Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Posar-se a dieta després de l’estiu, no sempre funciona

Fer dieta però no aprimar és una realitat per a moltes persones que segueixen dietes estrictes, improvisades i sense l'assessorament professional adequat

Img pesarse Imatge: Laura Nubuck

Després del període estival, els estralls d’uns hàbits dietètics inadequats són més patents. És llavors quan es reprèn la intenció de cuidar l’alimentació per baixar de pes. No obstant això, fer dieta però no aprimar és una de les conseqüències de seguir règims hipocalóricos improvisats i sense assessorament professional. Amb freqüència, l’estètica és un dels principals incentius per posar-se a dieta, en lloc de prevaler la salut, per la qual cosa ni el mètode escollit per aprimar ni els resultats són sovint els adequats. L’assenyat i saludable és plantejar-se si mereix la pena seguir, any rere any, en aquest cercle viciós, que porta a voler aprimar més per les tendències i les modes, que per necessitat. Si es precisa perdre pes, posar-se en mans d’un professional és una garantia per evitar el temut “efecte reboti” o “jo-jo”, és a dir, la impossibilitat de mantenir el nou pes, juntament amb la recuperació ràpida i no desitjada dels quilos perduts.

Canvis continus de pes

És habitual creure que el pes es guanya de manera ràpida, mentre que perdre l’excés de quilos suposa temps i esforç. Diversos estudis científics, rigorosos en la seva metodologia, han posat de manifest com s’originen els canvis en el pes de les persones durant la vida. Han conclòs que l’augment coincideix en moltes ocasions amb moments concrets, com la maduresa, la independència (començar a viure per compte propi, casar-se, etc.) o l’assentament social. Al mateix temps, els canvis en el pes són, malgrat la creença habitual, lents i inexorables. Un augment de 0,7 quilos per any en una persona de 25 anys que pesi 73 quilos, es tradueix en un pes de 73,7 quilos en el primer any, un canvi en principi gens preocupant. El segon any, aquesta xifra ascendeix a 74,3 quilos i així de manera progressiva fins que, al cap de 10 anys, aquesta persona pesaria 80 quilos. Aquesta xifra s’interpreta com un moderat sobrepès que, si no es frena a temps, conduiria a un cas d’obesitat.

Els petits canvis que, al principi no són suficients per generar alarmes, sí ho fan al cap d’uns anys. Ocorre a més que, per a aquests canvis, no és gens efectiu a llarg termini adoptar mesures puntuals i passatgeres que cada quatre mesos tractin de posar fre a aquesta tendència. Els propòsits d’Any Nou, l’operació “bikini” de maig i la volta a la normalitat al setembre no funcionen, en particular, si els criteris emprats per fer-ho no impliquen una reconducció dels hàbits i estils de vida cap a uns altres més saludables. Encara que és poc freqüent guanyar 0,7 quilos per any, aquesta dada il·lustra la importància dels petits guanys ponderales a llarg termini, així com la ineficàcia de maquillar un estil de vida inadequat, amb accions puntuals durant diverses setmanes.

Les dietes molt estrictes generen ansietat i falta d’autocontrol, la qual cosa afavoreix la perpetuació dels comportaments malsanos

L’ansietat és una de les sensacions de preocupació que experimenten moltes persones quan comencen una dieta d’adelgazamiento. Alguns plantejaments dietètics massa estrictes generen tal desassossec, que s’expressa amb canvis biològics i físics, com l’augment d’adrenalina. Això redueix la capacitat per a l’autocontrol i afavoreix la perpetuació dels comportaments insans, com menjar massa o a deshoras. En aquestes circumstàncies, un assessorament dietètic correcte és fonamental per evitar l’ansietat si se segueix una dieta d’adelgazamiento. El dietista-nutricionista, a més, té la facultat, l’aptitud i el coneixement d’ensenyar maneres de reduir les calories de la dieta cada dia sense que el canvi, encara que rellevant, resulti incòmode i poc pràctic, sinó tot el contrari. És el començament de la modificació d’hàbits cap a uns costums més saludables que es puguin perpetuar al llarg de la vida.

El cicle típic de les dietes
Posar-se a dieta suposa repetir els mateixos cicles. Al començament d’any, davant la proximitat de l’estiu i després de les vacances estivals són tres moments en els quals s’intenta compensar els excessos dietètics i/o la falta d’exercici amb nous i bons propòsits.
Així ho identifiquen els professionals sanitaris especialitzats en nutrició i dietètica, les consultes de la qual es multipliquen en aquestes èpoques:

Després de l’estiu, a la volta de vacances, amb el començament del curs escolar per part dels fills i el retorn a la rutina, és el moment de proposar-se plantejaments seriosos sobre l’abans “i el després”. Quan la bàscula indica que el pes és superior al de mesos anteriors, l’esglai inicial, i potser també els remordiments pels excessos escomesos, és estímul suficient per reprendre una dieta sana. No obstant això, la falta d’una meta cronològica, com ocorre mesos enrere davant l’arribada de l’estiu, afavoreix que la comesa es plantegi amb major desgana i que, tard o d’hora, acabi també per abandonar-se.

L’Any Nou coincideix amb una sèrie de propòsits formulats per donar un gir a l’estil de vida. Deixar de fumar, aprendre idiomes o fer més esport són intencions que se sumen al desig de perdre uns quilos.

L’arribada de la primavera i la proximitat de l’estiu és un altre moment popular per posar-se a dieta. Si en l’anterior ocasió la cura de la salut pot ser un motiu freqüent per aprimar, en aquest cas, la imatge i la figura tenen un paper protagonista. No és per casualitat que en aquesta època s’incrementi la publicitat de “productes miraculosos” (crema-grassa, adelgazantes, lipoescultores, etc.) i dietes variopintas per aprimar, a més de repuntar de forma considerable les consultes als especialistes en relació amb l’adelgazamiento.

SALUT I FIGURA, COMPROMESOS

L’obesitat és una patologia crònica que ha aconseguit en gran part del món característiques epidémicas, fins al punt d’encunyar-se un nou terme per referir-se a ella: “globesidad”. Algunes de les greus conseqüències sobre la salut les coneixen bé tant la població general com els professionals sanitaris. Major risc de sofrir alteracions cardiovasculars, diabetis de tipus 2, problemes osteoarticulares, etc. Al mateix temps, el sobrepès i l’obesitat també condicionen la imatge i la figura d’els qui la pateixen.

Sigui per una o una altra causa -salut o imatge- o per una combinació d’ambdues, en abordar el procés d’adelgazamiento, és recomanable seguir les recomanacions dels organismes sanitaris i societats científiques de reconegut prestigi quant a la pèrdua de pes saludable. Aquestes coincideixen a plantejar-se canvis a llarg termini, fixar-se un objectiu de pèrdua entorn del 5%-10% del pes inicial en els primers sis mesos i obviar estratègies que suggereixin o proposin perdre més d’1 a 2 quilos per mes. Per aconseguir amb èxit aquestes metes, és convenient posar-se en mans d’un professional.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions