Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què no cal beure 2 litres d’aigua al dia i altres dades sobre la hidratació

L'ésser humà no pot sobreviure més de tres dies sense aigua, però tampoc necessita anar acompanyat d'una ampolla amb aquest líquid a totes parts

agua mitos Imatge: Pixabay

És el component principal del nostre organisme. En néixer, som un 80% d’aigua i prop d’un 60% quan som adults. Podem viure setmanes sense aliment, però és impossible sobreviure més de tres dies sense aquest fluid. I és que cada cèl·lula, teixit i òrgan del cos precisa d’aigua per a funcionar de manera correcta: possibilita la distribució de nutrients i oxigen en la sang; contribueix a la hidratació de la pell i al bon funcionament dels ronyons; regula la temperatura corporal; permet la dissolució de les deixalles a través de l’orina, la transpiració i les deposicions; lubrifica i esmorteeix les articulacions; i protegeix els teixits sensibles, com la medul·la espinal. Però malgrat la necessitat imperiosa que tenim de l’aigua, no hi ha per què ser esclau dels grans mites que existeixen sobre el seu consum. Ni hi ha necessitat d’anar acompanyat d’una ampolla a totes parts.

❌ Necessitem beure vuit gots d’aigua al dia

Fals. És el gran mite que recau sobre el consum d’aigua, però no és cert. Darrere d’aquesta afirmació no existeix cap estudi científic. Aquesta llegenda parteix d’una recomanació que es va realitzar en un article de 1945 en el qual s’esmentava que les persones necessitaven uns 2,5 litres d’aigua al dia, encara que es va ignorar el que es deia a continuació: que la major part d’aquesta quantitat s’obté a través dels aliments.

S’emporten dècades investigant sobre la quantitat d’aigua necessària i la veritat és que, a diferència d’altres nutrients, no hi ha proves científiques que confirmin la quantitat específica que cal beure per a evitar malalties o millorar la salut. Cada persona necessita diferents proporcions per a mantenir-se hidratada.

✅ El que importa és tenir un balanç hídric equilibrat

Veritable. El balanç hídric és la relació entre la ingesta i la pèrdua de líquids. L’aigua no s’emmagatzema en el nostre organisme, per la qual cosa un adult que viu en un clima amb temperatures moderades perd cada dia entre dos i tres litres de líquid a través de la suor, l’orina, la femta, la respiració i la transpiració.

Aigua que cal reposar diàriament. La producció d’aigua metabòlica, és a dir, aquella que el propi organisme produeix a través dels processos metabòlics de proteïnes, greixos i hidrats de carboni, compensa només una petita part d’aquestes pèrdues, per la qual cosa per a aconseguir l’equilibri cal ingerir aliments i líquids. La quantitat que entra en el cos ha de ser la mateixa que s’elimina.

✅ Beure massa aigua pot ser perillós

Veritable. Un excés important d’aigua pot produir hiponatrèmia, una malaltia que s’origina quan la concentració de sodi en sang és molt baixa. El sodi ajuda a regular l’equilibri de líquids en el cos. Un nivell normal en sang oscil·la entre 135 i 145 miliequivalentes per litre (mEg/L) i la hiponatrèmia es produeix quan el sodi es troba per sota de 135.

Beure aigua en excés pot provocar un nivell baix de sodi, pel fet que la capacitat dels ronyons per a eliminar aquesta aigua es vegi sobrepassada, però això no és comuna. Normalment aquest trastorn es desencadena per alguna malaltia oculta, com a problemes cardíacs, renals o hepàtics. Perquè ens fem una idea, ingerint dos litres al dia de líquids, el normal és que excretem per l’orina entre 800 i 2.000 mil·lilitres d’aigua. Uns ronyons sans poden eliminar fins a 25 litres d’orina al dia, per la qual cosa per a sofrir una hiponatrèmia es requereix unes quantitats de líquid gairebé impossibles.

✅ L’aigua no és l’única cosa que ens hidrata

Veritable. Segons una revisió sobre el consum d’aigua entre la població espanyola realitzada per la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD), de l’aigua total que ingerim aproximadament el 28% procedeix dels aliments, un 28% de l’aigua beguda i el 44% restant d’altres begudes. És a dir, que aproximadament entre un 20% i un 30% de l’aigua procedeix dels aliments i entre el 70% i el 80% restant, de diferents líquids.

