Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Piràmide alimentària de Xile

La piràmide és l'eina d'educació alimentària xilena per millorar la qualitat de vida de la població

La imatge gràfica i didàctica que representen les guies alimentàries de la població xilena és, com a molts altres països, la Piràmide Alimentària. Cada país (Espanya, Estats Units, Filipines, Puerto Rico o Xile) estableix el seu disseny i adapta les recomanacions dietètiques a la idiosincràsia, estil de vida i cultura gastronòmica de la població.

El Ministeri de Salut del Govern de Xile va dissenyar aquesta guia amb la finalitat de millorar la salut de la població. Igual que ocorre amb altres piràmides alimentàries, els aliments s’agrupen en diferents compartiments segons l’aportació nutritiva dels mateixos. Així mateix, la localització i la grandària de cada nivell fan referència a la proporció en la qual s’ha d’incloure cada grup d’aliments en l’alimentació diària.

L’objectiu d’aquesta eina és que la població xilena adquireixi hàbits alimentaris saludables des d’edats primerenques, la qual cosa redunda en una millora de la seva qualitat de vida. El Ministeri de Salut del Govern de Xile ha editat un material senzill i àgil, La Guia de l’Alimentació Saludable: en 8 pàgines s’inclouen les explicacions pertinents per facilitar la interpretació de la piràmide i altres conceptes bàsics de nutrició molt útils per al consumidor, com a informació sobre les etiquetes i sobre higiene alimentària per prevenir toxiinfecciones.

Els nivells de la piràmide

La piràmide de l’alimentació per a la població xilena es divideix en cinc nivells:

Primer nivell: cereals, papes i leguminosas fresques

La base de la piràmide inclou aliments rics en carbohidrats com les papes, les leguminosas fresques, els cereals i els seus derivats.

La brioixeria s’inclou en el primer nivell de la piràmide perquè, juntament amb l’obesitat, Xile té greus problemes de desnutrició

En el grup dels llegums és on s’aprecia la primera diferència pel que fa a la piràmide de l’alimentació espanyola, en la qual els llegums frescos se situen en el quart nivell, al costat de les seques. A més, les guies de Xile contemplen també els llegums propis del país.

Una altra gran diferència que crida molt l’atenció és la incorporació de la brioixeria en aquest primer nivell. Això és potser a causa que, juntament amb els problemes d’obesitat, a Xile també hi ha greus problemes de desnutrició, i aquest tipus d’aliments són fonamentalment energètics. No obstant això, no existeixen raons dietètiques que justifiquin que aquest tipus d’aliments, exageradament grassos, ensucrats i calòrics, comparteixin la mateixa recomanació que uns altres saludables i nutritius com són els farináceos que inclouen papes, leguminosas i cereals.

Les autoritats sanitàries recomanen prendre, en aquest cas, entre 3 i 10 porcions diàries de tots aquests aliments. No obstant això, la quantitat consumida d’aquest primer nivell ha de ser proporcional a la despesa energètica de cada individu.

  • Cereals i derivats: arròs, blat, civada, quinua, blat de moro, sègol, malnom, fideus, pasta, pa i farines.
  • Leguminosas fresques: faves fresques i arvejitas (pèsols).
  • Papes.
  • Choclo (panotxa de blat de moro): amb el choclo s’elabora un plat que crida l’atenció a qui ho observa, el pastís de choclo, una verdura obtinguda de la planta del blat de moro. A més de choclo, el pastís conté carn de vedella i pollastre, ou, olives i panses. Per damunt se li afegeix sucre i s’acaba de cuinar en el forn.

Segon nivell: verdures i fruites
Es recomanen, al dia, entre 2 i 5 porcions de verdures i entre 2 i 4 porcions de fruites. En aquest grup s’inclouen no només fruites fresques i sucs, sinó també fruites dessecades com les figues, les panses o les prunes seques.

Tercer nivell: làctics i proteics
En aquest nivell es troben dos grups. En primer lloc, la llet i els seus derivats, dels quals es recomanen entre 2 i 4 porcions al dia, i alguns aliments rics en proteïnes en segon lloc, que es refereixen a carns tant vermelles com a blanques, peixos i mariscs, ous i llegums secs com els frijoles, els porotos, les llenties o els cigrons. L’ideal és ingerir de 2 a 3 racions diàries d’aquests aliments.

Amb la combinació d’aliments d’aquest grup s’elabora un dels plats xilens més originals pel seu procés de preparació, el curanto. Aquest plat es cuina en un forat d’un metre i mitjà de profunditat excavat a la terra, en el qual es col·loquen pedres que s’escalfen roent. En el forat, s’afegeix marisc i es cobreix amb fulles de parra o de pangue, un arbre amb grans fulles de color verd fosc. A continuació, s’afegeix carn i es torna a cobrir de nou amb fulles. Finalment, es col·loquen les verdures i s’embolica tot amb sacs mullats.

Quart nivell: olis i greixos
En aquest quart nivell se situen els aliments rics en grassa com a olis, mantega, margarina, olives, nous i altre fruita seca, alvocat, maní o cacauet. Es recomana prendre d’1 a 3 porcions diàries.

Cinquè nivell: sucre i uns altres
El vèrtex de la piràmide i, per tant, al que es dedica menys espai, s’associa a un menor consum, tant en quantitat com en freqüència. En ell se situen els aliments dolços com el sucre, la mel, les llaminadures o les begudes ensucrades. És l’únic nivell que no té una recomanació quantitativa. El missatge es limita a a el consell de «moderar el seu consum».

A Xile, tots els experts estan convençuts que l’exercici físic és beneficiós i necessari per portar una vida sana. En canvi, aquest apartat no es veu reflectit en la piràmide. Alguna cosa similar ocorre amb la ingesta d’aigua, que no s’inclou però que tots els experts contemplen com a bàsica.

Recomanacions

ImgImagen: Rodolfo Palominos
Les guies alimentàries per a la població xilena inclouen algunes recomanacions:

-Consuma diferents tipus d’aliments durant el dia.
-Augmenti el consum de fruites, verdures i llegums.
-Usi de preferència oliïs vegetals i limiti els greixos d’origen animal.
-Prefereixi carns com a peix, gall dindi o pollastre.
-Augmenti el consum de llet de baix contingut gras.
-Redueixi el consum de sal.
-Redueixi el consum de sucre.
-Seleccioni una alimentació amb gran quantitat de verdures i fruites, 2-3 tasses de llet descremada, una presa (ració) mitjana de peix, pollastre o gall dindi o un plat de leguminosas, una quantitat moderada d’arròs, fideus o papes i una petita quantitat d’olis i altres productes grassos.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions