Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pla de menú infantil setmanal: sa, nutritiu, variat i equilibrat

En la planificació són importants les racions dels aliments, la freqüència setmanal i la manera de cuinar per a entusiasmar als nens

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16deGenerde2009
Img nenscomiendo1 listado Imatge: Carina S.

El primer passo a l’hora de dissenyar un menú infantil equilibrat és definir el grup d’edat al qual va dirigit. També s’ha de tenir en compte si el col·lectiu té algun problema de salut que obligui a canviar substancialment alguns aliments del menú, la seva textura o la seva forma d’elaboració.

Plantilla setmanal de menús

/imgs/2008/03/nenscomiendo11.jpgEl menú infantil dissenyat per l’equip de nutricionistes de CONSUMER EROSKI, i que els lectors poden consultar setmana a setmana durant tot l’any, està pensat per a nens sans en l’etapa escolar, entre quatre i sis anys fins als 12, aproximadament. En aquest menú s’han considerat les racions d’aliments recomanades, és a dir, la quantitat considerada saludable de cada producte tenint en compte l’edat del nen, així com la freqüència aconsellada dels diferents aliments.

Distribució de menjarsUna vegada que s’hagi definit la població a qui va dirigit el menú, el següent pas consisteix a elaborar una plantilla amb els dies de la setmana i la distribució dels menjars diaris. En el cas dels nens s’aconsella que facin quatre o cinc menjars diàries, constituïdes per un desdejuni, un esmorzar (opcional segons l’edat, i segons la mena de desdejuni; si aquest és més o menys consistent), menjar, berenar i sopar. Ara més que mai, els aliments han de repartir-se al llarg del dia perquè l’organisme del nen extregui a cada moment els nutrients i l’energia que precisa per a la seva intensa activitat orgànica.

Al llarg dels diferents menjars i de tots els dies de la setmana, es reparteixen de manera ordenada els aliments, per grups, segons les racions diàries o setmanals. Així, per exemple, s’haurà de pensar com repartir les tres fruites i les tres racions de lactis diàries; alternar el peix i la carn al llarg de menjars i sopars amb els ous; no oblidar-se d’incloure llegums entre una i dues vegades per setmana. I així, seguint les instruccions de les racions alimentàries fins a completar el menú setmanal amb tots els aliments bàsics.

Cuinar els alimentsPer als nens s’aconsellen quatre o cinc menjars diàriesCal contemplar totes les possibilitats culinàries per a cuinar els aliments, de manera que els nens s’acostumin a menjar de tot i de la forma més variada possible. Els fregits, arrebossats i empanats no seran el denominador comú. Aquestes recorregudes preparacions s’alternaran amb coccions més suaus com la planxa, el vapor, el microones o el saltat.

Aliments protagonistes

Una alimentació infantil correcta ha de respondre a nombroses qüestions que queden definides en un decàleg, tal com s’explica amb detall a la “Escola per a prevenir l’obesitat infantil” desenvolupada per CONSUMER EROSKI. A manera de resum, l’alimentació infantil ha de ser variada, sana, equilibrada, nutritiva, apetible, divertida, sorprenent, ordenada, consistent i educativa.

En qüestió d’alimentació, el millor per a la salut és “menjar una mica de tot”, i per als nens encara cal fer més esforç perquè mengin amb naturalitat aliments amb freqüència rebutjats com les fruites, les verdures, els peixos i els llegums.

Les verdures i hortalisses. La presència d’aquests aliments, tant en els menjars com en els sopars de cada dia, és molt important. Fins i tot en alguns berenars se suggereix incloure hortalisses com a enciam i tomàquet en els entrepans o en els sandvitxos. Es van alternat els tipus de vegetals, la seva presentació (com primer plat, guarnició) i la seva forma d’elaboració (puré, fregides, al forn, com a farciment d’altres plats, etc. Les verdures i hortalisses seran els aliments d’elecció per a les guarnicions de carns i peixos, sense recórrer sempre a les habituals patates fregides. La imaginació és el millor instrument per a cuinar les verdures de maneres diferents en un temps rècord i aconseguir l’estima dels nens.

Els precuinats es consideren un producte de consum esporàdic en la dieta infantilLes fruites. Tots els menús setmanals contemplen al llarg del dia tres peces de fruita, presentades alguns dies de diferent manera (compota, batut, macedònia, fresca o en almívar) donant preferència a la fruita fresca, amb la finalitat de promoure entre els nens el consum d’aquest aliment. A més, es poden trobar suggeridores maneres per a aconseguir que les fruites agradin als nens.

Els peixos. La presència dels peixos en el menú infantil ha de tenir tant pes com la dels diferents tipus de carn (vedella, pollastre, porc, conill o gall dindi). Aquesta és la màxima que s’ha tractat de seguir en la planificació d’aquests menús, amb propostes de receptes senzilles, apetitoses i saboroses tant en els menjars del migdia com en els sopars. És excepcional la presència de precuinats de peix (varetes, crestes, croquetes i similars), excepte si són d’elaboració casolana. Aquests aliments, igual que la resta de precuinats (lasanyes, pizzes o salsitxes) es consideren un tipus de producte de consum esporàdic en la dieta infantil. En el web es troben idees i trucs per a elaborar i presentar les receptes amb peix perquè resultin més apetitoses.

Els llegums. Bé com a primer plat, o bé com a segon després d’una amanida o una verdura, els llegums han d’estar presents almenys una vegada per setmana. Aquesta quantitat és justa, per la qual cosa al llarg de les setmanes es tractarà d’augmentar la seva presència almenys a dues vegades per setmana. La presentació d’aquests aliments és clau sobretot en els canvis de temporada. A l’estiu caldrà pensar en receptes de llegums més lleugers perquè als nens els resultin igualment apetibles. A més de les receptes tradicionals, es pot aprendre a cuinar i presentar els llegums de maneres originals; com a guarnició d’un segon plat, ingredient d’una amanida, revoltes amb ou o com a ingredients d’un paté, unes croquetes o unes mandonguilles vegetarianes, per exemple.

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pág. 1 de 2]
  • Ves a la pàgina següent: Desdejuni essencial »

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions