Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Postres “sense sucre”, aptes per a la diabetis

És possible gaudir de dolços saborosos sense edulcorants, sans i molt fàcils de preparar
Per maitezudaire 12 de maig de 2005

Els dolços són un dels aliments el consum dels quals convé moderar si es desitja dur a terme una dieta sana i equilibrada. A més existeixen diverses patologies com la diabetis o la hipertrigliceridemia (nivells elevats de triglicèrids -un tipus de greixos- en sang), en les quals és necessari controlar la quantitat de sucres en la dieta.

Les fruites, protagonistes Emprar les fruites com a ingredient, és una de les formes d’aconseguir postres lleugers, d’agradable sabor i atractiva presència. Aquests saludables aliments posseeixen sabors exquisits i colors i aromes que els fan realment apetecibles. A més les seves aplicacions en la cuina són molt àmplies ja que la seva varietat de textures fa possible que es puguin emprar com a ingredients de bescuits, pastissos, escumes, batuts…

Si es desitgen preparar postres ràpides i molt senzills n’hi ha prou amb tallar les fruites en petits trossos i emprar-los en l’elaboració de macedònies o broquetes i així consumir la fruita d’una manera diferent. També es poden elaborar en un moment, refrescants batuts de diferents fruites com a maduixes, peres, plàtan o pomes.

A més, existeixen preparacions que aporten a les fruites un sabor i un aspecte molt especial sense amb prou feines augmentar el seu contingut en sucre ni en calories. Est és el cas de les fruites rostides. La poma no és l’única fruita que pot preparar-se d’aquesta manera, ja que es pot obtenir també unes postres delicioses si es rosteixen unes peres o unes taronges i s’acompanyen de fruita seca, o si s’emboliquen uns plàtans en paper d’alumini i s’introdueixen en el forn per preparar-los en papillote.

També amb les fruites poden preparar-se postres més elaborades com una lleugera crema de iogurt i llimona, una pinya farcida de diferents fruites com a taronja, poma, mandarina i kiwi, una copa de iogurt amb maduixes, així com flams i escumes de fruites elaborades amb cireres, mànec o llimona.

Més opcions… Si es prefereix elaborar postres sense emprar fruites, també és possible obtenir plats saborosos amb quantitats moderades de sucre o sense ella. Est és el cas dels granissats, amb els quals poden obtenir-se sabors cridaners com el qual posseeix el granissat de cafè, o de les postres elaborades amb iogurt que aporten una textura cremosa i un sabor suau sense necessitat d’afegir sucre a les postres. Amb iogurt poden elaborar-se bescuits i magdalenes, o un es pot decantar per aquells en els quals el iogurt sigui l’ingredient principal com a batuts, mousses o a l’hora d’acompanyar iogurt a flams de fruites o donar un toc lleuger a una crema.

Substituts del sucre Existeixen edulcorants sense calories com la sacarina o l’aspartame que poden substituir al sucre en l’elaboració de postres. Aquests aporten també sabor dolç al plat però no contenen calories i a més no afecten als nivells de glucosa en sang, per la qual cosa poden resultar beneficiosos per formar part de la dieta de persones amb diabetis o hipertrigliceridemia. Aquests edulcorants artificials sense calories, en concret la sacarina (un dels més coneguts i empleats) pugues utilitzar-se en la cuina de la mateixa manera en què s’empra el sucre però tenint en compte la dosi, ja que el poder edulcorant de la sacarina és de 200 a 300 vegades major al del sucre comú. Per tant, si no es està acostumat a emprar aquest tipus d’edulcorants, convé fer petites proves per saber quin és la quantitat a afegir. Per a això pot resultar útil afegir sacarina a poc a poc a un got d’aigua i anar provant-ho fins a aconseguir el dulzor desitjat. D’aquest manera és més senzill fer-se una idea de la quantitat de sacarina que caldrà emprar en les postres. També és important saber que si es cuina amb sacarina o altres edulcorants convé provar el punt de dulzor quan les postres estan fredes, ja que és en aquest moment quan dits edulcorants aconsegueixen el seu major grau de dulzor.