Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pla d’atac: Aliments amb poques calories

Com elaborar una dieta apetecible i variada amb aliments baixos en calories

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 22deNovembrede2005

La fruites i verdures són els aliments més nomenats a l’hora de parlar
de “poques calories”, no obstant això tots els grups d’aliments
(carns, peixos, cereals…) poden ser candidats per formar part d’una
dieta baixa en calories.


Verdures, el perfecte acompanyant

Les verdures, a més de posseir un contingut calòric molt baix,
són aliments rics en vitamines, minerals, fibra i substàncies amb acció
antioxidant, grans aliades de la salut. Per això, es recomana prendre dos
racions al dia d’aquests aliments, sent convenient que en una de
elles les verdures estan crues, és a dir, en forma d’amanida.
A més de constituir lleugers i nutritius primers plats, les verdures
són perfectes acompanyants de plats tant de carn com de peix o
d’ous. Donen un toc de color, aporten un sabor i un contrast de textures
molt agradable i amb prou feines augmenten el valor energètic del plat, mentre
que gràcies a la quantitat d’aigua i fibra que posseeixen, aporten sensació
de sacietat.

A més, si es cuinen les verdures es pot reservar el brou de la
cocció, ja que els brous de verdures o els de carn o peix desgrasados
si es prenen abans de cada menjar, compleixen un objectiu doble: hidratar i sadollar,
ja que omplen l’estómac d’aigua. També serveix acostumar-se
a prendre un bon got d’aigua just abans de menjar.

Els segons plats no són els únics que accepten les verdures com
acompanyament, ja que primers a força de llegum, pasta o arròs, troben
en elles un bon complement. Els cigrons amb mongetes verdes, les llenties
amb pebrots, pastanaga i ceba, o qualsevol tipus de pasta o arròs preparat
amb xampinyons, carbassó i tomàquet, són solament alguns dels plats
que poden comptar amb les verdures entre els seus ingredients. En combinar aquests
aliments amb verdures, aquestes substitueixen a part de l’arròs, la pasta
o els llegums, que són els aliments més calòrics, de manera
que resulta un bon plat combinat, saciante, més lleuger i molt nutritiu.

Segons plats amb poc greix
A l’hora de preparar carns, peixos o ous, convé tenir en compte el seu
contingut en greix per saber si aporten més o menys calories.
En el cas de les carns, les més magres com són el pollastre o gall dindi sense
la pell, l’estruç, el conill, el cavall, el rellom de porc i vedella,
la cinta de llom de porc i el filet de vedella. Si es vol triar guarnicions
lleugeres, es pot optar per les elaborades amb hortalisses i verdures com a pebrots,
carbassó, xampinyons, enciam, ceba, porros salteados…
o bé preparar salses a força d’aquests mateixos aliments com una salsa de tomàquet,
de pastanaga, de xampinyons o bolets, de cogombrets, d’albergínies o
fins i tot un suau puré de poma. Si per elaborar la salsa es requereix
farina o nata, convé limitar la seva quantitat per no augmentar a l’excés les calories
del plat, aconseguint igualment un resultat lleuger i apetecible. En moltes
receptes, la nata es pot substituir per formatge en porcions o per llet.

Si es va a triar peix com a segon plat, les espècies més grasses
són les que pertanyen al grup dels peixos blaus. Entre ells es troben
areng, tonyina, bonic, aladroc, verat, salmó i sardines.
A diferència dels greixos presents en les carns, els greixos dels peixos
són greix saludables, riques en àcids grassos omega 3, que posseeixen propietats
beneficioses per a la salut cardiovascular. Per tant convé que, malgrat
el seu contingut gras, aquest tipus de peix s’inclogui en la dieta dues vegades per
setmana. A més, aquests peixos, en tenir una mica més de greix, queden
saborosos si es preparen de manera senzilla; al forn, a la planxa, a la graella;
part del seu propi greix es fon amb la calor pel que resulten menys calòrics.
Per acompanyar als peixos, també resulta útil triar
guarnicions elaborades a força d’hortalisses i verdures. Una manera curiosa, saludable
i molt saborós de preparar el peix és cuinant-ho en papillote. Para
això el peix s’embolica en paper d’alumini formant un paquet, mentre
que les verdures que ho acompanyen s’emboliquen en un altre. Així es
cuina i presenta el peix de diferent manera permetent que cada ingredient
conservi el seu sabor i aroma a més de gran part dels seus nutrients sense
que el contingut calòric del plat augmenti. El microones és un altre electrodomèstic
del que podem treure molta partida a l’hora de cuinar aliments tous,
com són els peixos i les hortalisses. En pocs minuts el plat de peix
està llest, i el sabor dels aliments es conserva.

Fruita, les postres que sadolla
Per finalitzar qualsevol menjar o sopar, la fruita fresca hauria de ser el
postres d’elecció. El color, aroma i varietat de sabors de la fruita
fresca fan que una macedònia o unes broquetes de fruites acompanyades
de formatge fresc o iogurt descremat siguin tot un manjar, a més d’una
inigualable font de vitamines, minerals, fibra i antioxidants.
D’altra banda l’elevada quantitat d’aigua i fibra d’aquests saludables aliments,
fan que a més de contenir poques calories, posseeixin un interessant
poder saciante capaç de calmar l’estómac i satisfer l’apetit.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions