Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Posar-se a dieta: les excuses més freqüents per retardar el moment

Conèixer les dificultats relacionades amb la pèrdua de pes és vital per afrontar amb èxit els objectius proposats i la seva consecució a llarg termini

“Demà començo de debò a fer dieta”. Aquesta frase tan manida és un de tants pretextos que moltes persones interioritzen, fins al punt de “saltar-se” les recomanacions concordes amb les seves metes i objectius per perdre pes. I és que fer el pas cap a un canvi d’hàbits no sempre resulta factible. En molts casos, la capacitat per superar obstacles en aprimar està en la pròpia força de voluntat individual. En uns altres, una ajuda fonamental és la companyia de la família i d’un professional que dirigeixi l’itinerari. La majoria dels pacients coincideix que afrontar els canvis pertinents per perdre pes no és una tasca fàcil, hi ha una sèrie de dificultats comunes. No obstant això, en uns casos, són excuses reiterades que cal conèixer per afrontar amb èxit els objectius proposats i la seva consecució a llarg termini.

Excuses o veritables dificultats?

Img manzana dieta art

Conèixer les raons esgrimides per la majoria dels ciutadans per abandonar un tractament de pèrdua de pes pot ser útil per saber on cal fer especial recalcament i reconduir la teràpia. Arribat el cas, fins i tot, sempre es podrà comptar amb ajuda especialitzada. En una entrevista concedida a EROSKI CONSUMER, el psicòleg Ricardo Ros posava de manifest que la mera força de voluntat no sempre és suficient per aconseguir els objectius relacionats amb la pèrdua de pes.

L’evidència obliga a admetre les excuses estereotipades que vencen sovint el compromís inicial per aprimar. És fàcil reconèixer la frase “demà començo”, per la qual la persona retarda el moment d’iniciar el canvi cap a uns nous hàbits dietètics o, en el pitjor dels casos, mai arriba a començar tal propòsit. En aquestes circumstàncies, enfront del pensament dual d’afrontar una determinada acció en breu termini o retardar-la en el temps, l’habitual és optar per la segona opció. Comentaris com “durant l’estiu deixo la dieta i després la reprenc” són també subterfugis que revelen un plantejament equivocat i que no ajuden a l’autèntica reconducció d’un estil de vida erroni.

Seguir dietes estrictes, sense concessions esporàdiques, genera ansietat i porta a la persona a menjar més per calmar el neguit

La realitat confirma que, sovint, mai s’afronta el canvi de forma efectiva. En part, això ocorre perquè el veritable patró d’alimentació saludable engloba les festes, els aniversaris i altres celebracions i, per a moltes persones, celebració i excessos alimentaris estan associats. Per tant, pensar d’una altra forma genera neguit i frustració, alhora que afavoreix que la persona s’allunyi de la veritable solució o de la promesa inicial. Està demostrat l’estret vincle entre el menjar i les emocions i seguir dietes massa estrictes, sense concessions esporàdiques amb mesura i sentit comú, com ingerir un tros petit de pastís d’aniversari o un canapè en una festa, genera tal ansietat, que porta a la persona a menjar més per calmar-la.

Arguments per a tots els gustos

L’Escola d’Infermeria de la Universitat de Pittsburgh (EUA) va realitzar en 2008 un estudi descriptiu entre ciutadans nord-americans de mitja edat amb sobrepès i obesitat, a els qui es va preguntar sobre la seva experiència amb els mètodes per perdre pes. Les respostes van registrar les principals causes per les quals resulta tan costós seguir aquests tractaments (veure taula 1).

Els sistemes d’adelgazamiento analitzats per a la mostra en estudi no tenien per què respondre a uns determinats patrons, sinó que podien ser de qualsevol tipus: des de les més populars dietes miracle o “productes miracle” seguits per compte de cadascun, fins als més racionals i ortodoxos mètodes amb ajuda de professionals qualificats.

Poder mantenir els canvis és un factor determinant en escollir un programa d’adelgazamiento

En escollir un programa d’adelgazamiento, tal com mostren els resultats, les característiques més benvolgudes per les persones amb intenció d’aprimar van ser: l’obtenció de resultats ràpids, la possibilitat de mantenir en el temps canvis en l’estil de vida, sentir que la situació es pot controlar, la flexibilitat del programa en qüestió, comptar amb el suport d’un professional i la comprensió i sustentació de la família i l’entorn social, entre uns altres. Amb tots aquests trets aplicats a un mètode d’adelgazamiento, s’intenta minimitzar l’efecte de la falta de control del “tot o gens”, les excuses o el fatalisme.

ESTRATÈGIA VITALÍCIA

L’obesitat és una malaltia crònica amb entitat patològica pròpia. Les malalties cròniques, a diferència de les agudes, són de llarga durada i no pot preveure’s amb facilitat la seva curació ni la durada del tractament. Convé identificar les causes que l’han originat i frenar-les al més aviat possible amb ajuda dels professionals sanitaris adequats.

Cal descartar les idees preconcebudes quant a solucions exprés, oblidar-se de “fer dieta” i afrontar la situació des d’un punt de vista racional, amb la finalitat de realitzar uns canvis que, amb temps i paciència, minvin els símptomes d’aquesta patologia.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions