Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Picoteos sans, lleugers i que no engreixen

Enganyar a l'estómac mentre es cuina o silenciar la panxa perquè es retarda el sopar pot fer-se de manera saludable i esquivar la sobreingesta de calories

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16deDesembrede2011
Img bocata sano tomate hd Imatge: eskymaks

Una bona dieta ha d’estructurar-se en cinc menjars al dia. Aquest ordre garanteix un equilibri, ajuda a complir amb les necessitats nutricionals i possibilita digestions més lleugeres. Però la gana pot sobrevenir si l’hora del menjar es retarda o el sopar no està llesta quan s’havia pensat. També els nervis poden demanar glucosa i hi ha altres raons que desperten la necessitat de menjar. No obstant això, convé no deixar-se vèncer pel primer impuls, que sovint condueix a un mos molt calòric i poc saciante. Cal procurar-se un picoteo sa, lleuger i que no engreixi. És possible. Es donen algunes idees en el següent article.

Img bocata sano tomate 01
Imatge: eskymaks
Img 135465g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Les fruites i les hortalisses són els aliments naturals que menys calories aporten si es prenen al natural, sense aderezos. Al moment de pensar en picoteos sans, s’ha de prioritzar el menjar natural, menys condimentada i menys amanida. L’almívar en la fruita, el sucre o la mel sumen 40 Kcal per cada cullera per a postres. En els tentempiés salats, la tendència és usar mantegues, maioneses i salses similars. Una cullera sopera de maionesa, amb la qual es tenen temptacions d’empastifar el punxo de tonyina, suma unes 80 calories.

Picoteo fresc

Una peça de fruita fresca, de temporada i a temperatura ambienti sempre ha d’estar a mà. Es pot portar en la bossa, guardar en el calaix (amb pell aguanta dies sense oxidar-se). La primera mossegada pot costar, el segon arriba sol i, acabada la peça, s’ha aconseguit: un picoteo sa.

Un picoteo sa ha de prioritzar aliments al natural, gens o amb prou feines condimentats o amanits

També pot deixar-se preparada en la nevera una compota amb la qual emplenar un bol al moment en què se sent gana, però encara falta un temps per a l’hora de menjar. Donar just compte del dolç de pomes, panses, pastanagues i fruites dessecades, a més d’un sa tentempié, és un aliat que combat d’una manera molt eficaç el restrenyiment, una patologia digestiva molt comuna i gens innòcua. Un parell de cullerades soperes de compota sobre sengles coques d’arròs fan una mica més consistent el petit tentempié.

Les peres en almívar o cuites i en conserva també aguanten en l’armari de rebost al punt just i, encara que sembli unes postres, es pot picotear un iogurt descremat i una cullerada de muesli. No s’aporten grans dosis de calories, molt pocs greixos i el seu efecte tranquil·litzador és molt eficaç.

Una altra opció és obrir uns adobats, com a cogombrets, o picar un grapat de crispetes al natural. Amb prou feines s’aconsegueixen les 80 calories i aquesta sensació de mastegar i digerir sadolla molt.

Tentempié grandària puça

Img 75837g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Un còmput general de la ingesta de calories i nutrients ha de concloure’s al final del dia. Un còmput setmanal, al final de la setmana. Si es realitza aquesta anàlisi, és molt probable que es comprovi com allò del que s’ha prescindit no era necessari i, no obstant això, el fet d’haver aguantat la gana va poder ocasionar que es desequilibrés la balança final. En definitiva, no cal aguantar la gana si no és un capritx. Cal aprendre a donar-li a l’estómac, i al cervell, la dosi adequada perquè la resposta sigui sana i satisfactòria.

Un minibocadillo, una puça, de pa integral amb pernil ibèric; un triangle d’aparedat de pernil i formatge; dues coques d’arròs amb formatge fresc; una torrada amb sardines en oli o untada amb patés vegetals, com el de xampinyons o el de tofu i nous, o amb un chorrito d’oli d’oliva i tomàquet; una puça de bonic en escabetx… Tots aquests tentempiés no superen les 200 Kcal, que en el còmput setmanal poden suposar un estalvi d’ingesta de 400 Kcal o més que es van consumir tarda, i malament.

Un punt d’alguna cosa dolç

Img chuch san1
Imatge: CONSUMER EROSKI

Encara que són més aconsellables els picoteos frescos o salats, de manera ocasional pot estar present el dolç. Un grapat de fruita seca combinada amb fruites dessecades poden servir d’aperitiu, un grapat de figues dolces i una coca de blat de moro o d’arròs pintada de mel o amb iogurt i avellanes endolcida amb hilito de mel són opcions que, si no es prenen de manera desordenada, si s’ingereixen amb consciència i s’assaboreixen per calmar l’ansietat, poden tenir perfecte lloc entre un menú saludable, esquitxat amb picoteos sans.

No tot està en les calories

En contra de la creença popular, la ingesta de calories no resumeix la dieta. Engreixar o aprimar no es redueix a una resta entre l’energia que s’ingereix i l’energia que es gasta. El mecanisme és més complex. Els últims estudis confirmen que la síndrome metabòlica o el sobrepès estan condicionats per més variables que una sola resta. De fet, una dieta amb aliments rics en nutrients reguladors, com a vitamines i minerals, o uns altres amb greixos monoinsaturadas i omega 3, condicionen el resultat final. Est determinarà si la dieta és molt calòrica o és saludable i en què ha de millorar si cal.

Això ha quedat de manifest en l’últim informe sobre “Dieta i risc de malalties cardiovasculars a Espanya”, coordinat per la Unitat de Nutrició del Clínic Sant Carlos de Madrid. Els estudis han assenyalat que la població consumeix entorn de 250 calories menys al dia que fa 20 anys i, no obstant això, els índexs d’obesitat augmenten. En part, això es deu a l’estil sedentari que se segueix en l’actualitat. Però solament en part. Encara queda molt per investigar i tot apunta al fet que en properes dates es faran evidents nous condicionants.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions