Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Prenen massa sal els nens?

A Espanya, la majoria dels menors consumeix més sal de la recomanada per l'OMS i els professionals sanitaris

Img toman demasiada sal ninos hd Imatge: oksun70

En els últims anys, tota l’atenció sobre els mals hàbits alimentaris en la infància s’ha centrat en el sucre, sobretot en el sucre ocult en els aliments. Aquest tema ha fet reflexionar a una societat enganxada al sabor dolç i ha provocat respostes tímides en la indústria alimentària, que ha rebaixat en alguns productes la seva concentració de sucre o l’ha substituït per edulcorants sintètics. El desig d’ingerir productes dolços, de moment, segueix intacte. Però i la sal? Els nens prenen massa sal? En aquest article s’aporten dades preocupants sobre el consum de sal entre els més petits, es recorda per què és bé prendre poca sal i es donen diversos consells sobre la seva ingesta.

Img toman demasiada sal ninos
Imatge: oksun70

Pel que sembla, la sal s’està escapant del seguiment dels sanitaris o, almenys, no està rebent la mateixa atenció que els sucres lliures, els làctics i altres aliments (com el pa, l’arròs, la pasta o les patates, en els quals predominen els hidrats de carboni). El protagonisme d’aquests últims és molt rellevant en els mitjans, al món acadèmic i en els blogs d’Internet.

La sal i els nens: xifres que preocupen

Però no hi ha raons per oblidar-se de la sal, doncs el consum que realitzen els nens és molt major del recomanat. Així ho demostra un estudi realitzat per investigadors de la Universitat Complutense de Madrid, que ha mesurat en petits amb edats compreses entre 7 i 11 anys la quantitat de sodi excretada en l’orina durant 24 hores. Aquesta dada reflecteix la ingesta de sal de manera més fidel que les enquestes dietètiques que es fan en la majoria dels treballs científics.

En l’estudi es va comprovar que la immensa majoria (84,5%) dels menors de 10 anys ingerien més de 4 g de sal al dia i el 66,7% dels majors de 10 anys prenien més de 5 g al dia. També van trobar que els nens que tenien sobrepès havien ingerit més sal que els de pes normal, la qual cosa pot explicar-se perquè la ingesta de sal augmenta l’apetit i la set, incrementant així la quantitat total d’energia.
El dietista-nutricionista Julio Basulto també incideix en el tema en recordar que quanta més sal consumeixen els petits, més begudes ensucrades beuen, basant-se en recerques recollides en les prestigioses revistes Hypertensión i Pediatrics.

Recordem que la sal és clorur sòdic i que, fins fa poc, en moltes etiquetes, en comptes d’estar la paraula “surt”, figurava “sodi”. Per saber el contingut proporcional de sal en 100 g de producte, calia multiplicar per 2,5 el valor del sodi, imprès en l’envàs.

Per què és bé prendre menys sal?

El principal benefici de reduir la quantitat de sal de la dieta de nens (i adults) és la baixada de la pressió arterial i la disminució del risc de patir malalties cardiovasculars, accidents cerebrovasculares (ictus) i infart de miocardi. En l’estudi comentat, fins a un 12,7% dels menors presentaven ja hipertensió, la qual cosa els posa en alt risc de sofrir aquestes malalties en l’edat adulta. Cal tenir en compte que, a Espanya, el 50% dels homes i un 37% de les dones tenen hipertensió, la qual cosa suposa una incidència molt alta.

Altres malalties relacionades amb la ingesta elevada de sal són: l’osteoporosis , la formació de “pedres” en el ronyó, el càncer d’estómac i canvis en el metabolisme de la glucosa.

Quant és molta sal?

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana no sobrepassar les següents quantitats de sal per dia:

  • Adults: 5 g (una mica menys que una cucharadita de te).
  • Nens entre 2 a 15 anys: menys que els adults, de manera proporcional a les necessitats energètiques del petit. En alguna publicació ho concreten amb aquestes xifres:
    • Entre 7 i 10 anys: no sobrepassar els 4 g/dia.
    • Entre 2 i 7 anys: no arribar a 3 g/dia.
  • En els lactants de 0 a 2 anys: no es recomana cap quantitat, és a dir, que no és aconsellable guisar amb sal per a aquest període d’edat, ni oferir aliments que la continguin a l’excés i, molt menys, afegir sal als plats i preparacions, sobretot en menors d’un any.

Com a orientació en haver de triar productes, cal saber el següent:

  • Un aliment conté molta sal: si porta 1,25 g per cada 100 g o més.
  • Inclou poca sal: si porta 0,25 g per cada 100 g o menys (encara que es permet etiquetar com a “baix en sal” amb 0,30 g per cada 100 g).
  • Perquè es pugui etiquetar com a aliment sense sal, no ha de passar de 0,0125 g per cada 100 g.

També cal tenir en compte que molts fabricants usen la frase “Contingut reduït de sodi/surt” per captar l’atenció del consumidor. Això significa que té una reducció del 25% en comparació d’un altre producte similar. Ara bé, si aquest producte té molta sal (per exemple, 2 g per cada 100 g), el “reduït” també la seguirà tenint (1,5 g per cada 100 g). Moltes vegades, aquestes frases ressaltades amb colors cridaners i molt visibles en el frontal obliguen a mirar directament la quantitat de sal en la composició (que ja no estarà tan visible).

De totes maneres, no cal estar amb una calculadora tot el dia, ja que la majoria d’aliments saludables són baixos en sodi o no porten amb prou feines: verdures, fruites, fruita seca sense processar, llegums, llavors… Per tant, la millor manera de complir les recomanacions de l’OMS és consumir preferentment tot aquest tipus d’aliments, incloent, en menor proporció, altres productes frescos com a ous, llet, peix i carn blanca, si no s’és vegetarià.

La sal que no es veu

Igual que succeeix amb el sucre, el problema és que la sal -i altres additius que contenen sodi, com el glutamato monosódico- està oculta en molts aliments, sobretot precuinats i hiperprocesados. S’ha determinat que fins a un 72% de la sal que s’ingereix té aquest origen, mentre que la resta es correspon amb la sal que s’afegeix en guisar o amb la qual es posa directament en el plat mitjançant el saler de la taula.

Img alimentos artesanos regulan hd
Imatge: genkur

Encara que el saler ha desaparegut de moltes taules, complint el consell que durant anys hem donat els sanitaris, el consum de sal ha pujat en aquests últims 20 anys per l’empitjorament sofert en els hàbits alimentaris, com menjar fora de casa moltes vegades o la ingesta habitual de patates fregides de borsa i altres aperitius salats similars (ganchitos, triangles, ones…); també poden tenir molta sal els formatges (millor triar varietats amb baix contingut) i les carns processades com el bacón, el pernil, el fuet o les salsitxes.

El pa segueix sent una font oculta i habitual de sal en la dieta, ja que, a pesar que s’ha reduït de forma progressiva el seu contingut en sal en els últims anys, la seva ingesta diària -en ocasions diverses vegades al dia- en molts nens i adults suposa una sobrecàrrega important de sodi, per la qual cosa és prudent escollir, si és que es consumeix, varietats amb poca sal o sense sal.

Els cereals de desdejuni, les galetes, la brioixeria, les pizzes precuinades (o les propietàries si es “ofeguen” en formatge i salami o pernil), el kétchup o la maionesa són també una font enorme de sal, encara que el sabor de molts productes d’aquest estil sembli més dolç que salat. És el resultat del treball d’experts en bromatologia, capaces de trobar les dosis justes de sucre, grasses i sal que facin molt saborosa la ingesta dels productes així dissenyats.

Dos consells per acabar:

  • 1. L’ús d’herbes aromàtiques (orenga, farigola, sàlvia, julivert, alfàbrega, menta) o d’espècies (pebre, nou moscada, clau, comino, canyella) pot suplir a la sal sense cap problema, tenint en compte que en algunes presentacions es barregen diverses espècies que la contenen, per la qual cosa sempre és necessari llegir les etiquetes.
  • 2. És molt convenient que la sal que s’utilitzi, tant a casa com en els restaurants, estigui yodada, com recomana l’OMS en aquest document.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions