Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Persones majors: consells per millorar la cistella de la compra

Aliments frescos i de temporada, una dieta que compensi la pèrdua de nutrients i un rebost equilibrat són algunes claus per millorar la cistella de la compra en la maduresa

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 17 de Juny de 2014

La dieta ha d’ajustar-se a cada persona i a la seva circumstància particular. En les persones majors cal extremar les cures per cobrir les necessitats diàries d’energia i de nutrients que garanteixin una correcta alimentació i una millor qualitat de vida. Per aconseguir-ho, cal començar pel principi, és a dir, per fer una bona compra. La mateixa ha de contenir productes saludables, de temporada i nutritius i, al mateix temps, ser assequible. En aquest article es brinden pautes per triar la cistella diària i per aconseguir una provisió correcta de la nevera i el rebost, sobretot quan la persona major viu sola.

Imatge: Antonio Tajuelo

Les últimes dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) revelen que quatre milions i mitjà de persones viuen soles al nostre país. D'elles, el 40% (1,8 milions) són majors de 65 anys, en la seva majoria dones, que compren, emmagatzemen, cuinen i mengen soles. La seva salut i el seu benestar depenen en gran mesura de la seva alimentació. Per això, han de menjar bé, alguna cosa que poden fer si adquireixen i emmagatzemen els aliments de manera correcta. Respecte a això últim, és important seguir els consells de seguretat alimentària elaborats de forma expressa per a persones majors, atenent als seus hàbits i costums. Per encertar amb la compra, per la seva banda, cal prendre consciència que l'edat condiciona, i molt, l'elecció i el resultat.

Menys gust i més grasses: dos condicionants de l'edat

La Societat Espanyola de Geriatria i Gerontologia (SEEG) insisteix en la importància de divulgar pautes dietètiques per a una població que, encara que està sana, té unes determinades necessitats derivades de la seva edat. Com succeeix amb els nens, les persones majors presenten les seves pròpies particularitats al moment d'alimentar-se. Cal tenir present que amb l'edat s'altera el sentit del gust i disminueix la percepció dels sabors, ja que es perd facultat en les papil·les gustativas. Això redueix l'apetit i les ganes de menjar, i amb això es corre el risc de no alimentar-se bé.

A més, al mateix temps que es compleixen anys, augmenta la creació de massa grassa, especialment la que embolica les vísceres. Segons dades aportades per l'Observatori de la Sarcopenia i Nutrició, si un home adult en normopeso té un 18% de greix, quan és ancià arriba al 36%. Les dones, per la seva banda, sent adultes ronden el 33%, i aconsegueixen el 45% ja ancianes.

Aquests dos factors (la pèrdua de capacitat gustativa i l'augment de la formació de greix) condicionen la manera de definir una bona alimentació per a les persones majors: ha de ser atractiva i molt saludable.

Triar aliments frescos i lleugers gairebé diàriament

Si la persona major és independent, i si no ho és però la seva dependència li permet participar en la compra o en la decisió d'ella, cal proposar-se adquirir de manera diària o setmanal els aliments frescos i de temporada. Aquest costum té un caràcter molt saludable, molt més del que aparenta a primera vista. Allunya la vida sedentària, obliga a prendre consciència del que es menja i permet confeccionar una llista heterogènia de receptes.

Tots els dies, o gairebé tots, s'ha d'acudir a la secció de fruites, hortalisses, verdures, i també al mostrador del pa, i en aquest cas buscar la versió integral i el baix en sal. Cada dos dies, cal apropar-se a la peixateria; una vegada a la setmana, a la carnisseria, però solament si es desitja, i als lineals de fruita seca. Sempre cal recordar tenir oli d'oliva verge extra, ous, arròs -si és integral, millor-, llaunes de conserves de sardinillas, de verdures i llegums.

Amb la cistella diària no cal fer apilament; no es tracta de comprar grans quantitats perquè les racions que es mengen no són grans. A més, cal deixar-se portar per les apetències, permetre que el ritme de la temporada marqui els menús. Quantitats petites que es menjaran íntegres i fresques ajudaran al fet que la compra sigui econòmica. Ho és, sens dubte, si es menja tot el que s'adquireix. Això permet que en ocasions l'elecció sigui capritxosa: està molt bé de tant en tant donar-se el gust.

Compensar deficiències nutritives en la maduresa

Des de la Fundació Espanyola de Nutrició (FEN) s'ha publicat una Guia d'orientació nutricional per a persones majors en la qual es poden trobar respostes senzilles a diverses qüestions relatives a l'alimentació i la nutrició en aquesta etapa vital. També és completa i útil, si es vol més profunditat sobre el tema, la Guia d'alimentació per a persones majors, en la redacció de les quals han participat tant mèdics com a nutricionistes.

