Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què les dietes baixes en greix són les pitjors per aprimar?

Els greixos són més calòriques que els carbohidrats, però estudis recents apunten al fet que no són les principals responsables del sobrepès i l'obesitat

Els greixos saludables no engreixen. És més, evitar-les pot ser contraproduent quan es vol aprimar. Però, com explicar això en el nostre entorn, on predomina la creença que els aliments baixos en greixos són adequats per baixar de pes? Doncs amb molta paciència, perquè suposa tota una odissea. No obstant això, i donats els resultats de recerques recents, caldrà afrontar aquest camí. El títol d’aquest article és una de les conclusions que s’extreuen d’aquest estudi de l’American Journal of Medicine. A continuació, es recullen les troballes, s’explica per què no és una bona idea evitar els greixos saludables per aprimar i què és el que sí determina la pèrdua de pes corporal.

Imatge: scaldwell

Greixos i pèrdua de pes: evidències actuals

Imatge: CONSUMER EROSKI

Aquest gràfic (Donen Schwarzfuchs, 2012) representa els canvis en pes i els marcadors sanguinis després de quatre setmanes de dieta baixa en greixos (color vermell), baixa en hidrats de carboni (color blau) i mediterrània (color groc). Com es pot apreciar, les dietes baixes en greix són les que van obtenir pitjors resultats enfront d’una dieta baixa en hidrats de carboni o la mediterrània. Les recerques mostren que les dietes baixes en greix produeixen menor pèrdua de pes, però hi ha una mica més: també generen pitjors marcadors cardiovasculars. Els resultats són una mostra que, davant igual nombre de calories en la dieta, no sembla ser bona idea que la dieta sigui baixa en greixos.

Per què llavors s’ha transmès la idea que “cal seguir una dieta baixa en greixos”? Es deu a una creença errònia, assentada des de fa dècades.

  • D’una banda, es creia que reduir els greixos seria una bona estratègia d’adelgazamiento perquè són molt calòriques. Mentre que 1 g de greix té al voltant de 9 kcal, 1 g d’hidrats de carboni o proteïnes té “solament” 4 kcal.
  • També va contribuir el pensament que el greix dietètic era la principal responsable del greix corporal i de l’increment d’altres substàncies de naturalesa grassa en la sang, com el colesterol o els triglicèrids.

Però això és del tot cert? Avui se sap que aquesta idea era molt simplista i que altres factors, com el consum de sucre, són els que presenten un veritable risc per al sobrepès i la salut cardiovascular.

Quin va ser la conseqüència d’evitar els greixos?

Un passat que tots recordarem: la moda del “baix en greixos”. La indústria alimentària, amb la finalitat d’acontentar a la població, va oferir una gamma de productes baixos en greix, però que posseïen en la seva composició una gran quantitat de sucre, element que, encara que ja s’ha vist que posseeix menys calories, té un major impacte en la salut, propiciant, per exemple, la síndrome metabòlica.

Les recomanacions de reduir el greix en la dieta sense matisar molt més (ni distingir, per exemple, els greixos saludables de les quals no ho són) van contribuir sense pretendre-ho a empitjorar el problema del sobrepès mundial durant els anys 90 i principis del segle XXI. Ja no solament el sucre produïa aquests efectes nocius per a la salut, sinó que arribem a pensar que consumíem menys calories del que en realitat fèiem. Els etiquetatges baixos en greix o light predisposen a menjar més durant eldia .

A dia d’avui són moltes les institucions de salut que estan rectificant, i reduir el consum de sucre s’està convertint en el principal objectiu de salut pública per evitar el sobrepès i la incidència de càncers relacionats.

Eliminar els greixos: no era una bona idea des del principi

El greix juntament amb altres nutrients, com la proteïna o la fibra, produeixen sacietat; és a dir, la sensació de sentir-se ple o ple. Est és un dels motius pels quals aliments com l’alvocat, l’ou o la fruita seca, encara que tinguin grassa en la seva composició, són molt saciantes. Per això no es relacionen amb el sobrepès, mentre que altres aliments, com els dolços o els refrescs, sí que ho propicien.

En una dieta que sigui baixa en greixos, aquest efecte és difícil de notar -potser sí es pot observar amb els làctics descremats, que sadollen menys que els enters-. En altres paraules: quan restringim més grasses que sucres, prenem unes poques calories menys, però, al cap d’unes hores, tenim més gana i acabem menjant més. És una mala decisió.

A més, centrar-se en el nombre de calories per aprimar implica un exercici molt complex en el qual la gent ha de “traduir” calories a nutrients i nutrients a aliments. Això no és necessari si es fa una divulgació molt més senzilla: la de promocionar una dieta abundant en aliments saludables. Si els esforços de salut pública s’encaminessin a donar a les persones recursos de com seguir i adherir-se a un patró saludable, hi hauria molts menys problemes i s’entendria millor el missatge que parlant solament de calories.

Què determina, en major mesura, la pèrdua de pes en una persona?

El factor clau és el temps que se segueix la dieta, és a dir, si en veritat un s’adhereix a aquesta nova forma de vida. Est és un enfocament nou que ha de tenir-se en compte: no es tracta de recomanar dietes, sinó de com aconseguir un patró d’alimentació saludable que se segueixi per a tota la vida. En aquest plantejament, una dieta baixa en greixos no solament és fisiològicament (com s’ha vist) ineficient, sinó que a més és poc saborosa, poc apetecible i, damunt, comporta massa modificacions dietètiques per “evitar el greix”.

La pregunta és evident: no serà millor deixar de criminalitzar als greixos i començar a incorporar a la dieta les adequades? El problema de sobrepès i obesitat no se soluciona assenyalant i culpant a aliments saludables, com l’oli d’oliva o fruita seca, sinó convidant a la població al fet que abandoni les opcions supèrflues com a brioixeria, dolços, galetes, cereals refinats i altres ultraprocesados que aporten moltes calories, però pocs nutrients. Bienvenida sigui el greix, sempre que sigui saludable.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions