per tant, una última recomanació és intentar incloure en la dieta les begudes en si mateixes, sense altres elements que les “maquillen”. Una beguda ensucrada de te, un gelat de cafè o unes postres amb sabor a cafè o te no són, en absolut, aconsellables per millorar la salut. Aprenguem a gaudir i degustar aquestes dues grans begudes tal com són.

Etiquetes:

cafè cafeïna te

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions