Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pizza light: sí, és possible (i molt fàcil)

Les pizzes poden ser light si se segueixen uns senzills consells per cuidar els ingredients i les seves quantitats. T'expliquem com millorar el seu perfil nutricional des de la base fins als ingredients

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 21 de Març de 2020

Les pizzes són saboroses, barates i agraden a gairebé tothom. Però, segons els seus ingredients, poden ser més o menys saludables. Les que ja venen preparades o es compren en cadenes d’alimentació són molt temptadores… i gairebé sempre hipercalóricas, amb ingredients que no ajuden a portar una dieta saludable. Per aquest motiu més d’un hagi desitjat que anés un plat light. Però això és possible? Poden ser les pizzes light? Fer pizzes més lleugeres sí és possible, entretingut i molt fàcil. I, a més, és una estupenda activitat per compartir amb els nens. En aquest article us expliquem com alleugerir la pizza des de la base fins als ingredients i proposem diferents tipus de pizzes light i idees per a pizzes vegetals.

Com alleugerir la pizza des de la base fins als ingredients

La pizza, a l’origen, es podria contemplar com una recepta típica mediterrània saludable. La base, que és una massa harinosa, és com la del pa (farina, aigua, llevat i sal), amb l’única diferència que a la massa se li afegeix una mica d’oli perquè resulti més sucosa o cruixent.

En les pizzes industrials, en canvi, la base conté sovint més additius (greixos, sucres) que sumen calories i, fins i tot, les hi ha farcides de formatge en les seves vores. La composició, en aquest cas, s’allunya bastant de l’original. A més, en qüestió de calories, l’assumpte canvia perquè la base lleugera original de la pizza no es pren sola, sinó acompanyada de multitud de condiments i ingredients, que condicionen el valor nutricional del plat.

Per això, per alleugerir una pizza, l’important és revisar els aliments que la componen i les quantitats que s’afegeixen de cadascun d’ells, almenys, dels més problemàtics.

pizza casera saludable
Imatge: Aline Ponce

1. Fer una bona base per a la pizza

Per elaborar mig quilo de massa, es necessita farina, aigua, llevat, sal i un màxim de dues cullerades d’oli d’oliva verge. Aquesta quantitat és suficient per preparar unes quantes pizzes, per la qual cosa es pot congelar la quantitat que no s’empri. Preparar la massa a casa és fàcil i fins as pot fer més saludable si s’escull farina integral. Si es compra la massa, convé fixar-se en la llista d’ingredients i adquirir la més fidel possible a la recepta original. Quants menys ingredients extres i additius afegits contingui, més sana i lleugera serà la base. De la mateixa manera, com més fina sigui la massa, més semblant serà la pizza a les receptes italianes, que permeten apreciar millor el sabor dels altres ingredients.

2. Cura amb el formatge

Amb freqüència, és l’ingredient del que s’abusa i, per la seva composició, el que augmenta el valor energètic de les pizzes. Afegir més formatge fa que la pizza resulti molt sucosa, però a força de greixos saturats i colesterol, al mateix temps que s’anul·la o emmascara el sabor de la resta de components. Si la massa és fina, n’hi ha prou amb triar un formatge de qualitat (pot ser gras si s’afegeix poca quantitat, encara que els hi ha amb menys grassa, prou llegir les etiquetes) i espolvorear i repartir bé per tota la pizza; en la seva justa quantitat, sumarà jugosidad i respectarà el sabor de la resta d’ingredients. Si s’usen els formatges molt grassos (com el blau), els que porten nata o els molt guarits, la pizza ja no entraria en la categoria light, tret que s’afegeixin a manera decorativa, és a dir, en molt poca quantitat.

3. Atenció els embotits!

Bacón o panceta, xoriço o pepperoni (semblat al salami), salsitxó, salsitxes, sobrassada… són ingredients dels quals convindria prescindir, si es pretén una pizza més lleugera. Per la seva pròpia naturalesa, tots aquests aliments, encara que sigui en poca quantitat, aporten bastants calories pel seu alt contingut en greixos i proteïnes. Per substituir-los, les millors opcions són les carns magres (vedella, pollastre o gall dindi) esmicolades o picades, el pernil magre (sense la cansalada) o un ric ibèric.

Receptes de pizzes light per delectar-se

pizza saludable
Imatge: Paweł Maryniak

Un cop d’ull al receptari d’EROSKI CONSUMER permet delectar-se amb l’àmplia gamma de propostes de pizzes —unes més energètiques, altres més lleugeres—, que es poden adaptar en la seva elaboració cap a una versió més light, si es cuida la preparació de la massa, la reducció del formatge i l’elecció dels complements. Totes elles, fins i tot les més calòriques, poden alleugerir-se amb certs canvis en els seus ingredients, o en les quantitats que s’empren dels mateixos. Per gaudir d’aquest plat tan ric sense renunciar a una alimentació equilibrada, es proposen a continuació unes quantes idees i suggeriments gastronòmics:

  • Pizza marinera amb marisc. Gambes, llagostins, musclos o polp són aliments amb un binomi nutricional interessant: poc greix i molta proteïna de qualitat. Combinar-los amb vegetals suaus com ajetes, espàrrecs trigueros, porros o xampinyons resulta tot un èxit. La salsa romesco és la perfecta substituta de la salsa de tomàquet per untar la base si s’opta per una pizza marinera o de marisc.
  • Pizza de peix. Les sobres de peix del dia anterior serveixen per improvisar un menjar ràpid i lleugera, com les curioses pizzes de bacallà o de bonic.
  • Pizza amb conserves de peix. Les conserves de tonyina o bonic, de verat i sardines al natural o en escabetx són una forma senzilla de reduir les calories de la pizza.
  • Pizza de salmó fumat. El seu sabor és tan marcat com per convertir-se en el protagonista de la pizza amb els millors complements: el tomàquet natural (en salsa o en rodanxes), els xampinyons i les hortalisses de sabor suau com a contrast.
  • Pizza amb anxoves en oli. Igual que la proposta anterior, el sabor tan pronunciat de les anxoves suggereix combinar aquesta semiconserva amb vegetals per alleugerir el paladar i les calories de la recepta. Una simple base de tomàquet fresc en rodanxes fines i cèrcols de ceba, o uns espàrrecs frescos o trigueros, són un encert garantit. Els filets d’anxova dispersos per la base també donen el contrapunt salat a una pizza de peix.
  • Pizza amb carn. En aquest cas s’escolliran les carns magres, com la de vedella, la de pollastre o la de gall dindi, i es picaran o esmicolaran per distribuir-les de manera homogènia per tota la base de pizza. La salsa bolonyesa sobrant després de preparar uns macarrons pot servir per compondre una pizza casolana en cinc minuts.

Pizzes vegetals: el secret és combinar bé els ingredients

A moltes persones els costa pensar en una pizza vegetal i que sigui saborosa. No obstant això, una enginyosa i original combinació d’hortalisses, a les quals se’ls ha donat un salteado previ amb oli d’oliva i amb herbes aromàtiques o espècies per realçar el seu sabor, dona com resultat un plat sucós i molt saborós, a l’una que lleuger i equilibrat.Qualsevol verdura que es tingui a mà resol la recepta: des d’uns espinacs barrejats amb xampinyons, pebrots i olives, fins a unes tiges de bròcoli acompanyats amb la quantitat justa de formatge i tomàquet. Una pizza típica d’estiu conté les verdures de l’estació, com el carbassó i el tomàquet.Resultaran molt saboroses les pizzes vegetarianes elaborades amb sanfaina (similar al pisto de carbassó, tomàquet, ceba i pebrot, però amb albergínia), amb pisto vegetal, escalibada o tofu com a complement proteic.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions