Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Postres de temporada sense sucre

Cinc propostes per als dies freds riques, vistoses i dolços, però sense sucre
Per Laura Caorsi 13 de novembre de 2013
Img crepe frutas listg
Imagen: Kanko*

Els mesos freds ens apropen als fogons. Ve de gust el menjar casolà, la cuina feta amb manyaga i aquests plats típics de tardor que aprofiten les millors joies de la temporada: bolets, fruits vermells, preparacions de cullera… I també alguns capritxos amb sucre, com les pastes o els dolços de convent, que podem fer a casa. Els plats són més contundents, sens dubte, i per a moltes persones resulta alguna cosa difícil controlar les calories en aquesta època de l’any. No obstant això, ni totes les postres equivalen a sucre ni tenen per què ser pesats. Ja sigui perquè patim diabetis, o perquè volem controlar la ingesta diària de sucres, a la tardor podem gaudir de moltes propostes de temporada riques, vistoses, dolces i sense sucre afegit.

Cinc propostes riques i dolços sense sucres afegits

A la tardor i a l’hivern no sempre resulta fàcil mantenir les calories a ratlla. Per economia, tradició i temperatura, predominen els plats de cullera, les receptes més contundents i les dolces temptacions, que troben els seus dies de glòria durant les festes nadalenques, encara que (siguem sincers) triomfen des de molt abans. Per descomptat, al mercat existeixen versions light de gairebé tots els dolços, i a casa podem fer infinitat de postres amb edulcorants en lloc de sucre. Però hi ha alguns que, després del canvi, queden millor que uns altres. Per exemple, els que contenen fruites i aprofiten la seva dulzor natural. Les següents són alguns suggeriments.

  1. Img 24133g
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Mousse calent de peres. Encara que la recepta original porta sucre (60 grams), podem prescindir d’ella, ja que la pera és una fruita molt dolça. També és possible afegir una mica d’edulcorant. Per fer aquestes postres, reservarem alguns trossos de fruita pelada (que serviran com a adorn) i, amb la resta, farem un puré en la batedora. Aquest puré es prepara amb nata, unes clares d’ou batudes a punt de neu i un toc de vainilla. Col·loquem els trossos de pera en motlles individuals (aptes per a forn), vertemos el puré al voltant i introduïm en el forn, a 180ºC, durant mitja hora. Ideal per gaudir en els dies freds de l’any.

  2. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Bescuit integral de pastanaga. Aquesta és una opció molt recomanable si, a més d’elaborar unes postres sense sucre, volem que sigui ric en fibra. La recepta es prepara amb pastanagues, farina integral i flocs de cereals triturados (que aporten fibra) i amb edulcorant líquid, que evita l’ús de sucre. La nota de sabor podem donar-la-hi amb un polsim de canyella. El contingut de sucres és molt, molt baix, però si tenim alguns quilos de més o volem cuidar el nostre pes cal recordar que la farina, la margarina i els ous sumen calories. Per presentar el bescuit, esperem al fet que es refredi i ho decorem amb unes tires de pastanaga molt fines (que podem tallar en delicades làmines amb ajuda d’un pelador de patates).

  3. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Crepes farcits de fruites fresques i iogurt. La massa de crepes és una elaboració molt pràctica i socorreguda en la cuina, i no solament per a les postres: també admet farciments salats. En el cas de les postres, se sol acompanyar amb crema d’avellanes, xocolata o amb mel; totes elles, opcions molt ensucrades. La millor alternativa són, novament, les fruites: des de les més dolces (com a plàtans i peres) fins a les quals tenen un punt àcid, com els nabius i els gerds. En la recepta original, la massa es prepara amb sucre, però es pot fer sense ella o amb edulcorant com a substitut. El dulzor ho aportaran les fruites o, també, el iogurt (si utilitzem un edulcorat). Les postres es pot servir a temperatura ambienti o jugar amb el contrast de temperatures del iogurt fresc i el crepe calentito.

  4. Img
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Arròs amb llet i cafè. Est és un de les postres més benvolgudes de la tardor: ric, fàcil de fer i amb interessants qualitats nutricionals, ja que conté proteïnes i calci (que aporta la llet) i hidrats de carboni complexos, que aporta l’arròs. La recepta porta poc sucre, que es pot substituir sense problemes per edulcorant. La canyella, típica espècia en aquestes postres tradicionals, aportarà bastant sabor, encara que el protagonisme l’hi portarà el cafè, que afegirem en pols (soluble). Per obtenir una textura cremosa, el truc consisteix coure a foc suau, afegir a poc a poc la llet i el cafè, i remoure amb una cullera de fusta. El resultat? Unes postres esplèndides, amb un toc d’originalitat i molt poques calories.

  5. Img 50308g
    Imatge: CONSUMER EROSKI

    Copa gelada de tres sabors. Tan vistós com a pràctic, aquestes postres és una bona opció quan volem oferir alguna cosa ric però caminem escassos de temps. I això val per als dies freds també, ja que, com bé saben els austríacs, el gelat no és unes postres exclusives de l’estiu. Per fer-ho, triarem gelats de tres gustos diferents (per exemple, cafè, xocolata i nata), amb la precaució que no portin sucre. En una copa o un bol individual servim una bola de cada sabor i decorem ràpidament amb xocolata (amarg) fos.