Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Piràmide d’alimentació per a la infància i l’adolescència

Es pretén que sigui una eina basada en l'alimentació i l'exercici saludables, com a agents preventius des de la infància del desenvolupament de malalties cròniques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 17deMarçde2011
img_nina fruta3

La ciència és clara: l’alimentació i els hàbits quotidians condicionen la salut. Però els estudis arriben més enllà i conclouen cada dia amb major força que en els primers quinze anys de vida es defineixen les pautes que condicionaran la resta. En conseqüència, vinculat a la genètica, una persona configura com serà la seva vida adulta i amb quin benestar arribarà a la vellesa, mitjançant la nutrició i l’activitat física que manté en la seva infància i adolescència. Fins i tot s’apunta que el primer any de vida i el primer any de maduració sexual són els dos moments claus. Conegut i admès això, la doctora Marcela González-Gross i el seu equip van obrir una nova dimensió en les piràmides de l’alimentació i la seva relació amb l’estil de vida i la salut. L’equip va configurar la seva pròpia piràmide, que ha patentat amb el nom de “La piràmide de l’estil de vida saludable per a nens i adolescents”. És una piràmide maya, sense punta, amb quatre costats que es perceben en presentar-se en tres dimensions i que es posa a la disposició de la societat com a document públic en EXERNET, la Xarxa de recerca que auna als principals grups en aquest area a Espanya, i que recolza la piràmide.

Img piramide

La necessitat d’una piràmide específica
Des que en 1992 es va publicitar la primera piràmide d’aliments, aquesta fórmula ha inspirat successives interpretacions encaminades a ajudar als ciutadans a configurar la seva alimentació, amb pautes sobre la freqüència i les racions d’aliments de consum diari, setmanal o periòdic en un llenguatge visual. Les seves contínues revisions han inclòs el binomi alimentació i exercici, i fins i tot han començat a extrapolar els pisos piramidals concebuts per als adults als nens. Es té en compte que l’activitat física pautada ha d’estar molt més present en els adolescents que en la maduresa i que les necessitats nutricionals i energètiques més elevades en la vida s’experimenten durant el primer any de vida i en els mesos en què el nen conclou la seva maduració sexual. De la primera piràmide de l’alimentació de principis dels noranta, s’ha avançat a altres interpretacions més concretes i concises.

Les piràmides ajuden a configurar l’alimentació, en pautar la freqüència i les racions de consum d’aliments amb un llenguatge visual

És el cas de la piràmide “maya” en tres dimensions. Per configurar-la, els seus creadors van analitzar les piràmides i les recerques que relacionen els hàbits de vida amb els factors de risc futur. A partir d’aquí, abans de definir les parts del polígon, van consensuar els principals problemes de salut relacionats amb l’alimentació i l’activitat física dels adolescents: excés de pes, trastorns alimentaris, mineralització òssia i salut cardiovascular. Com a indicador final, van afegir la higiene sanitària centrada en el tabaquisme i en el consum d’alcohol. Amb la suma d’aquests factors de base científica, es van disposar a dissenyar la piràmide amb un objectiu primordial: elaborar una eina que possibilités un procés d’aprenentatge continu a escolars des dels 6 fins als 18 anys, una eina que els apropa des del positivisme a la vida saludable.

Evidències científiques determinen que els factors de risc de malalties cròniques s’estableixen des del naixement fins a la pubertat, per la qual cosa els esforços se centren a dotar a aquest període de vida d’eines preventives basades en l’alimentació i l’exercici. La piràmide tridimensional és un exemple.

Una piràmide tridimensional i intuïtiva
Img piramide alimentacion3 cara1

Si ben un adult és capaç de forçar un model de comportament, el nen i l’adolescent estan en fase d’aprenentatge i configuració de la seva personalitat. Un adult segueix les indicacions del que no pot menjar, mentre que un nen i un adolescent obeeixen al que sí poden menjar.

Per això, la primera cara de la piràmide confeccionada per a ells els alecciona sobre la ingesta programada de cinc menjars al dia i la presència visual dels aliments que han de menjar al llarg de la setmana. Es proposa l’intercanvi dels diferents aliments d’un mateix grup, amb la finalitat d’aconseguir una dieta equilibrada i variada, al mateix temps, allunyada de la monotonia.

Img piramide actividades1

La següent cara reflecteix la vida activa que un nen i un adolescent han de mantenir. S’entén com tal la seva rutina i que en sengles edats poden practicar l’exercici d’una manera espontània. Almenys, això es busca. No se centra tant a promocionar l’esport com a conduir a la rutina de 60 minuts actius al dia. Es reconeix el valor de l’oci sedentari positiu, però s’impulsa la necessitat i bondat de l’activitat física.

La cara 3 adapta el missatge de la piràmide d’aliments a les necessitats energètiques dels nens i els adolescents, i les tradueix en freqüència de consum d’aliments. Es reforça la importància de l’oli d’oliva i de la ingesta diària de fruites i verdures, es convida al consum setmanal de fruita seca, es remarca la necessitat de degustar llegums, des de la insistència d’una alimentació en la qual predominin els cereals i derivats (arròs, pasta, pa). El nombre de racions es basa en menús calculats segons les DRI (Dietary Referent Intakes o ingestes dietètiques de referència) per a energia, nutrients i líquids, desenvolupats per l’Institut de Medicina americà per a aquests grups d’edat.

Img piramide comida cara3 raciones ancho

L’última cara dona espai als hàbits d’higiene i de salut, a la prevenció i les consultes (revisió pediàtrica ordinària, consulta al dentista o a l’oftalmólogo), però sobretot deixa espai per a l’única prohibició de tot el prisma: el tabac i l’alcohol.

Educació científica i contínua
L’educació nutricional actual s’enfoca mitjançant directrius dietètiques basades en estudis i anàlisis. Els missatges explícits sobre la necessitat de desdejunar responen als estudis que correlacionen el consum regular del desdejuni amb una elecció d’aliments més saludable i major rendiment tant físic com a intel·lectual. A aquesta evidència s’afegeix que el risc de dèficit dels nens i adolescents en països desenvolupats se centra en nutrients com la vitamina D, calci, folatos, ferro, zinc, fòsfor i magnesi. Un desdejuni equilibrat proporciona una ració de seguretat per a aquests nutrients.

L’educació nutricional s’enfoca en directrius dietètiques basades en estudis i anàlisis
Una dada molt sensible en aquest període vital és el nombre de calories necessàries per al desenvolupament, en quantitat i forma que eviti l’obesitat. En definitiva, si bé la ingesta adequada de greixos sempre és un dilema, hi ha consens en què els nens en edat escolar han d’obtenir el 30% de les Quilocalories diàries dels greixos, amb la finalitat de garantir la ingesta d’àcids grassos essencials i vitamines liposolubles. La solució que apunta la piràmide és recórrer a els greixos esdevinguts de l’oli d’oliva i altres olis vegetals, i de la fruita seca, i reduir la proporcionada per les carns grasses, els embotits o la mantega.

També cal educar i explicar el motiu de les quantitats. És difícil concretar la grandària de les racions, encertar amb les necessitats i amb les apetències i, en definitiva, conformar la quantitat exacta perquè sigui la desitjada i l’habitual. Però per aquesta raó és fonamental encertar. Es tendeix a sobreestimar la ració de carn i a reduir la de fruita i verdura, alhora que no s’encerta a concretar a quanta ració equivalen tres galetes de xocolata. Es recomana reduir en una cinquena part la quantitat que s’intueix justa. En les èpoques de creixement són necessàries més quantitats, però també és quan més convé educar en racions d’aliments ben proporcionades i saludables, a més de fer exercici.

LA PIRÀMIDE TRIDIMENSIONAL PENSADA PER Als ESCOLARS

Img piramide higiene cara4 higiene art

Professionals de la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i Esport (INEF) de la Universitat Politècnica de Madrid van concebre la piràmide d’estil de vida saludable per a nens i adolescents. Va prendre un format tridimensional amb el propòsit d’agradar al seu usuaris i a ells se’ls ha facilitat. En total, s’han distribuït més de 15.000 piràmides en centres escolars en diferents formats pràctics (recortable tridimensional, CD interactiu, posters…). La novetat del projecte és una guia de pares que es va a presentar aquest any al Congrés nacional de pediatria i al Congrés de ciències de l’esport de Pontevedra.

El nombre d’unitats s’ampliarà en el futur amb la finalitat de que el missatge arribi a tota la població. Es busca facilitar d’una manera visual, atractiva, clara i positiva una eina que ajuda a adquirir hàbits saludables i prevenir futurs problemes de salut. Es transmeten idees que defensen una vida saludable i la necessitat d’aprendre a cuidar la salut pròpia perquè els hàbits no s’adquireixen per si sols. Aquesta piràmide ha estat i és utilitzada per altres col·lectius en activitats formatives com els Col·legis Oficials de Farmacèutics Provincials, consultes de pediatria, consultes de dietistes-nutricionistes, classes d’educació fisica, tant a Espanya com a diversos països, amb el suport científic i tècnic en la difusió del doctor Rafael Urrialde i de la compañia Coca-cola Espanya.

La informació que transmeten els dibuixos en els diferents pisos es concreten en: realitzar cinc menjars al dia, primer un complet desdejuni, ingerir líquids en abundància, practicar esport, descansar, no fumar i jugar. En definitiva, s’anima a fomentar una infància i adolescència sanes per procurar una joventut i vellesa saludables.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions