Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pla de menús durant l’embaràs i la lactància

Una resposta dietètica als canvis d'apetit, els símptomes digestius i els requeriments nutricionals de la dona en aquest període
Per Maite Zudaire 12 de febrer de 2009

Des de l’any 2008, CONSUMER EROSKI ofereix una sèrie de menús dirigits a un col·lectiu molt concret: les dones embarassades i mares lactants. La planificació de cada setmana de menús garanteix una elecció minuciosa dels aliments, una distribució acomodada del seu consum i suggereix una elaboració cuidada d’aquests.

Adaptació al canvi

Els ajustos dietètics en aquesta etapa tracten de donar resposta als canvis d’apetit, als molestos símptomes naturals (nàusees i vòmits durant el primer trimestre o restrenyiment al final de l’embaràs), així com a l’augment dels requeriments nutricionals de la dona durant els mesos d’embaràs i el període d’alletament.

A partir de 2009, l’equip de disseny i desenvolupament de CONSUMER EROSKI ha automatitzat els menús perquè tota dona embarassada pugui consultar i seguir les recomanacions dietètiques setmana a setmana, en qualsevol moment, al llarg de les 40 setmanes de gestació i de 16 setmanes després del part.

Dieta adaptada mes a mes

La dona embarassada i futura mare té l’oportunitat de disposar setmana a setmana d’un pla de menús a mesura de les exigències del procés d’embaràs i del creixement del futur bebè. Els canvis quant a tipus d’aliment i forma de cuinat varien de manera paral·lela al transcurs de l’embaràs.

El primer mes s’entén com un període d’adaptació a la mena de pla dietètic que se seguirà durant l’embaràs, ja que en les primeres quatre setmanes el comuna entre les dones és no conèixer amb certesa el seu estat. A les dones que desitgen quedar-se embarassades, o aquelles que pensen que poden estar-ho, aquestes setmanes de menús els poden servir per a iniciar una alimentació neta, sana i intel·ligent, que contempla la millor selecció d’aliments per a preparar-se per a aquesta nova etapa de la vida.

El ginecòleg, en el moment que una dona decideix intentar quedar-se embarassada, prescriu suplements dietètics com l’àcid fòlic. La necessitat d’una aportació extra d’altres nutrients la funció dels quals és molt rellevant durant l’embaràs, com el iode , el ferro o el calci , serà avaluada sempre per l’especialista. Per exemple, en el cas del iode pot ser que sigui suficient amb prendre sal iodada.

Els canvis en la dieta van enfocats a prevenir deficiències nutritives i símptomes associats a l’avanç de la gestació

L’únic canvi que es planteja en els desdejunis i els berenars és la substitució del cafè normal per descafeïnat o per infusions, si bé cal dir que si el consum de cafè és moderat (entre una i dues tasses diàries), no hi ha motius per a eliminar-ho per complet de la dieta durant aquest període. En moltes ocasions, és la simple olor de cafè el que provoca nàusees i motiva el rebuig.

Durant el primer trimestre, (setmana 5 a 14 en el pla de menús CONSUMER EROSKI) es posa més l’accent en uns aliments i en la seva manera de presentar-los per a evitar les molèsties pròpies d’aquests mesos, com les nàusees i els vòmits, així com per a prevenir trastorns associats a deficiències nutritives. Les sensacions desagradables amb alguns aliments són molt particulars, per la qual cosa no es pot generalitzar.

Mentre unes embarassades tenen pitjor temperi res més prendre el desdejuni, unes altres noten més les molèsties digestives a la tarda, i n’hi ha més afortunades que a penes manifesten malestar. Així, la dona que ho passa realment malament durant els primers mesos té en el pla de menús una idea del que podria ser la dieta perfecta, i haurà de fer tots els esforços per a superar la inapetencia i tractar de menjar de manera saludable en els moments en els quals el seu cos li ho permeti.

S’ha de procurar no passar moltes hores sense menjar, encara que es mengi poc, com una bona teràpia per a calmar la sensació de buit en l’estómac i les nàusees. A partir del moment que es coneix el nou estat, l’elecció d’aliments anirà encaminada a més a prevenir toxiinfeccions alimentàries, en particular aquelles que pitjor pronòstic tenen per a la mare i per al fetus si succeeixen durant la gestació. És el cas de la toxoplasmosis i la infecció per Listeria .

El segon trimestre, setmana 15 a 27, és una continuació del primer, tant en tipus d’aliment com en nombre de preses. És probable que s’hagin dissipat els molestos símptomes gastrointestinals pel que es podrà fer una dieta més variada. És important seguir fins al final de l’embaràs les indicacions del nutricionista i del metge a l’hora d’evitar aquells aliments que puguin comprometre la salut de la mare i del fetus.

Els canvis en la dieta van enfocats a prevenir deficiències nutritives i símptomes associats a l’avanç de la gestació com el restrenyiment. Per a prevenir-ho se substitueix el pa normal per integral, i es farà el propi amb galetes i cereals i, fins i tot, es pot començar amb l’arròs i la pasta també integrals, encara que això últim no queda especificat en totes les receptes suggerides. La resta de la fibra s’aconseguirà pel consum de fruita fresca, amanides, llegums i verdures.

En el tercer trimestre (setmana 28 a 40) es cuida molt la forma de cuinat i es trien els aliments més adequats per a combatre el restrenyiment, molèstia habitual en les embarassades. Es plantegen receptes nutritives i adequades per a no sobrecarregar les calories de la dieta. És la recta final de l’embaràs i quan més s’augmenta de pes.

L’acidesa d’estómac sol ser més habitual en el tercer trimestre per la pressió del fetus que va augmentant de grandària i exerceix pressió sobre aquesta zona. És per això que les preparacions són més senzilles, amb poc greix i sense aliments irritants com certs condiments (vinagre, pebre) ni aliments àcids com la salsa de tomàquet o els cítrics. No obstant això, aquestes són només orientacions dietètiques generals, de manera que cada dona haurà de comprovar les seves sensacions amb la finalitat de no fer una dieta més estricta del necessari.

Cuidar la dieta

Per a aquests nous plans de menús es trien receptes senzilles i que siguin fàcils de digerir. Les hortalisses, els peixos, les carns magres, els lactis baixos en greix i els cereals integrals seran els aliments predominants en els menús diaris. Es deixaran de costat els plats molt condimentats i grassos, atès que solen ser relativament habituals les molèsties digestives.

Nombre de preses

Des del moment que s’intueix que s’està embarassada es pot començar a repartir els menjars en més preses, si no es tenia costum. És per això que des de la primera setmana se suggereix un aperitiu a mitjan matí i un berenar. Es dóna preferència a aliments nutritius que no suposin massa calories, com a fruites, lactis senzills, infusions o un grapat de fruita seca.

Quan s’opta per la lactància materna el menú ha d’afavorir la producció de llet i assegurar la nutrició de la dona

L’objectiu del repartiment de menjars és no sobrecarregar l’estómac i evitar les comunes molèsties digestives. Amb el transcurs de l’embaràs, els esmorzars i els berenars s’aniran augmentant, en resposta a un major requeriment energètic i nutritiu.

Tipus de receptes

Es trien receptes senzilles, lleugeres i fàcils de digerir, però no per això avorrides i monòtones. Es persegueix l’equilibri entre l’apetitós i el saludable. Hi ha d’evitar aquells aliments que estan contraindicats en la dieta durant l’embaràs pel risc d’emmalaltir, com són els aliments crus o poc cuinats, els formatges frescos, el pernil serrà o els embotits crus curats com el xoriço.

Les postres i la beguda

En les postres es recorre sobretot a la fruita i els lactis senzills, encara que per a desdejunis, esmorzars i berenars, o per al cap de setmana, es podrien suggerir receptes dolces més elaborades. És sabut que els dolços consumits en excés són una aportació extra de calories i, per tant, es poden augmentar més quilos dels saludables. A més, està el risc de desenvolupar diabetis gestacional, que es pot prevenir en gran part si l’embarassada és moderada amb el sucre i els dolços.

L’aigua és la beguda d’elecció encara que no quedi reflectida en els menús setmanals. És convenient prendre més aigua els dies de més calor i, en particular, en els moments d’alletar al bebè. La llet materna conté un 85% i 90% d’aigua, per aquest motiu la mare lactant tingui set quan dóna pit.

Menús per a mares que alleten

Després de les 40 setmanes de menús adaptats al període de la gestació, les 16 setmanes que segueixen estan dirigides a cobrir el període de lactància. Els menús estan dissenyats per a les dones que han donat a llum i han optat per alimentar als seus bebès donant-los pit, amb la finalitat d’afavorir la producció de llet, assegurar la nutrició de la dona i enfortir el seu organisme.

És sabut que l’alimentació de la mare influeix en la composició nutricional de la llet, d’aquí la importància de continuar cuidant la dieta.