Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què cuinar la pasta “al donin-te”?

Quan es van a realitzar esports de llarga durada és important que si es menja un plat de pasta, aquesta estigui "al donin-te"

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 31deJuliolde2006

Les persones esportistes i els qui practiquen exercici de forma habitual són
conscients que requereixen una ingesta important d’hidrats de carboni en
la dieta. Aquests nutrients es van transformant en energia gradualment
en funció de l’esforç físic que es realitza.

Un aliment ric en carbohidrats molt consumit per els qui fan esport és
la pasta en totes les seves varietats-macarrons, espaguetis i similars-. No obstant això,
perquè la pasta sigui una font excel·lent d’hidrats de carboni, no consisteix
a coure-la de qualsevol forma i menjar-la; la clau està a adaptar la
cocció de la pasta a l’activitat física que es va a realitzar.

Exercicis de llarga durada

Sempre s’ha dit que la pasta ha de quedar “al donin-te”. Però, què
vol dir això? Es defineix així a la pasta que està cuita per
fora i en el seu interior una petita part queda com semicruda, la qual cosa
fa que resulti lleugerament dura en mastegar. Per això, algunes persones prefereixen
prendre la pasta més cuita. No obstant això, quan es fa referència a la
alimentació de l’esportista, no es tracta de coure la pasta al gust del
comensal. La forma de cuinar la pasta cobra especial importància quan això
pot afectar a l’èxit de la competició.

Per a exercicis de llarga durada, com una marató o una carrera
ciclista, convé prendre la pasta “al donin-te”. Cuinada d’aquesta forma
l’índex glucémico és baix i es mantenen més estables
els nivells de glucosa. Aquest índex és una mesura que relaciona la quantitat
de sucre que s’augmenta en la sang, en les dues o tres hores posteriors després de
prendre aliments rics en carbohidrats. Amb la pasta “al donin-te”, el
propi organisme administra les seves reserves i va alliberant els hidrats de carboni
de la pasta de forma progressiva. En canvi, si la pasta queda massa cuita,
l’índex glucémico és superior i la glucosa arriba abans a la sang. En aquest cas, si l’exercici és de llarga durada, l’esportista pot córrer el risc de cansar-se abans d’hora o de sofrir una pájara. L’inconvenient que presenta la pasta
“al denti” és que resulta lleugerament més difícil de digerir
que la pasta molt cuita.

Com s’aconsegueix la pasta “al donin-te”?

Coure pasta pot semblar un procés molt senzill si es compara amb altres tècniques
de cuinat. No obstant això, preparar una pasta “al donin-te” o al punt
requereix uns coneixements mínims de cuina o bé aplicar uns trucs
molt senzills.

El procés ideal per obtenir una pasta “al donin-te” es resumeix de
la següent forma: Cada 100 g de pasta necessiten un litre d’aigua per cuinar-se, per
el que s’ha d’escalfar en una cassola la quantitat aproximada d’aigua. A l’aigua
de cocció, se li afegeix un doll d’oli i quan trenca a bullir,
un grapat de sal. Al moment en el qual l’aigua bull, s’afegeix la pasta i
es va removent de tant en tant perquè no s’endureixi i la pasta quedi solta.

Per detectar que la pasta està “al denti” és necessari treure de la cassola
una unitat i comprovar si a l’interior queda un petit fil de pasta crua
-de color diferent-. Això es veu de forma molt clara en el cas dels macarrons
quan es parteixen per la meitat. Aquest truc també serveix para
els espaguetis, encara que para ells existeix un altre truc molt curiós.
Si es llança un espagueti contra una paret de rajoles i aquest es queda
pegat significa que la pasta està “al donin-te”. En aquest moment,
ja es pot retirar la cassola del foc i escórrer la pasta per condimentar-la
i afegir els ingredients necessaris.

Dieta d'esportista

En l’alimentació de l’esportista, no es tracta de coure la pasta al gust del comensal. La forma de cuinar la pasta cobra especial importància quan això pot afectar a l’èxit de la competició. Per a exercicis de llarga durada, com una marató o una carrera ciclista, convé prendre la pasta “al donin-te”. Cuinada d’aquesta forma l’índex glucémico és baix i es mantenen més estables els nivells de glucosa. Aquest índex és una mesura que relaciona la quantitat de sucre que s’augmenta en la sang, en les dues o tres hores posteriors després de prendre aliments rics en carbohidrats. Amb la pasta “al donin-te”, el propi organisme administra les seves reserves i va alliberant els hidrats de carboni de la pasta de forma progressiva.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions