Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què sorgeix la pèrdua d’apetit en les persones majors?

En casos d'inapetencia en ancians cal evitar la malnutrició i possibles manques nutritives mitjançant senzilles tècniques, fàcils de dur a terme

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 22 de Novembre de 2006
img_ancianap

Un símptoma molt comú en les persones majors, que no es considera
malaltia, és la pèrdua gradual d’apetit o anorèxia. En aquesta situació la ingesta d’aliments
disminueix cada vegada més, la qual cosa provoca pèrdua de pes i
eleva el risc de malnutrició i de manques nutritives, així com el d’infeccions i d’altres alteracions de la salut.

A què es deu?

Convé distingir entre una inapetencia passatgera, resultat d’un fàrmac, una infecció o un quadre d’ansietat, a la inapetencia persistent


Quan una persona redueix cada vegada més la seva ingesta d’aliments per inapetencia
cal conèixer el motiu que provoca aquesta situació. Les causes més comunes de pèrdua d’apetit són l’ansietat i la depressió, les infeccions i el tractament amb determinats
fàrmacs. En aquests casos, quan es resol el quadre o es modifica la medicació, l’apetit torna a la normalitat en poc temps.

Si la situació d’inapetencia persisteix, augmenta el risc de malnutrició i de manques nutritives, per la qual cosa s’ha d’actuar al més aviat possible per millorar el benestar i la qualitat de vida de la persona.

Com actuar davant un quadre d’inapetencia persistent?

En primer lloc, cal considerar que la persona va a tolerar molt millor petites quantitats d’aliment, per la qual cosa convé fraccionar els menjars al llarg del dia en 5 o més preses. D’aquesta manera s’evita la sacietat precoç i a la persona se li fa més fàcil menjar el que necessita, tenint en compte la seva falta d’apetit. Així mateix convé incloure aliments de fàcil masticació, molt nutritius i no massa calents, ja que els aliments servits a temperatures elevades sadollen més.

Consells per motivar l’apetit

Parar esment a les preferències d’aliments de qui sofreix la inapetencia


– Conèixer els seus gustos per incloure en la dieta els aliments que més li agradin.

– Oferir-los-hi encara que sigui fora dels horaris dels menjars.

Incloure aliments que en poc volum aportin molta energia i varietat de nutrients:

– Barrejar iogurt amb fruita batuda i afegir-li fruita seca trossejada.

– Incloure en els purés quantitat suficient de patata i una mica de llet juntament amb pollastre o peix blanc o ou, i oferir això com a plat únic.

– Elaborar potajes de llegum incloent verdura i petites mandonguilles de carn picada.

Evitar els aliments poc energètics.

– Prescindir de les amanides senzilles -només d’hortalisses- i els brous o sopes claritas -tan sols amb un grapat de fideus-. Aquests primers plats sadollen molt i poden fer que la persona rebutgi els segons plats -carns, peixos, etc.-; aliments que pel seu contingut en proteïnes i altres nutrients, resulten més adequats per millorar l’estat nutritiu en cas d’inapetencia i malnutrició.



– Substituir certes begudes com les infusions per unes altres que aportin més nutrients com els batuts de llet o els de fruita o suc amb iogurt.

Enriquir els plats i begudes


– Augmentar les calories i l’aportació de nutrients de plats i begudes afegint
llet en pols, nata o crema de llet, formatge fos, ou, etc.

Solucions per millorar l’apetit

Per combatre la falta d’apetit també cal considerar la conveniència d’evitar la sacietat precoç.

– Restringir els aliments rics en fibra pel seu elevat poder saciante.

– Limitar la ingesta de líquids en els principals menjars, per evitar que es
ompli l’estómac abans d’acabar de menjar.

– Beure de 30 a 60 minuts abans o després dels menjars.

– Evitar els aliments molt calents.

– Optar per aliments temperats que es toleren millor, potencien l’aroma dels aliments i sadollen menys.

– Variar al màxim la dieta: coccions, sabors i textures, tenint en compte si existeix
alguna limitació en la persona major a l’hora de mastegar, empassar, etc.

– Cuidar la presentació i la condimentació dels plats para
fer-los més agradables i apetitosos.

Caminar amb regularitat o fer exercicis suaus, també ajuda a estimular l’apetit.


És necessari recórrer a els complements dietètics?

En funció de cada cas, els professionals de la salut hauran de valorar si només amb la dieta és més que suficient, o si per contra cal recórrer a una major aportació de nutrients mitjançant la prescripció de complements dietètics.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions