Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què pesar-se, com i quan fer-ho

Prendre consciència dels quilos que es tenen i pesar-se amb regularitat és molt útil per prevenir l'augment de pes i adoptar millors hàbits de vida

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 28deMaigde2014
img_pesar balanza hd

Des que naixem, la dada del nostre pes ens acompanya com a comprovant de salut. Les taules i gràfiques de percentiles serveixen de referència per determinar l’evolució del creixement del nen i detectar problemes com l’obesitat infantil, l’abordatge de la qual d’hora condiciona l’èxit. No obstant això, excepte quan hi ha una raó mèdica, o tal vegada esportiva, en deixar Pediatria s’abandona també el saludable costum de saber quant es pesa. En aquest article s’exposen les principals raons per seguir coneixent el pes, s’explica quan pesar-se i com i es reflexiona sobre les taules de mesures.

Img pesar balanza
Imatge: MartialArtsNomad

Les principals raons per pesar-se

Si s’està a dieta per guanyar o perdre pes, o s’està embarassada, o complint un tractament mèdic que així ho pauti, pujar-se a la bàscula és obligatori. No obstant això, la resta del temps es fa poc ús d’ella.

La importància de conèixer el pes de manera habitual va més enllà de tenir una dada objectiva sobre un mateix. El costum de pesar-se cada setmana, o amb certa periodicitat, evidència que es té consciència del cos al que cal cuidar. Aquesta és la primera raó per la qual, com tots els hàbits saludables, pujar-se a la bàscula una vegada a la setmana, o almenys una vegada al mes, ha de ser ensenyat amb la paraula i amb l’exemple. La segona és que si de manera natural es viu coneixent el pes saludable, mantenir-ho és molt més fàcil. Si es perd, s’augmenta o disminueix, salta l’alarma i provoca reflexió sobre els hàbits en l’alimentació, el compliment amb l’exercici físic o, fins i tot, buscar causes fisiològiques.

No obstant això, conservar el pes constant en l’edat adulta, en general, no és tan fàcil. L’increment de pes és l’habitual. Així, quan s’és jove, la bàscula està fora de la vida per despreocupació, però conforme es guanyen anys (i quilos) aquest important instrument s’arracona en el bany per evitar enfrontar-se a una pregunta (i a la seva resposta): per què he engreixat en l’últim any? Així, al no veure la bàscula sovint, un aconsegueix reconciliar-se amb la idea d’haver guanyat pes, i es despreocupa (o es desentén del tema) fins que es presenta algun esdeveniment o es busca un canvi.

És llavors quan comencen els règims impossibles, les operacions bikini, fins i tot altres accions insensates i perilloses, com recórrer a la presa de productes sense fonament científic. A això se sumeixi, i és la tercera raó, la pèrdua d’oportunitat de saber per un mateix, al marge d’altres estadístiques, quin és el seu pes saludable, el que es correspon a les seves característiques individuals. El pes individual que parteix d’un desenvolupament equilibrat i mantingut en el temps permet estar sa i portar una dieta heterogènia i equilibrada en una vida amb presència d’exercici habitual i constant.

Pesar-se a la mateixa hora i en la mateixa bàscula

El bé que tenen els hàbits saludables és que sempre és beneficiós reprendre’ls o començar a exercir-los. Avui mateix és un bon dia per desempolsar la bàscula o comprar una més moderna i fer ús d’ella. O, també, el moment pot ser al final d’un règim d’adelgazamiento, una vegada aconseguit el propòsit de perdre quilos per adoptar una dieta equilibrada amb espais per a l’exercici. Començar a pujar-se de forma periòdica a la bàscula és un primer pas cap al pes saludable. Fins i tot si es renuncia ara com ara a recuperar-ho, prendre consciència dels quilos de més d’alguna manera pot impedir que augmentin, i això ja és un benefici.

Existeix gairebé unanimitat a indicar que un ha de pesar-se una vegada a la setmana, al matí gens més anar al bany, en la mateixa balança, descalç, nu o amb el pijama. Cal tenir present que, segons la roba, el pes pot fluctuar entre 500 grams i un quilo. En el cas de les dones, en la setmana premenstrual el pes pot augmentar fins i tot dos quilos, ja que es retenen líquids, així que el resultat d’aquests dies no és indicatiu. Si s’opta per acudir a una bàscula comercial, cal intentar també que sigui sempre a la mateixa hora, en la mateixa bàscula i, si ben no serà amb la mateixa roba, sí amb el mateix nombre de peces, per poder analitzar bé la dada.

En la vida quotidiana, la línia del pes hauria de ser constant. Però les persones som molt complexes i, encara que en aparença la vida no es vegi alterada d’una manera contundent, en alguns períodes es menja pitjor, se salten menjars, es menja fora de casa, se succeeixen esdeveniments, vacances, buffets… o s’interromp l’activitat física. En aquest moment, la línia del pes començarà a ascendir, o descendir. L’avantatge de recaptar dades setmanals o periòdics que puguin reflectir-se en una gràfica és que en menys d’un mes, abans que la roba comenci a evidenciar el que el pes detecta, un pot saber que està engreixant, o aprimant. En contemplar la línia tan d’a prop és fàcil no enganyar-se i identificar les raons de per què s’ha agafat, o s’ha perdut, pes. I no hi ha dubte que conèixer les causes és el primer pas per donar-li solució.

La bàscula, l’IMC i altres mesures

El pes respon a la situació corporal. Una persona adulta amb una vida sana, una dieta heterogènia i una activitat física regular, sense cap condicionant sanitari o d’una altra índole, ha de presentar un pes normal i saludable. Però de quines xifres estem parlant?

Per donar resposta a aquesta pregunta es van desenvolupar les mesures antropométricas, com són l’Índex de Massa Corporal (IMC), la circumferència de cintura (CC), la raó cintura-maluc (RCC) i la raó cintura-alçada (RCE).

D’elles, l’IMC , també conegut com a Índex de Quetelet, relaciona el pes amb la talla d’una persona. Aquest índex s’utilitza des de l’any 1871, però és important tenir en compte que un especialista és qui hauria d’interpretar-ho, ja que el resultat no és sempre vàlid. L’IMC té les seves limitacions: no atén al possible excés de greix (marcador de sobrepès o obesitat), ni tampoc a l’augment de la massa muscular, per la qual cosa pot donar lloc a confusió. Per això, al moment de conèixer la composició corporal és important saber altres paràmetres, com l’índex de greix corporal. A més, hi ha altres condicionants de la morfologia corporal: en les dones, el percentatge mitjà de greix corporal total és superior al dels homes en relació amb la talla; i els ancians poden perdre pes, però no grassa.

En definitiva, si una persona sap quin és el seu pes saludable, aconseguir-ho i mantenir-ho dependrà del seu estil de vida, de la seva alimentació equilibrada, de l’exercici que practiqui i de prendre consciència de si mateixa. En aquest coneixement i en aquesta acceptació està el secret per convertir la bàscula en una aliada de pes.

Etiquetes:

Dieta peso-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions