Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Peres de temporada: una al dia

El consum habitual de fruites de polpa blanca, com les peres, s'associa a una menor incidència d'ictus o infart cerebral
Per Maite Zudaire 29 de agost de 2012
Img peras listp
Imagen: Guy MOLL

Les peres no són unes fruites molt cridaneres, ni per la seva forma, ni pel color de la seva pell o de la seva polpa. No obstant això guarden secrets que van més enllà del seu valor nutricional. En una recerca duta a terme des de la Divisió de Nutrició Humana de la Universitat de Wageningen (Països Baixos), es va catalogar als vegetals segons el color de la part comestible -en el cas de les fruites, de la polpa- i es va associar aquesta característica amb la capacitat antioxidant d’aquests aliments. L’estudi, que va examinar associacions entre el consum alimentari i la salut o la malaltia en el transcurs de 10 anys, va determinar que un major consum de fruites i verdures de carn blanca, entre les quals s’inclouen les peres, es relaciona de forma inversa amb la incidència d’ictus o infart cerebral. Aquesta és una raó de pes més que suficient per aprofitar la temporada i menjar peres, fruites a les quals se’ls pot treure partit tant crues com cuinades.

El més cridaner de les peres

Els antioxidants en la pera s’acumulen en la pell, per la qual cosa convé menjar-les sense pelar sempre que estiguin ben rentades o siguin de cultiu ecològic

En quins aspectes les peres són bones per a la salut? Aquesta fruita no sobresurt de manera extraordinària en nutrients, com sí ho fan altres fruites més colorides o amb sabors més marcats. No obstant això, el seu consum com una peça de fruita de les 2 o 3 diàries aconsellades contribueix a un menor risc de malalties cròniques, especialment cardiovasculars, diabetis tipus II i alguns tipus de càncer (boca, faringe, laringe, esòfag, estómac i pulmons. Les peres tenen en comú amb la resta de fruites l’aportació de vitamines, minerals i fibra, poca energia en forma de sucres ràpids i altres components menors, sovint referits com a fotoquímics, amb efectes que poden ser beneficiosos per a la nostra salut.

  • Riques en taninos. Aquests components són els responsables del poder astringente d’algunes fruites més conegudes per tal efecte, com la poma rallada i oxidada o el codony madur. No obstant això, les peres també són font destacada de taninos quan estan madures i pelades. D’aquesta manera, poden ser útils com a fruita alternativa en la dieta en cas de diarrea. Els taninos, per les seves propietats astringentes i antiinflamatorias, tenen la qualitat d’assecar i desinflamar la mucosa del tracte intestinal i, per això, resulten molt eficaços en el tractament de diarrea i gastroenteritis.

  • Vitamina C i antioxidants, més concentrats en la pell. La pell de la pera conté altes concentracions de diversos antioxidants (àcid clorogénico, flavonoides i arbutina), en comparació de la polpa, on solament es detecta l’àcid clorogénico. El contingut en compostos fenòlics antioxidants varia d’1,2 a 2,0 mg/100 g en la pell, enfront dels 0,03-0,08mg/100 g en la polpa. L’àcid ascòrbic (vitamina C) també té major presència en l’exterior, fins al punt que la concentració és quatre vegades major en la pell que en la carn. Aquests són els resultats obtinguts en un estudi conjunt realitzat per l’Escola Superior de Biotecnologia de la Universidade Catòlica Portuguesa de Porto i el Departament de Ciència i Tecnologia Alimentària de l’ENCEBES a Múrcia.

    En aquest estudi, els autors asseguren que la capacitat antioxidant de les peres es correlaciona amb el contingut d’àcid clorogénico, mentre que la contribució antioxidant de la vitamina C és petita, atès que s’acumula en baixa quantitat. En ser més abundants els antioxidants en la pell, un bon consell seria menjar-les sense pelar, si és possible de cultiu ecològic, i sempre ben rentades per eliminar restes de brutícia i residus.

  • Potassi i hipertensió. Un contingut modest de potassi (220-300 mg/100 g) fa a les fruites en general interessants com a font d’aquest mineral, implicat en funcions tan rellevants com la regulació del balanç hídric intra i extracel·lular, i la transmissió de l’impuls nerviós. En circumstàncies de major consum de sodi, escàs consum de potassi (abundant en els vegetals) o major eliminació de potassi (en prendre medicaments diuréticos, entre uns altres), augmenta el risc d’hipertensió arterial. Una aportació regular de potassi és essencial en el control de la hipertensió. Menjar peres en alternança amb altres fruites i degustar les diferents varietats amb més freqüència durant la seva temporada ajuda a compensar els requeriments diaris d’aquest mineral, que ascendeixen a uns 3 grams per dia.

Peres: com treure’ls partit en la cuina

Menjar crues les fruites suposa aprofitar-les millor i, en el cas de les peres, més encara si es mengen amb pell. Però en època d’abundància, per no fer monòton el consum d’aquestes interessants fruites, es pot optar per preparar-les de diverses maneres, fins i tot sabent que en cuinar-les el seu valor nutricional minvarà una mica.

  • Rostides. Les peres resulten més dulzonas i gustosas, molt digestives i més suaus per a les dolències estomacals. Són una bona manera de variar l’alimentació en cas de seguir dietes estrictes degudes a gastroenteritis o altres dolències intestinals greus, que exigeixen una dieta limitada en fibra i rica en taninos. La recepta de peres rostides sense més condiments que un toc de canyella es pot alternar amb una suau compota de pera o de barreja amb poma.
  • Crues. Admeten varietat de presentacions i combinacions per fer-les més atractives, bé per a postres, laminades o trossejades i barrejades amb amanides d’enciam, d’escarola o d’arròs .
  • En dolç. Com a recepta una mica més llaminera, es pot preparar una melmelada de pera. Conserva certs nutrients, com la fibra de la polpa i alguns minerals, encara que és un producte dolç que no substitueix a la fruita fresca. Molt més capritxós és el flam de pera, que s’ha de contemplar com unes postres ocasionals.
  • Com a guarnició. Les peres també poden servir com a acompanyament de plats de carn, als quals donen un contrapunt dolç molt bé benvolgut.