La persona major, per la pròpia disfunció natural dels seus òrgans vitals, està en una situació de risc de deficiències nutricionals: els òrgans digestius no tenen la mateixa capacitat per obtenir el màxim profit dels aliments. A aquesta circumstància vital se sumen altres factors que encara poden agreujar més aquesta condició de vulnerabilitat, com un consum exagerat de medicaments o trastorns de salut que impedeixen la correcta absorció de nutrients o que afavoreixen una major pèrdua.

En la revisió sobre nutrició i recomanacions dietètiques per a persones majors, dirigida per la Societat Espanyola de Nutrició, queda constància dels nutrients més compromesos en les persones majors. Per compensar aquestes possibles deficiències, caldrà adequar la cistella de la compra:

  • Folatos. És necessària la presència diària de verdures de fulla verda (bleda, espinacs, borraja, bròcoli, cols de bruselas, enciams, mongetes verdes...) i, en la mesura que permeti l'autonomia i la capacitat masticatoria, convé prendre una mica d'amanida, d'hortalisses crues, almenys una vegada al dia.
  • Ferro. La ingesta regular de carn com a font de ferro pot ser més idònia per a les persones majors que se sentin particularment febles o afeblides. No obstant això, no seria prudent pensar en l'aliment animal com a única font d'aquest mineral. Es poden combinar en el mateix plat, o menú, vegetals rics en ferro (llegums, cereals integrals, fruita seca i llavors) amb altres rics en vitamina C. La combinació alimentària és clau per aprofitar el màxim contingut en ferro dels vegetals.
  • Potassi. El potassi ha d'anar en el tàndem amb el sodi. Comprar, conrear i menjar més vegetals ecològics, que no requereixin l'ús de fertilitzants més que el natural ni de pesticides, ajuda a l'aprovisionament de potassi. Està demostrada l'associació entre l'aportació adequada de potassi i la prevenció d'ictus i infarts.
  • Calci. En la vellesa sol donar-se una menor absorció de calci, i no sempre s'explica la potencial deficiència per un consum insuficient d'aquest mineral. Per això, més que augmentar els productes làctics com a exclusiva o primera font de calci, convé incrementar la ingesta d'aliments que afavoreixen l'absorció d'aquest mineral. A més de fruita seca, les llavors, cereals integrals i verdures de fulla verda poden convertir-se en complement idoni d'aquest mineral.

Alimentació, hàbits i millors eleccions

L'apetit de les persones majors disminueix sovint, a causa de factors com les hormones, els medicaments o la solitud. I, així com algunes augmenten de pes, moltes són propenses a la pèrdua extrema, la qual cosa els fa fràgils i vulnerables a altres problemes de salut. Per això l'alimentació és clau. Molts inclouen en la seva dieta aliments funcionals, però el que no han de descurar és alimentar-se amb una pauta que incorpori fins a cinc menjars aldia .

S'han d'evitar guisats, olles, fregits, en definitiva, tècniques que augmenten els greixos i són més difícils de digerir. Cal tenir en compte les possibles intoleràncies alimentàries. Cal procurar no menjar veient la televisió. No descurar els detalls i posar-se a un mateix la taula, amb tots els seus coberts, el seu tovalló, les seves estovalles. Gaudir del moment del menjar, amanir les receptes, decorar el plat fins i tot. Vigilar la dentadura. Cuidar-se un mateix, perquè ser major no significa no tenir importància i no merèixer un bon menjar, encara que sigui per al gaudi d'un solament.

Hidratació, clau per als majors

La hidratació és per a les persones majors un hàbit fonamental en la seva alimentació, ja que de la ingesta de líquids depèn en gran mesura el seu estat de salut, i més a l’estiu, quan la pèrdua d’aigua s’incrementa i la sensació de set es retarda en alertar del perill.

Cal procurar beure almenys mitja hora abans dels menjars, i evitar fer-ho durant les mateixes, per afavorir la digestió i que els líquids no interfereixin ni allarguin el procés digestiu. Entre els menjars, cal prendre aigua, però si no ve de gust, pot recórrer-se a infusions, brous o sucs naturals. Per això, en la cistella de la compra, cal incloure cítrics com la llimona amb el qual es pot preparar una llimonada casolana, o pastanaga amb la qual elaborar refrescs casolans. També convé incorporar infusions, com la camamilla, que té molt bon acolliment.

Etiquetas:

compra Dieta

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte