Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què l’estiu és un bon moment per millorar la nostra dieta

Modificar els hàbits dietètics no sempre és senzill, per això és important saber com fer-ho i distingir en quin moment som més proclius al canvi

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 19deAgostde2015
img_hacer ensalada hd

Els patrons d’alimentació inadequats influeixen molt sobre el risc de patir malalties cròniques com l’obesitat, la diabetis tipus 2 o alguns tipus de càncer. Per desgràcia, la nostra ingesta d’aliments insans augmenta a major velocitat del que ho fa el consum d’aliments saludables. Cal, per tant, que canviem els nostres hàbits dietètics. Però això no és tasca fàcil. Per això, cal reconèixer en quins moments som més proclius a realitzar modificacions. El present article explica per què l’estiu pot ser un d’aquests moments i aborda qüestions importants a tenir en compte per millorar la dieta.

Img hacer ensalada 01
Imatge: photographee.eu

Estiu, alimentació i salut

L’estiu permet que bona part de la població disposem de més temps. Això ens permetrà llegir, veure pel·lícules o documentals, parlar amb els sers estimats, passejar, fer exercici i, per què no, plantejar-nos canvis en els nostres hàbits dietètics. Però el primer pas per voler realitzar un canvi és saber que aquest canvi està justificat. Això ens porta a la següent qüestió És tan important l’alimentació en la nostra salut?

Per respondre a aquesta pregunta, gens millor que recórrer a un estudi dut a terme pels doctors Lukas Schwingshackl i Georg Hoffmann, de la Universitat de Viena (Àustria). Aquests investigadors han publicat al maig de 2015 un impressionant estudi que ha valorat la relació existent entre l’alimentació i l’estat de salut de més d’un milió de persones. El treball, recollit en la revista científica Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, conclou que una major qualitat dietètica comporta un menor risc, significatiu, de morir de forma prematura. També es redueix el risc de patir càncer, diabetis tipus 2 o malalties cardiovasculars (les possibilitats de sofrir aquestes tres dolències disminueix entre un 15% i un 22%).

Canvi d’hàbits a l’estiu: no n’hi ha prou amb saber

A més de conèixer la importància de l’alimentació en la salut, hem de valorar quan estem física i psicològicament més preparats per canviar els nostres hàbits dietètics. Les circumstàncies personals són determinants a l’hora de plantejar-nos canvis o millores en els nostres hàbits, siguin o no dietètics.

És a dir, no és raonable pretendre que la població variï els seus costums sense abans tenir en compte el seu particular context físic, social, econòmic o laboral, tal com s’amplia en la guia ‘Canvio en el comportament: enfocaments individuals’ publicada al gener de 2014 per l’entitat National Institute for Health and Care Excellence (NICE) del Regne Unit.

Sigui com sigui, la veritat és que en moltes persones l’estiu pot ser un bon moment per revisar els seus propis costums dietètics i planificar com millorar-les. El fet de tenir més temps a l’estiu tant per informar-se, com per dialogar amb familiars, amics o professionals sanitaris, farà que sigui més fàcil planificar un canvi d’hàbits.

La planificació ha de tenir en compte que l’enfocament ha de mantenir-se en el temps, i no durar solament uns mesos. Així, si el nou patró dietètic no s’emmotlla a les preferències de l’individu (o de la família), difícilment es mantindrà. Per això, té sentit sol·licitar l’ajuda de dietistes-nutricionistes, que personalitzaran els consells dietètics no solament a les preferències del pacient, sinó també a aspectes com la seva tradició, la seva cultura, la seva economia i fins i tot la seva religió. La base d’aquest patró, en tot cas, ha d’estar protagonitzada pels aliments d’origen vegetal poc processaments, tal com s’amplia en l’article “Deu consells per cuidar el cor“.

Etiquetes:

diabetis Dieta estiu

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions