Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pautes saludables per alimentar bé als teus fills

Una alimentació adequada i equilibrada és essencial perquè els nens gaudeixin d'una bona salut ara i en el futur

Imatge: Anna_Om

El tipus d’alimentació que donem als nostres fills és un aspecte que els pares hem de tenir sempre en compte. No hem d’oblidar que una alimentació adequada i equilibrada resulta fonamental perquè els nens gaudeixin d’una bona salut ara i en el futur. Però també hem de considerar els gustos de cada petit. A continuació, oferim una sèrie d’indicacions que pots seguir per proporcionar una alimentació saludable als teus fills.

En què consisteix una alimentació saludable? Per tenir una idea clara del que ha de contenir un plat en el desdejuni, el menjar o el sopar, recordeu els següents consells:

Desdejuni saludable

El desdejuni és una ingesta important. Ha de cobrir el 25 % del requeriment energètic diari del nen. Quan no és adequat, el petit no té l'energia i la vitalitat necessària per afrontar l'esforç físic i intel·lectual que li exigeixen les activitats escolars, reduint la seva atenció i rendiment. A més, la falta d'aquesta energia farà que senti la necessitat de prendre un tentempié a mitjan matí. En general, per als nens és fàcil trobar en el col·legi productes amb alt contingut en sucre i àcids grassos saturats com a congrets i llaminadures, la qual cosa afavoreix el desenvolupament de sobrepès i obesitat.

Pensa en el teu fill, prepara-li un desdejuni adequat i dona-li el seu temps perquè l'hi prengui. I com és un desdejuni adequat?

  • És el que aporta una proporció adequada de proteïnes, grasses, hidrats de carboni, vitamines i minerals.
  • Un got de llet o el seu equivalent en derivats (iogurt natural, formatge fresc, quallada...) aporten grasses, proteïnes i hidrats de carboni.
  • Els hidrats de carboni també es poden obtenir del pa integral (evita la brioixeria i els cereals ensucrats).
  • Quant als greixos, és preferible l'oli d'oliva, encara que també podem utilitzar mantega.
  • Una peça de fruita els aportarà vitamines i minerals.


Imatge: Heike Schuchert

Aquest desdejuni els permetrà arribar al col·legi replets d'energia. Podran amb tot! A més, tot és qüestió d'hàbit. Si des de petits els ensenyes a desdejunar de manera adequada, no tindràs cap problema quan siguin més majors.

I si en alguna ocasió no tens temps per preparar-los un desdejuni adequat, o els teus fills no tenen apetit gens més aixecar-se, és preferible que es portin alguna cosa per menjar des de casa, en comptes de que ho comprin en el col·legi. Posa'ls en la motxilla una peça de fruita fàcil de pelar com el plàtan o que no necessiti ser pelada, com la poma o la pera, un iogurt o un entrepà o un sándwich. Hi ha moltes opcions de tentempiés saludables.

El menjar, el plat fort del dia

El menjar ha d'aportar el 35 % dels requeriments energètics diaris d'un nen. Cada vegada amb més freqüència, els menors fan aquest menjar en el col·legi i el menú no depèn de tu. No obstant això, és important implicar-se:

  • Sol·licita el pla mensual de menjador.
  • Tingues en compte el menú del migdia per complementar-ho i completar-ho amb el sopar.
  • Si consideres que el menú escolar no és equilibrat, parla amb el centre educatiu perquè ho modifiquin.

El berenar, el millor moment

El berenar ha d'aportar prop del 10 % dels requeriments nutricionals d'un nen. Aquesta és el menjar que més els agrada, per la qual cosa has d'aprofitar per incloure làctics, fruita i entrepans saludables.

Encara que el berenar no ha de ser excessiva perquè no els llevi les ganes per a sopar, has de tenir en compte que és una necessitat diària que no és recomanable saltar-se. Els ajuda a recuperar les energies consumides al llarg de tot el dia amb les activitats escolars i és un moment de relaxació abans de fer els deures.

El berenar, com la resta de menjars, ha de ser sana i equilibrada per prevenir el desenvolupament de sobrepès i obesitat:

  • Ofereix-li una peça de fruita diferent cada dia i presenta-la d'una manera atractiva.
  • Encara que ocasionalment pugui prendre brioixeria, evita que es converteixi en un hàbit.
  • Els entrepans els solen agradar molt; a més, et permeten molta varietat.
  • Evita donar-los el berenar amb refrescs.
  • Intenta que el nen no bereni davant del televisor, ordinador o consola: els distreu i fa que mengin més.

És freqüent que el petit tingui activitats extraescolars, per la qual cosa una alimentació adequada és un factor important perquè tinguin energia durant tot el dia.

El sopar nutritiu!

El sopar ha de suposar el 30 % dels requeriments nutricionals del nen. Perquè la dieta sigui equilibrada, s'ha de preparar tenint en compte el que ha menjat en el col·legi per complementar l'aportació de nutrients. Consulta diàriament el menú escolar.

És convenient que el sopar es faci primerenc i que no sigui rica en aliments grassos ni molt abundants, ja que poden impedir agafar el son o que aquest sigui prou reparador. A més, com la resta dels menjars, ha de ser sana i equilibrada per prevenir el desenvolupament de sobrepès i obesitat.

  • En general, els plats del sopar no han de ser tan contundents com els de els menjars.
  • El més indicat és que incloguis un plat de verdures, ben crua en forma d'amanida o ben cuinada amb poc greix. L'amanida ha de ser variada i presentada de manera original amb diferents colors perquè els resulti atractiva. Si en el menjar no han pres pasta o arròs, pots incorporar-los en l'amanida.
  • Pots preparar la verdura de diferents maneres cada dia: en puré, salteada, a la planxa, en forma de broquetes… l'important és que al nen li resulti divertit. Si no li agrada un tipus de verdura… no et desanimis, cal respectar els seus gustos, prova amb una altra varietat o cuina-la d'una altra manera.
  • Si el nen ja ha pres verdura o amanida al migdia, una bona opció és la pasta, l'arròs o una truita de patata.
  • Amb els segons plats has de tenir en compte què han menjat en el col·legi. Si han menjat carn, ofereix-los peix o ous. Si han pres peix, una alternativa és el gall dindi, el pollastre o uns ous.
  • Per a postres , l'aconsellable és la fruita. Dona-li una peça cada dia una diferent, preparada de forma variada (sencera, en macedònia, en broquetes, etc.). Un parell de dies a la setmana pots oferir-los làctics. No abusis dels dolços o postres preparades.

Cap tipus d'aliment per si mateix és capaç de cobrir les necessitats de nutrients diàries en les quantitats necessàries. Per això, és aconsellable portar una dieta variada, consumint els diferents aliments en les proporcions adequades.

Idees per alimentar de forma saludable als teus fills

  • Ofereix-los un desdejuni adequat per començar la jornada, tindran energia per estudiar, fer esport i jugar. També has de cuidar l’alimentació de la resta de menjars que realitzen els teus fills al llarg del dia.
  • Evita l’excés d’embotits i productes fumats o salats. És recomanable consumir-los de forma ocasional.
  • És important que realitzin cinc menjars al dia.
  • Resulta fonamental prevenir l’obesitat i el sobrepès, ja que estan relacionats amb l’aparició d’alguns tipus de càncer.
  • No us oblideu de prendre llegums diverses vegades per setmana, ja que són molt saludables i aporten molts nutrients.
  • És essencial que prenguin fruites i verdures diàriament, ja que els aporten glucosa, vitamines i fibra i, a més, tenen un baix contingut calòric.
  • Congrets i llaminadures? Solament de tant en tant.

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte