Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Postres nadalenques riques i lleugers per sentir-te ben

Set propostes per elaborar postres tan vistoses com a lleugers, a més de diversos consells per reduir la pesadez al moment dolç dels menjars i els sopars
Per Peio Gartzia 15 de desembre de 2015
Img postres ligeros navidad hd
Imagen: brebca

Després d’un gran menjar, arriba l’hora de les postres i, seguint amb el pensament nadalenc, segur que no és possible evitar la temptació dels assortiments de dolços típics; els torrons, els polvorons, els massapans… A més, si hi ha convidats, gairebé amb seguretat entrarà a casa un ric pastís de pasta fullada amb crema pastissera o un bescuit tipus braç gitano; tot deliciós, sens dubte, però molt calòric i pesat. Per evitar arribar a aquest punt, s’ofereix una sèrie de trucs que permetran alleugerir el final d’aquests menjars copiosos i es detallen set receptes de postres exquisides, vistosos i molt més lleugers que els clàssics.

Set propostes de postres lleugeres per a la taula de Nadal

  • 1. Fruites fresques amb cobertura de xocolata. Cal fondre 250 g de cobertura de xocolata al bany María, de manera que es fongui a poc a poc. Es pela i trosseja la fruita (kiwi, maduixes, raïms, pera…), se submergeixen els trossets lleugerament en la cobertura de xocolata temperada i es deixen escórrer. S’ha d’esperar al fet que es refredin i solidifiquen. Se serveixen a temperatura ambienti.
  • 2. Sorbet de cava amb gelat de mandarina. En una batedora americana, es col·loquen 400 ml de cava i 200 g de gelat de mandarina. A continuació, es bat fins a formar una crema uniforme. Es pot servir en copes altes de cava acompanyades de dolços típics nadalencs.
  • 3. Crepe farcit de fruites fresques i kiwis amb iogurt. Per fer els crepes, es fon una cullerada de mantega i es barregen dos gots de llet temperada, tres cullerades de farina, dos ous i una cullerada de sucre. Tots aquests ingredients es baten en la batedora amb cura, perquè no quedi cap grumoll, i es deixa reposar la massa dels crepes uns 15 minuts. Es posa al foc una paella antiadherente i es greixa amb un trosset de mantega. S’aboca una mica de la massa de crepes i es mou la paella per fer que la massa s’estengui per tot el recipient. Es deixa quallar i se li dona la volta amb cura, perquè no es trenqui. S’espera al fet que es faci per l’altre costat i es reserva en un plat calent. Per fer el farciment, cal rentar unes maduixes i trossejar-les, per després reservar-les lleugerament espolvoreadas amb sucre. Es pela un kiwi i també es trosseja. Els crepes es presenten amb una base de iogurt natural amb una mica de sucre i amb trossets de maduixes i kiwis en el seu interior, a més d’uns raïms passes o raïms frescos.
  • 4. Gelat de iogurt amb fruites ensucrades. S’escalfa mig got de llet amb un parell de cullerades de mel i, una vegada dissolta la barreja, es deixa refredar. En un recipient aparti, es baten dos iogurts naturals amb la gemma d’un ou i es va agregant a poc a poc la barreja anterior fins que quedi homogènia.Es passa la barreja a un recipient de plàstic i es congela removent de tant en tant perquè no es cristal·litzi i fins que prengui consistència, durant cinc hores.Una vegada congelat el gelat, es treuen unes boles que se serveixen en copes amples. S’acompanyen amb unes fruites fresques trossejades i lleugerament espolvoreadas amb sucre com, per exemple, taronja, mandarines, raïms, kiwi i maduixes.
  • 5. Cava amb suc i broqueta de fruites.Es prepara les postres directament en copes altes de cava.En elles es posa fins a la meitat del suc triat (pinya o taronja) i s’aboca a poc a poc el cava sobre les parets de les copes fins a completar. Com més fred estiguin, tant el cava com el suc de fruites, millor. S’acaba amb un copet de licor de maduixa i es decora amb unes broquetes de fruites enfilades en un escuradents posat en el lateral de les copes.
  • 6. Plàtan rostit amb gelat de vainilla i xocolata temperada. Es pelen i trossegen quatre plàtans de Canàries i es col·loquen sobre una safata de forn amb paper de forn espolvoreado amb una cullerada del sucre bru. Sobre els plàtans s’esparcen altres dues cullerades de sucre bru, un polsim de pebres variats recentment moltes i una mica de sal en escates. S’introdueixen els plàtans en el forn a 200 ºC fins que el sucre caramelice la superfície i llavors es treuen. Quan els plàtans rostits estiguin temperats, se serveixen en els plats amb una bola de gelat de vainilla a prop i una cullerada de cobertura de xocolata fosa per damunt. La resta de la cobertura de xocolata es presenta en una salsera aparti, perquè cadascun se serveixi segons el seu gust.
  • 7. Sorbet granissat de torró dur i cafè. Es trituran 100 g de torró amb una batedora fins a formar una massa polvorienta. S’agrega la infusió de cafè (200 ml) amb un parell de cullerades de sucre, dos rovells d’ou i 100 ml de nata líquida, i es tritura tot fins a aconseguir una fina crema. S’aboca la barreja en un motlle i s’introdueix en el congelador durant dues hores com a mínim. Cal remoure de tant en tant perquè no cristal·litzi i, en canvi, quedi una base de gelat cremoso. Al moment de servir, s’afegeixen 100 grams de gel i es tritura de nou fins a formar un sorbet. Es presenta en una copa lleugerament decorada amb trossets d’ametlles i una mica de nata muntada.

Trucs senzills per elaborar unes postres més lleugeres

  • Planificar amb antelació el menú i acabar el menjar amb un refrescant sorbet. En la cuina actual no està de moda, però és una tradició dels anys 90 en molts restaurants que no té per què perdre’s. Després del menjar i abans de les postres, senti molt bé un sorbet de mandarina, de llimona o de pinya, ja sigui al natural, amb un toc de cava o en format de còctel -com si fos un mojito- però amb sucs de fruites naturals.
  • La presència de fruita fresca és essencial després del menjar, però també durant la mateixa (ja sigui en forma de guarnició, en les amanides de l’inici o en els entremesos). Finalitzar el menjar amb unes postres amb fruites ajudarà a tenir una sensació fresca i contribuirà a netejar el paladar de greixos i sabors més potents. No fa falta preparar una macedònia; sinó emprar la fruita com a ingredient de pastissos o pastissos. És una opció molt saludable.
  • El colorit, molt important. La fruita fresca, amb la seva varietat de colors, alegrarà els plats i li aportarà un sofisticat toc a les postres. Combinacions com kiwi amb raïms, magrana, taronja i mandarina (fruites de temporada) donaran una estupenda varietat cromàtica perquè els pals siguin més vistosos i apetecibles.
  • Millor les postres suaus i amb textura esponjosa. Mousses freds de fruites, de sabors nadalencs com a torró, o de polvoró, alleugerits amb iogurt en comptes de nata i esponjades amb clares a punt de neu són una de les opcions que es poden elaborar per tenir unes postres lleugeres i sense massa càrrega calòrica. Les cremes fredes amb fruites o amb forma de granissats ajuden a fer una petita pausa després de la qual es pot seguir amb la festa de forma lleugera.
  • I si no és possible reprimir el final de la vetllada gastronòmica i es vol menjar un pastís, és recomanable acompanyar-la amb un sorbet de fruites. Així s’aconseguirà unes postres més refrescants (encara que no menys calòric).