Les fruites i verdures són els aliments amb més alt percentatge d’aigua. També la llet de vaca, que conté un 88%. El iogurt (86%), el peix (73%-84%), el marisc (85%), una sopa (entre el 82% i el 95%), la carn (entre el 50% i el 70%) o els ous bullits (73%) són altres aliments amb molta aigua. La fruita seca, els cereals de desdejuni, les galetes i les xocolates tenen menys del 5%.

agua embotellada
Imatge: Pixabay

✅ Cal beure quan apareix la set

Veritable. La set és el senyal que envia el cervell quan ja existeix una pèrdua de l’equilibri hídric, és a dir, una lleugera deshidratació. Per això, ens donarà la pista que necessitem hidratar-nos. En faltar l’aigua en les cèl·lules, aquestes es contreuen i avisen, generant la sensació de set. Per a qualsevol persona sana, és un senyal que hi ha necessitat de prendre aigua, però hi ha excepcions.

Certes persones, per les seves circumstàncies, han de programar la ingesta de líquids i no esperar la set. Per exemple, els bebès, que no tenen autonomia per a demanar aigua; els esportistes, perquè amb una activitat física molt intensa es produeixen grans pèrdues d’aigua i sals minerals i la sensació de set pot veure’s reduïda quan el desequilibri hídric és significatiu; i la majoria de les persones malaltes i ancianes, ja que el mecanisme de termorregulación es va deteriorant amb el temps i provoca una disminució de la set. En aquests casos convé programar la ingesta.

❌ Un got d’aigua calenta en dejú ajuda a depurar l’organisme

Fals. D’eliminar toxines s’ocupen els ronyons i el fetge, òrgans que, seguint una dieta saludable i estant sans, s’encarreguen de netejar el nostre cos. Això del got d’aigua calenta o temperada en dejú és un mite molt estès i es creu que pot venir perquè així ho recomanava la medicina tradicional xinesa fa milers d’anys.

Però ho desmenteix l’Organització Mundial de la Salut (OMS), juntament amb altres creences, com que l’aigua freda aprima o que millora el to de la pell. Tampoc funciona si se li afegeix llimona. És bo beure aigua perquè hidrata, però la temperatura no afegeix un benefici extra, ja que serà absorbida indistintament pels intestins.

✅ Beure aigua prevé el restrenyiment

Veritable. L’aigua compleix una funció vital per al funcionament de l’organisme, possibilita el transport de nutrients a les cèl·lules, ajuda a la digestió i contribueix a regular la temperatura corporal. A més, l’intestí absorbeix part d’aquests líquids, gràcies als quals és possible eliminar el que el cos no necessita, a través de les secrecions i de l’orina, per la qual cosa també prevé el restrenyiment.

❌ Prendre aigua en els menjars engreixa

Fals. Segons aquest mite, l’aigua presa en els menjars engreixa perquè fa que es retingui líquids. També es creu que aquest líquid, en barrejar-lo amb certs aliments, provoca que augmenti l’aportació calòrica d’aquests. És fals. L’aigua no engreixa, no aporta cap caloria i la retenció de líquids (l’edema) es produeix depenent de com funcioni el ronyó, com filtri el líquid i l’elimini a través de l’orina.

Si sofrim retenció de líquids, no serà a causa de l’aigua, sinó a una altra malaltia o problema no detectat.  L’única cosa que està demostrat és que si prenem aigua abans de menjar pot provocar certa sacietat, sensació d’estar plens, per aquest motiu no ingerim tant aliment, i per això, s’inclou en certs plans nutricionals com a estratègia per a perdre pes.

✅ L’orina fosca és signe de deshidratació

Veritable. El color de l’orina és un bon indicador de l’estat d’hidratació d’una persona. Encara que cal anar amb compte. A vegades el color és groc fosc perquè s’ha ingerit algun aliment o medicament que afecta el color de l’orina o existeix alguna malaltia sense detectar. Però com més fosca sigui la tonalitat, major és la concentració de residus, o cosa que és el mateix, menys aigua. Els volums d’orina solen ser igualment més petits. I, al contrari, si el volum és abundant i el seu color és clar indica que hi ha una bona aportació de líquids en l’organisme.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

aigua

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions