Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què hauries de tenir un fruiter a casa (i usar-ho)

Tenir aliments saludables a la vista i a l'abast de la mà és fonamental per millorar la dieta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 07 de Març de 2018

Mengem menys fruita que abans. El consum de fruita a Espanya ha descendit en uns 800 milions de quilos des de l'any 2010, segons dades de la Federació Espanyola d'Associacions de Productors Exportadors de Fruites, Hortalisses, Flores i Plantes vives. Per què? Per respondre a aquesta pregunta, es barregen molts factors, que van des de l'econòmic fins al sociològic. En aquest article s'analitzen les raons i s'explica què caldria canviar per augmentar la ingesta de fruita en les llars amb el fruiter com a protagonista.

A més de que el preu del menjar fresc no sempre pot competir amb el de la brioixeria, les begudes ensucrades o altres aliments ultraprocesados, a moltes persones els dona mandra pelar la fruita. Els resulta més pràctic obrir un paquet de galetes que pelar i trossejar un kiwi.

Hi ha un altre factor que incideix -i molt- en el descens del consum de fruita: la poca disponibilitat. Això no significa que es produeixi poca fruita ni que escassegi al mercat, sinó que no està tan a la vista ni a l'abast de les persones com altres aliments i productes. És més difícil trobar fruita que brioixeria i snacks en la publicitat, en els comerços o al carrer. També a casa. En moltes llars s'ha perdut el sa costum de tenir un fruiter a la vista, amb peces de fruita a l'abast de la mà.

Hi ha molts models de fruiters en l'actualitat: de diversos pisos, en cistelles, en forma de grans fonts o bols... En general són alegres i de vius colors, però, de vegades, fan més d'elements decoratius que de dispensadores pràctics de fruita fresca.

Tenir avui dia en la cuina neveres grans, on poder guardar els aliments perquè durin més temps, contribueix al fet que les fruites estiguin fora de la vista. L'efecte és clar: al no veure-les, tant els nens de la casa, com nosaltres mateixos, ens oblidem que existeixen. Així, quan sorgeix l'apetit entre hores, s'acaba obrint l'armari on estan les galetes o les patates fregides, en lloc d'agafar una peça de fruita fresca.

Canvi d'hàbits

Tenir la fruita sense refrigerar accelera la seva maduresa i si no es consumeix aviat, pot acabar per podrir-se; però si es pren diàriament, no hi haurà problemes. Així i tot, s'hauran de realitzar compres de menor quantitat, la qual cosa comporta visitar la frutería o el mercat amb major freqüència. En lloc d'anar una vegada a la setmana o cada 15 dies i adquirir fruita encara no madura perquè aguanti a casa sense espatllar-se, és preferible anar un parell de vegades per setmana i comprar fruita de temporada i al punt de maduració.

Tenir fruita al punt òptim, a prop i a la vista en fruiters en els llocs habituals on es menja (la cuina o el saló) farà que els nens, seguint el nostre exemple, puguin "atacar" a les més fàcils de pelar, com a mandarines o plàtans, o menjar alguna maduixa, poma o pera, sense haver d'usar el ganivet, però sí rentant-les sota l'aixeta per consumir-les amb la pell. De fet, es podria qualificar a aquest tipus de fruites com un veritable fast food saludable.

Si a aquesta disponibilitat s'uneix l'absència habitual de productes alimentosos poc recomanables, es complirà amb les recomanacions més actualitzades en matèria de salut nutricional. És a dir: tan important és tenir fruita fresca a la vista a casa, com no tenir aliments amb pitjor perfil nutricional amb els quals substituir-la.

Els colors de la fruita a casa

És evident que les fruites de gran grandària (com la síndria, el meló, la pinya o la papaya) han d'ocupar un lloc en la nevera una vegada començades. En aquest cas, els pares o els germans majors podran tallar la fruita que sigui del grat del nen, amb precaució i presentant-la bé, per menjar-la en la seva companyia.

No obstant això, si dona mandra pelar fruita o es disposa de poc temps, cada dia es troben en els establiments comercials més ofertes de fruita tallada, amb diferents tipus d'envasos, amb un preu més assequible al que es troben en les màquines de vending.

Tallar fruites de diferents colors i presentar-les d'una manera atractiva és també una gran alternativa per als berenars i els aniversaris dels nens.

Imatge: Olyina

Perquè la visibilitat de les fruites sigui màxima, no estaria de més poder disposar d'un segon fruiter, potser més petit, per col·locar en la taula del saló; o un petit bol amb fruita seca amb pela per assegurar-se que no estan processats (moltes vegades porten sal, sucre o potenciadores del sabor) i calgui entretenir-se trencant-los. Tampoc seria cap problema barrejar tots dos tipus d'aliments.

I si es tenen dos fruiters amb fruita fresca i un tercer bol amb fruita seca amb pela, millor encara. Encara que aquest últim quedi decoratiu i suggeridor, la seva funció és la de buidar-se de manera regular, igual que els altres dos. La idea és poder gaudir diàriament dels avantatges immensos que el seu consum comporta: abundant fibra, greixos saludables, proteïnes, varietat de vitamines i minerals entre els quals figuren el calci, el magnesi, el potassi, el fòsfor, la vitamina I i unes altres del complex B. A més, ja és hora de llevar-los a la fruita seca l'etiqueta que són aliments que engreixen, perquè no és veritat, com bé explica el dietista-nutricionista Julio Basulto en aquest article.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte