Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Peix, vitamina B12 i capacitat intel·lectual

Els problemes en les habilitats de pensament i memòria s'associen a la falta de vitamina B12, que es combat a través de la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 08deDesembrede2011

Els estudis per conèixer les causes de l’Alzheimer , la demència senil i el Parkinson ocupen importants esforços d’investigadors de tot el món. Cada dia es coneixen millor els símptomes que engeguen accions per ralentir el seu desenvolupament, però les causes encara estan per descobrir. En aquestes perquisicions dels factors relacionats amb l’envelliment i deterioració cerebral, una nova recerca suggereix que la falta de vitamina B12 podria evidenciar atròfia cerebral i més problemes amb les habilitats del pensament i la memòria.

Img
Imatge: Moncho’s Group

Aquests resultats coincideixen amb els de altres estudis que assenyalen que la deterioració cognitiva es manifesta juntament amb un descens de vitamines del complex B, les més vinculades al sistema nerviós i el cervell. En concret, és significatiu el descens dels nivells de vitamina B12. També estan d’acord en què prescriure complements no correspon a una evidència científica necessària per protocolizarla. No obstant això, encoratgen a seguir una dieta rica en aquesta vitamina i a potenciar la seva ingesta a través de menús saludables.

Més peix en els menús rics en vitamina B12

Les concentracions dels biomarcadores relacionats amb l’estatus de vitamina B12 es van associar amb una deterioració en la funció cognitiva global, segons la recent recerca del Departament de Nutrició Clínica del Rush University Medical Center de Chicago. El metilmalonato, un marcador específic de la deficiència de vitamina B12, pot afectar a la cognició mitjançant la reducció del volum cerebral total, mentre que l’efecte de l’homocisteína (no específic per a la deficiència de vitamina B12, ja que també pot deure’s a manca de folatos) influeix en el rendiment cognitiu.

El dèficit de biomarcadores relacionats amb l’estatus de cianocobalamina afecta al volum cerebral i al rendiment cognitiu

L’ésser humà sintetitza la vitamina B12 en el còlon (última porció de l’intestí gruixut), però per aquesta via endogena l’organisme no és capaç d’obtenir tota la vitamina que precisa diàriament. Per aquest motiu, la dosi diària del nutrient ha de procurar-la-hi amb aliments d’origen animal, com el fetge, els peixos i mariscs, els ous, les carns i, en menor quantitat, la llet i derivats. Amb tots ells, distribuïts en la dieta de manera equilibrada, es cobreixen les necessitats diàries. En general, a més, la manipulació culinària no comporta pèrdues de percentatge, excepte quan es bull la carn o el peix durant llarg temps.

La cocció disminueix fins a un 30% la riquesa vitamínica i aquest fenomen és un inconvenient, ja que les persones majors opten per aquest tipus de preparat més fàcil de mastegar. De fet, el més recent informe presentat el passat 30 de novembre en la reunió anual de la Societat Radiològica d’Amèrica del Nord (RSNA) confirma que la ingesta de peix al forn o a la graella protegeix contra la deterioració cognitiva. Els experts han trobat major nivell de matèria grisa, crucial per a la salut i l’activitat cerebral, en persones que menjaven peix al forn o a la graella (més que fregit), sobre una base setmanal d’alimentació equilibrada, fins i tot després de tenir en compte altres factors com l’activitat física, l’edat, el sexe i l’educació.

Una altra dificultat d’una dieta equilibrada en les persones majors és que la seva falta d’apetit condiciona les ingestes necessàries de nutrients. Cal tenir present que les verdures, les fruites, les hortalisses, els llegums i els cereals, base d’una alimentació sana, no contenen B12. S’ha d’aconseguir la quantitat diària necessària de vitamina, entorn dels 2 micrograms al dia, si ben no és fàcil, ja que els aliments que la contenen es rebutgen amb freqüència segons es té més edat. No obstant això, cal marcar la importància d’aconseguir-ho. Per complir amb el propòsit és clau habituar a la persona a ingerir un làctic diari, a més de tres ous i quatre racions de peix a la setmana, alternat amb carns, i, de tant en tant, unes gambes com a exemple de marisc nutritiu.

Detectar la falta de B12

Debilitat, fatiga, pèrdua de cabell, irritabilitat i trastorns de la memòria són signes que poden delatar falta de vitamina B12

El cos humà té la capacitat d’emmagatzemar grans quantitats de vitamina B12, per la qual cosa el seu dèficit no és habitual. Però se succeeix, i es manifesta en l’anèmia perniciosa, en els casos més extrems i duradors de falta de vitamina. Aquesta anèmia es caracteritza per una disminució en la concentració d’hemoglobina o en la capacitat de transportar oxigen en la sang. Avui es coneix que es deu a una inadequada producció del “factor intrínsec” a la zona estomacal, un factor necessari per a l’adequada absorció de vitamina B12 per l’organisme.

No es coneix el motiu de l’absència del factor intrínsec, encara que pot deure’s a una deficiència genètica o a una malaltia autoinmune. El més comú és una reducció de la producció d’àcid clorhídric, especialment, després d’una operació d’estómac o si es pateix gastritis crònica. De qualsevol de les maneres, estan descrites en un percentatge de tres a cinc les anèmies pernicioses en persones majors de 60 anys. Per això, a partir d’aquesta edat, convé tenir molt present la necessitat de cobrir les dosis de vitamina B12.

Els símptomes de patir aquesta anèmia són insidiosos i es desenvolupen al cap de dos o tres anys. Pot haver-hi debilitat, fatiga, pèrdua de cabell, irritabilitat i trastorns de la memòria, que en edats majors es pot passar per alt i confondre amb “demència senil”, quan en realitat respon al diagnòstic de dèficit nutricional. En el plànol hematológico, la falta s’identifica de forma fàcil amb un examen de sang. En general, els canvis són més marcats en la sèrie dels glòbuls vermells, que modifiquen la seva forma i augmenten la seva grandària.

FÀRMACS QUE PROPICIEN EL DÈFICIT

Encara hi ha més inconvenients i més raons que confirmen la disminució de la vitamina B12 en complir dècades. Certs medicaments disminueixen els seus nivells. Són significatives les pastilles que redueixen l’àcid gàstric, necessari per a l’absorció intestinal de la cianocobalamina, com els antiácidos potents tipus blocadors H2 (cimetidina, ranitidina, famotidina) o inhibidors de la bomba d’àcid (omeprazol), entre uns altres.

Aquests són fàrmacs molt presents en la farmaciola de les persones majors. Sabut això, si se segueix alguna pauta mèdica, convé incrementar o assegurar-se de realitzar una correcta ingesta d’aliments que són font de vitamina B12.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions