Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Patates: diccionari de butxaca per reconèixer les varietats (i els seus usos)

Ni totes les patates són iguals ni serveixen per a totes les receptes, però hi ha una forma de preparar-les que permet consumir-les sense que es noti en la bàscula

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 19deSetembrede2018
img_patatas diccionario hd

Img patatas diccionario hd

Les patates es troben a la base gastronòmica del nostre país. Algunes de les nostres receptes favorites, com la truita, no existirien sense elles. A més de ser riques, també són econòmiques, ens sadollen i rendeixen molt en la cuina. Això explica que siguin un èxit de vendes. Segons les dades més recents del Ministeri d’Agricultura, representen gairebé l’1,7 % del pressupost que destinem a comprar menjar i beguda per consumir a casa. Cadascun de nosaltres es deixa una mica més de 25 euros a l’any en aquest aliment, del que mengem uns 30 quilos anuals, és a dir, 2,5 quilos al mes. En aquestes xifres s’inclouen totes les presentacions
de patates -fins a les processades o les congelades-, encara que la tendència de consum és molt clara: el 75 % de les patates que fiquem amb carro de la compra són fresques. Però quant sabem sobre elles? Triem les millors per a cada recepta? Si quan escolta ‘Monalisa’ solament pensa en Leonardo da Vinci o amb l’expressió “Xarxa Pontiac” li ve a la ment la imatge d’una mítica marca de cotxes, potser li interessin les següents pistes per conèixer millor el que menja i afinar les eleccions de compra.

Patates noves, d’estació i velles

El nom ho diu (gairebé) tot. Les noves es recullen a la primavera, abans que acabin de madurar; les d’estació, durant l’estiu, quan estan al punt just de maduració; i les velles, a la tardor, després d’haver passat diverses setmanes sota la terra. Donen el mateix uneixis que unes altres? No. El moment en què es recol·lecten determina que tinguin característiques nutricionals diferents i que s’ajustin millor a unes receptes que a unes altres.

  • Noves (març-juny). La seva pell és més fina, tenen un sabor més suau, més quantitat d’aigua i són més tendres que les altres. També contenen menys midó. Aguanten bé el bulliment i la fritada.
  • D’estació (juliol-setembre). Estan al punt just. Duran més que les noves i tenen menys aigua, però són les més versàtils de totes. Resisteixen bé les diferents tècniques culinàries i es poden utilitzar per a tot tipus de receptes. Un comodí.
  • Velles (octubre-novembre). Contenen més midó (és a dir, més hidrats de carboni complexos) i són més seques que les altres. El seu sabor és més intens i la seva pell, gruixuda i aspra, les protegeix de l’entorn. La seva textura és idònia per fer purés o guisats, ja que li aporta cos a aquest tipus de receptes.

Patates amb nom propi

A més del moment de recol·lecció, les patates es poden classificar per varietats. Hi ha centenars, però aquestes són les més habituals al mercat local:

  • Xarxa Pontiac. Té la pell vermella i la polpa blanca. És rica en midó. Molt bona per guisar.
  • Agra. És de pell torrada i polpa groguenca. Té la forma alguna cosa allargada. Perfecta per fregir.
  • Fénix. Rodona i no gaire gran, té la pell de color groguenc, amb enfonsaments de grandària mitjana. Idònia per a estofats: es manté sencera en coure i ajuda a espessir la salsa.
  • Monalisa. De forma arrodonida, compta amb la pell i la polpa gairebé del mateix color, groc pàl·lid. És una patata comodí perquè resisteix bé les diferents tècniques de cuinat.
  • Kennebec. Alguna cosa allargada, de pell torrada i polpa blanca, queda molt bé rostida i bullida.

Patates fregides? Atenció a les calories

Img patatas fritas 10 hd
Imatge: Steve Bott

Les tècniques de cocció modifiquen els aliments, i les patates no són l’excepció a aquesta regla. Les patates fregides, comparades amb les patates bullides, tenen més del triple de calories i 125 vegades més quantitat de greix (procedent de l’oli).

Per això és tan important escollir un oli de qualitat i cuidar que estigui net abans de realitzar la fritada. “Els greixos menys recomanables per fregir són les trans i aquells olis vegetals que són alts en greixos poliinsaturadas, ja que s’oxiden fàcilment. En escalfar-se per sobre de certa temperatura, generen gran quantitat de toxines”, apunta el dietista-nutricionista Juan Carlos Montero. La millor opció és l’oli d’oliva.

Després de fregir, és clau escórrer bé les patates i col·locar-les sobre un paper absorbent. I, per descomptat, cal intentar que les patates fregides tinguin una presència ocasional en la nostra dieta.

Com cuinar les patates per aprimar

Img patatas hervidas hd

Se sol pensar en les patates com un aliment calòric i que engreixa, però aquesta descripció no és justa del tot. Una cosa és menjar patates fregides amb regularitat, i una altra molt diferent és prendre-les bullides, al microones o al forn. Els aderezos (i les seves quantitats) també influeixen en el perfil nutricional: no és el
mateix usar maionesa o condimentar amb kétchup i una pluja de sal, que emprar un fil d’oli d’oliva i una mica de pimentón.

Les patates tenen poc sodi i bastant potassi, una combinació que ajuda a regular la pressió arterial. I hi ha una mica més: si estem cuidant el nostre pes, la millor manera de menjar-les és bullides i fredes. Per què? Pel midó resistent. Quan les patates estan fredes, el midó canvia i es resisteix a la digestió; el nostre organisme ho elimina gairebé intacte. Les patates fredes (també l’arròs) ens omplen però no ens “engreixen”.

Img portada consumer septiembre 2018
Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

patatas-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions