Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què ens agraden més uns sabors que uns altres?

Les predileccions alimentàries tenen el seu origen en els primers anys de vida, quan s'aprèn què, quan i com menjar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 03deOctubrede2012
Img unos sabores otros hd Imatge: tan4ikk

Les preferències alimentàries tenen el seu origen en la infància, especialment durant els primers anys de vida, ja que en aquesta etapa s’aprèn què, quan i com menjar. Els nens, a través de les experiències directes amb els aliments, configuren les preferències posteriors. Conèixer l’evolució i el perquè d’aquest procés ajuda a aconseguir una alimentació saludable en la infància i en l’etapa adulta. A continuació s’explica com s’aprenen els gustos, per què ens neguem a provar aliments nous, com educar la preferència pels aliments saludables, així com els diferents sabors de la llet materna.

Img unos sabores otros
Imatge: tan4ikk

Els gustos s’aprenen o són innats?

Més enllà de la predisposició genètica, la majoria de les preferències alimentàries s’aprenen

Les eleccions alimentàries estan condicionades per múltiples factors, com la història i la tradició de l’entorn, la influència familiar i d’amics, l’economia (des del cost dels aliments fins al poder adquisitiu) i els elements relacionats amb la psicologia, com les preferències. Per al vessant antropològic i social de la recerca del comportament alimentari, aquestes últimes exerceixen un paper central al moment d’escollir un aliment o un altre.

La preferència pel sabor dolç i el rebuig de les substàncies amargues o les espècies picantes (que produeixen irritació en la boca i en la gola) semblen ser innates. Algunes recerques ho recolzen en haver estudiat les diferents reaccions facials dels nounats quan se’ls administren líquids amb sabor dolç o amb un gust amarg o àcid. Però si bé existeix aquesta base de naixement -determinada en certa manera per una predisposició genètica-, la majoria de les preferències alimentàries s’adquireixen a través de l’experiència, és a dir, s’aprenen. Com s’explicaria, si no, la passió dels adults pel cafè o el gust per la cervesa?

Durant el primer any de vida s’experimenta un ràpid creixement físic, social i emocional. També es desenvolupen les preferències alimentàries, que es configuraran durant tota la infància. Per això, és crucial l’ambient social i cultural, encara que la família és l’entorn més immediat i, per tant, el més determinant. La influència de pares i mares no solament abasta el que aquests ofereixen als nens per menjar o els consells que donen sobre l’alimentació (“has de menjar verdura”), sinó també tot el model que ofereixen als seus fills. En definitiva, es tracta d’aplicar el clàssic consell de “predicar amb l’exemple”.

Per què ens neguem a provar aliments nous?

Negar-se a menjar aliments nous es denomina neofobia alimentària i es defineix com un sentiment de repugnància cap a la ingesta d’aliments nous. Aquesta actitud (habitual en petits d’uns dos anys d’edat i percebuda pels adults com un capritx infantil) és en realitat un mecanisme d’adaptació propi de moltes espècies. L’objectiu és evitar la ingesta d’aliments o substàncies que podrien ser perilloses o tòxiques. Després d’haver-se familiaritzat amb l’aliment, la neofobia se supera amb èxit.

Hi ha qui opta per familiaritzar als nens després d’exposar-los diverses (o moltes) vegades a l’aliment. No obstant això, els estudis mostren que el rang necessari d’exposició per aconseguir aquesta familiarització és tan ampli (d’11 a 90 vegades), que el millor consell és despreocuparse per la neofobia: és una resposta normal i fisiològica dels menors i se supera amb el temps. El més encertat és menjar amb naturalitat i de forma saludable amb ells.

Com educar la preferència pels aliments saludables

L’objectiu és que tant els nens com els adults mengin de la forma més saludable possible. Tal com indica el Grup de Revisió, Estudi i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN) en el seu document ‘Si tu menges fruites i hortalisses, ells també ho faran‘, la clau és tenir aliments saludables a casa i predicar amb l’exemple, ja que és molt més probable que els petits provin i acceptin un nou aliment si observen als seus pares, als seus cuidadors o a qualsevol familiar ingerir i gaudir aquest aliment.

La següent taula, extreta i adaptada del citat document, reflecteix de manera esquemàtica les claus perquè els nens mengin de forma més saludable:

ConsellExplicació
Faci que l’hora de menjar sigui agradableL’atmosfera emocional en les hores de menjar és molt important.
No convé utilitzar aquestes hores com una oportunitat per renyar al nen.
No faci sentir malament al nen per no menjar.
Prediqui amb l’exempleEls pares, familiars o cuidadors són models que el nen prendrà com a referència per provar o no un nou aliment o bé al moment d’ingerir més aliments saludables.
Exposi al nen a una varietat d’aliments saludablesAixò augmentarà les possibilitats que tingui ganes de provar-los.
Posi al seu abast aliments saludables. Si no li insisteix que els provi, les possibilitats que ho faci augmentaran.
No desisteixiAmb paciència, l’exposició repetida (sense forçar, insistir o obligar) pot trencar la resistència.
No restringeixi l’accés a determinats alimentsAixò incrementa la preferència del nen cap a ells. La clau és evitar que estiguin a casa.
No forci al nen a menjar cap alimentAixò disminuirà la preferència per part del nen cap a l’aliment.
Recordar que la neofobia és normalNo ha de prendre’s com alguna cosa negatiu, sinó com alguna cosa freqüent i esperable.
No usi aliments rics en energia com recompensa, ni fruites i hortalisses (o altres aliments saludables) com a càstigAlterarà les preferències alimentàries del nen.

Els diferents sabors de la llet materna

“Prohibit menjar carxofes, porros, bròcoli o espàrrecs”. Est és un consell que moltes mares lactants hauran sentit i s’hauran vist obligades a respectar (malgrat el molt saludables, saboroses i apetitoses que són aquestes hortalisses), amb la finalitat de que el seu fill no es deslleti de forma immediata en notar la llet amb mal sabor. Gens més lluny. Si bé existeixen canvis en el sabor de la llet materna en funció de la dieta de la mare, ni això és negatiu ni els aliments assenyalats amb anterioritat són els únics responsables del canvi.

En general, els aliments ingerits per la mare durant la lactància, igual que succeeix amb altres mamífers, modifiquen el sabor de la llet i aquests canvis alteren el patró de conducta de succió del bebè. No obstant això, aquesta experiència no és negativa. A través de la llet materna, els lactants aprenen els sabors propis dels patrons alimentaris de la seva mare i, per extensió, del seu context cultural. Per tant, els bebès alimentats amb llet materna disposen d’una experiència sensorial més rica i variada que els alimentats amb biberó. Una raó més per donar el pit als nens.

Etiquetes:

dolç sabor salat sucre

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions